Monday, June 14, 2010

MERAJUK SETIA KASIH

Hari ini kita mendapat tahu betapa seorang warga tua membuktikan setia kasih kepada lelaki pilihannya dengan terus hidup membujang hingga kini.  Apa yang menyedihkan ialah Sharifah Saharah Syed Yahya yang kini berusia 76 tahun terpaksa hidup sebatang karah.

Sharifah Saharah juga terpaksa hidup dalam kedaifan.  Selama lebih 10 tahun, beliau hanya tinggal di pondok terpencil di tengah belukar di Jalan Tengah Sungai Karang Darat, dekat Kuantan.  Pondoknya lamanya sudah dipulihara oleh penduduk kampung, tetapi masih tiada kemudahan elektrik dan bekalan air bersih.

Apa yang lebih meyedihkan ialah dalam usia selanjut itu, dia hanya dimamah usia seolah-olah sekadar menunggu habis hayatnya saja.  Sungguh malang kerana persekitarannya itu juga tiada keupayaan untuk mempertingkatkan keimanan dan ibadah ke tahap maksima.

Pak Caq sungguh sedih membaca perihal keadaannya.  Hanya kerana merajuk setia kasih, dia menyisihkan diri yang benar-benar merugikan dirinya sendiri dunia dan akhirat.

Semoga ada pegawai dari badan kebajikan atau Jabatan Kemasyaraktan mengambil langkah proaktif.  Mereka harus membantu menempatkan dia di tempat yang lebih kondusif untuknya menghabiskan hari-hari tuanya dengan lebih Islamik.  Apa kata Ibu Menteri Wanita?

2 comments:

  1. Salam Pak Caq.
    YA kasihan .. semoga diberi petunjuk.

    ReplyDelete
  2. Salam Pak Caq.
    Saya pun ikut sedih .. diktika sudah senja masih begitu keadaanya!

    ReplyDelete