Sunday, December 27, 2009

SELAMAT TAHUN BARU

Pak Caq akan pergi ke luar kawasan sehingga ke hujung minggu untuk menghabiskan cuti. Mungkin susah nak dapat talian di sana. Jadi Pak Caq nak mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat kepada semua sempena tahun 2010 yang akan tiba dalam berapa hari lagi.


SELAMAT 2010 TAHUN BARU
MENJANJIKAN TERBAIK DARI DAHULU

MEMBAWA RIBUAN RAHMAT
DENGAN REZEKI YANG BERKAT

SIHAT CERGAS CERIA BAHAGIA
UNTUK SEMUA WARGA SELURUH NEGARA


Ingat nak buat kad ucapan berlatar-belakangkan bunga-bunga ros di taman Pak Caq. Tapi tadi lupa pulak nak ambil gambarnya .. tak jadilah jawapnya. Jadi tu yang Pak Caq guna pakai alternatif di atas .. hehe :)

Insya Allah, panjang umur, kita jumpa lagi nanti.

Saturday, December 26, 2009

SURAH AN-NAHL (LEBAH)

Sejak akhir-akhir ini pelbagai kekecuhan berlaku yang menggugat keharmonian masyarakat kita. Bagaikan tercetus satu wabak pula, dan kejadian-kejadian ini membimbangkan.

Mungkin banyak orang terlupa asas kejadian kita. Jadi Pak Caq rasa terpanggil untuk sekadar memperingatkan diri dan semua warga Malaysia.

Allah telah memerintah kita untuk berbuat kebaikan; kita diseru supaya menjauhkan dari melakukan segala kejahatan dan larangan, selaras dengan panduan dan syarat yang ditetapkanNYA. Semua ini dinyatakan berulang kali dengan jelas di dalam Al Quran. Eloklah kita melihat bukti dan kenyataan ini.

Di dalam kitab suci Al Quran, Surah An-Nahl (Lebah), diterangkan tentang anjuran Islam untuk manusia berlaku adil, menyambung silaturrahim dan janji setia. Di dalam surah ini Allah juga menjelaskan nasib buruk orang musyrik pada hari Kiamat nanti.

Surah ini tidaklah terlalu panjang. Jika ada kelapangan dan kesempatan, cubalah untuk membacanya. Di sini Pak Caq petik terjemahan beberapa ayat-ayat suci ini dan paparkan untuk renungan kita bersama.

"Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu agar menegakkan keadilan dan berbuat kebajikan serta berbaik-baik dengan kaum kerabat, melarang tindakan keji dan mungkar serta bemusuh-musuhan. Demikian Allah memberi peringatan bagi kamu, agar kamu mendapat peringatan. " (Ayat 90)

"Segala yang kamu punyai kini akan musnah, tetapi segala yang dijanjikan Allah akan kekal abadi. Sesungguhnya, Kami akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik daripada yang mereka kerjakan." (Ayat 96)

"Allah membuat perumpamaan suatu negeri yang penduduknya hidup aman, tenteram, dan dengan rezeki yang melimpah ruah dari segenap penjuru, kemudian penduduknya ingkar kepada nikmat Allah. Maka Allah menimpakan kelaparan dan kekhuatiran sebagai balasan apa yang telah mereka perbuat." (Ayat 112)

Ayat-ayat ini jelas memberi peringatan kepada kita supaya berlaku adil, membuat kebajikan, mengeratkan silaturrahim serta menjauhkan dari segala amalan-amalan yang keji dan dilarang serta juga jangan sesekali saling bermusuhan. Allah memberi peringatan agar kita patuh dan jangan sesekali ingkar; dan kita wajib takuti laknat dan balasan Allah yang amat pedih.

Sama-samalah kita hayati pengajaran di dalam Surah ini. Semoga Allah memberi kita sepenuh rahmat dan perlindunganNYA.

Friday, December 25, 2009

MERRY CHRISTMAS

Pak Caq ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat sempena perayaan ini.

SELAMAT HARI NATAL,
'MERRY CHRISTMAS'

Ucapan adalah ditujukan khusus kepada semua warga yang beragama Kristian di seluruh negara dan di mana-mana juga seantero dunia.

Thursday, December 24, 2009

AMALAN BULAN MUHARAM


Pak Caq terlupa pula untuk memanjangkan saranan tentang amalan yang digalakkan pada bulan Muharam ini. Baru saja teringat sekejap tadi. Jadi Pak Caq teruskan untuk memanjangkannya kepada semua.

Hari itu Pak Caq telah beritahu tentang doa awal tahun yang digalakkan untuk kita membacanya pada malam 1 Muharam. Selain dari doa ini, ada beberapa amalan lain yang turut disarankan kepada kita iaitu seperti berikut:
  • 1 - 10 Muharam: disunatkan berpuasa
  • 10 Muharam: sunat berpuasa Hari Asyura dan melakukan beberapa amalan khusus.

Amalan khusus yang digalakkan pada Hari Asyura ialah:

  1. Mandi sunat dengan berniat mandi Asyura mohon diberi keselamatan dan kesihatan untuk sepanjang tahun.
  2. Bercelak mata dan mohon supaya tidak sakit mata untuk sepanjang tahun.
  3. Solat sunat 4 rakaat dengan 2 salam. Pada setiap rakaat baca Al Fatihah dan Al Ikhlas sebanyak 11 kali. Mohonlah agar Allah mengampuni segala dosa dan mendapat ganjaran Mimbar dari Nur di Syurga.
  4. Menyapu kepala anak-anak yatim mohon kebaikan sebanyak bilangan rambut mereka.
  5. Bersedekah kepada fakir miskin agar kita sentiasa bersifat pemurah dan tidak bakhil.
  6. Meluaskan perbelanjaan untuk keluarga mohon semoga Allah memberi kelapangan rezeki untuk sepanjang tahun.

Disamping itu kita disarankan agar membaca doa-doa yang khusus juga pada hari Asyura ini. Gambar di bawah ialah doa-doa yang berkenaan. Menurut ulama, kita hendaklah membaca ayat yang di atas tu sebanyak 70 kali. Untuk memudahkan, Pak Caq cuba menulisnya dalam huruf Rumi:

Hasbunaa llaahu wa ni'ema 'lwakiilu ni'ema 'lmaulaa wa ni'emannasiir

Bermaksud: Cukuplah kepada Allah kami berserah, DIA adalah sebaik-baik tempat berserah, sebaik-baik Pemimpin dan ini adalah sebaik-baik penolong.


Selepas itu teruslah berdoa yang selanjutnya pula. Doa ini bermaksud memohon agar Allah memberi keselamatan dan rahmat; serta kita berserah kepadaNYA kerana DIA adalah sebaik tempat untuk mendapat bimbangan dan pertolongan.

Panjang juga doa ini. Tapi untuk bantu memudahkan bacaan, Pak Caq akan cuba menulisnya dalam huruf Rumi.
Subhaa na'llaahi mil ul miizaani wa Muntahaa 'l'i'elmi wa mablaghaa 'rridhaa wazinatal 'arsyi laa maljaa a walaa manjaa a minallahiilaa ilaih.
Subhaa na'llahi 'adadaa 'sysaff 'i wal watri wa 'adada kalimaati.
Rabbiinaat taammaa ti kullihaa as aluka 'asalaamata birahmatika ya Arhamarraahimiin.
Walaa haulawalaa quuwata illaa bi'llaahi 'l a'aliiyiil a'azhiimi wa huwa hasbii wani'elmal wakiil ni'elmal maulaa wa ni'e mannasyiirr wa sa'llaahu 'alaa saiyiidinaa Muhammadin wa'ala aalihi wa zhahbihi ajma'iin walhamdu lillaa Rabbiil a'alamin.
Cubalah lapangkan masa untuk melakukan amalan-amalan ini. Semoga kita mendapat sebaik-baik rahmat Allah, amin.

Tuesday, December 22, 2009

SELESAI JUGA SEMUA KERJA

Rasa letih sangat hari ini. Tapi, alhamdulillah, selesai juga kerja mengemas barang-barang Pak Caq. Segala kerja yang harus siap di tahun ini pun dah selesai jugak semuanya. Jadi Pak Caq tak ada la nanti rasa bersalah bila bercuti.

Harap-harap pengerusi pun tak buat hal dan mengubah agenda pula. Sekiranya ada apa-apa perubahan, terpaksa tunggu hingga tahun depan ler ... dua minggu jer lagi ... :) Pak Caq dah memberitahu bahawa Pak Cak tak akan dapat datang kerja walau macam mana penting sekali pun.

Ya la kan, macam mesyuarat tergempar semalam tu. Tup, tup, ada mesyuarat sedangkan kebanyakan kelengkapan pejabat dah dipindahkan. Pening semua orang dibuatnya. Hujung-hujung jadi macam suasana mendengar ceramah politik pula dengan tiga orang saja, termasuk pengerusi sendiri, duduk di satu-satunya meja yang ada di bilik mesyuarat tu. Pegawai lain semuanya duduk di lantai. Apa yang berlaku sebenarnya ialah pengerusi nak mengesahkan agenda kerja buat tiga bulan yang akan datang. Bukan perkara terpenting pun kerana perkara itu sudah pun dimaklumkan di mesyuarat sebelum ini.

Sudah la ramai merungut pasal masaalah berpindah pergi balik tu, pengerusi baru ni pula buat macam-macam perkara aneh. Pegawai-pegawai mencebek saja.

Tapi ini bukan sesuatu yang di luar jangkaan. Biasalah, bila seseorang tu datang ke sesuatu tempat baru, beliau begitu teruja. Dalam keterujaan itulah seseorang tu selalunya buat perkara yang pelek dan aneh.

Tak tahu la apa agenda pengerusi baru ni. Baru dua minggu beliau dilantik sebagai pengerusi. Pengerusi lama sudah tamat kontraknya pada waktu yang sama dan beliau memilih untuk terus bersara saja.

Sebenarnya apa yang menjengkelkan ialah cara pengerusi baru menunjukkan kuasa taringnya. Diplomasinya teruk dan ide-ide beliau pun tidaklah sebernas mana sangat.

Tidak ada orang suka diperlekehkan, terutama sekali di khalayak ramai. Tambahan pula, pegawai yang diperkecilkan itu adalah terdiri dari pegawai kanan atau yang sudah berpengalaman baik. Jika pihak atasan tunjuk lagak, prestasi pekerja sudah pasti akan merosot.

Untung juga beliau tak cari pasal dengan Pak Caq. Mungkin kerana Pak Caq memang 'senior' nya dulu, dan juga Pak Caq pun dah memang nak bersara tak lama lagi. Walaupun Pak Caq diberi tawaran untuk menyambung kontrak untuk dua tahun lagi, Pak Caq dah rasa letih nak kerja dalam suasana yang Pak Caq tak berapa selesa sangat.

Monday, December 21, 2009

MENGEMAS BARANG

Mulai bulan depan nanti, pejabat-pejabat di blok Pak Caq akan dibaik pulih. Semua orang di blok ini terpaksa berpindah ke blok baru sebelum tahun baru.

Tapi yang tak berapa seronok tu nanti dah kena berpindah balik semula kerana blok baru tu adalah untuk unit lain. Kita orang di tempatkan di situ untuk sementara waktu saja iaitu sehingga selesai kerja-kerja membaik pulih yang dijangkakan akan memakan masa selama tiga bulan. Kut iyalah boleh secepat itu!

Boleh dikatakan semua kakitangan di sini duk merungut kerana kena berpindah dua kali serta kena pergi dan balik semula pulak nanti dalam masa yang singkat. Pak Caq seronok pula tengok kerenah mereka. Ada yang menghempas fail, ada yang berkawat dari satu ruang ke satu ruang dan ada pulak yang mengemas meja dan almari tapi asyik sepak sana sini.

Apapun sebelum cuti Krismas segala barang-barang mesti sudah siap dipindahkan semuanya. Pak Caq pula mesti selesaikan lebih awal lagi kerana Pak Caq akan mula bercuti pada 24 December, dan akan hanya balik bekerja pada 6 Januari nanti. Rasanya barang Pak Caq boleh dibereskan hari ini juga kerana sekarang cuma tinggal untuk dilabelkan dan diserahkan kepada pegawai yang membuat inventori saja.

Itu yang Pak Caq duduk relaks sekejap ini - ambil nafas sebentar. Teringat pula untuk masuk ke Maya sambil-sambil berehat ni. Kalau tunggu lewat petang atau malam, belum tentu Pak Caq akan ke Maya hari ini. Yalah jika tak hujan dan kilat pun, kut Pak Caq terlampau letih pulak nanti dan ketiduran awal kan?

Baru saja datang ilham, dah pembantu pejabat datang memberitahu ada mesyuarat tergempar pegawai-pegawai kanan pada pukul 4.30 petang ni pulak di bilik mesyuarat. Biar betul! Kenapa pulak nak buat mesyuarat dekat dah nak habis waktu pejabat ni!

Pelek juga ni ... macam mana pula nak dijalankan mesyuarat tu. Setahu Pak Caq, semua kerusi-kerusi dan beberapa meja di bilik mesyuarat tu dah pun dihantar ke ofis baru tengahari tadi ... entahlah, pergilah saja dulu ... Nampaknya tak selesai le buat kerja melabelkan barang-barang Pak Caq tu hari ini!

Friday, December 18, 2009

AMALAN YANG BAIK

Hari ini hari pertama tahun 1431H. Pak Caq berharap semoga kita sama-sama membuat penghijrahan ke arah destinasi yang lebih indah dan ke arah membina iman serta budi yang jauh lebih baik.

Semestinya tidak cukup untuk kita hanya mengatakan berapi-api tentang azamnya. Kita harus juga sertai azam ini dengan komitmen yang tinggi, usaha yang gigih dan tahap dorongan mental yang kuat. Barulah ia menjadi satu keazaman yang kukuh dan teguh. Setelah itu barulah segala yang diazamkan akan menjadi satu realisasi.

Kata-kata hikmat 'tiada apa yang mustahil' itu bukan sekadar untuk dijadikan bunga bahasa. Hakikatnya banyak perkara yang mampu dibuat dan dipraktikkan.

Jadi Pak Caq mengajak kita semua bersama-sama membina kualiti komitmen, usaha dan mental yang bertepatan dengan kehendak destinasi dan tahap keimanan serta budi yang terbaik itu. Antara anjakan yang mesti kita lakukan ialah padamkan terus segala perasaan marah dan dendam sesama insan yang tak berkesudahan.

Yakinlah Islam itu adalah terbaik dan Melayu itu adalah antara yang terhebat. Apa yang mencacatkannya ialah peribadi di kalangan ramai orang Islam dan Melayu itu sendiri. Terlalu ramai yang merasakan diri mereka lebih hebat dan lebih berhak; mereka langsung tidak mahu beralah; mereka juga suka menyimpan perasaan marah dan dendam kesumat yang begitu tebal.

Perasaan angkuh, marah dan dendam ini adalah lebih teruk dari kanser yang ditakuti oleh semua orang. Tetapi sebenarnya 'kanser' sosial ini sudah tersedia dengan penawarnya. Entah kenapa susah sangat diamalkan oleh mereka-mereka yang mengalaminya.

Jadi marilah kita sama-sama berdoa semoga tahun ini akan menjadi titik permulaan untuk semua umat Islam yang berbangsa Melayu di Malaysia membuat anjakan paradigma. Islam menerapkan nilai-nilai budi yang terindah. Melayu akan menjadi satu bangsa yang agung jika segala nilai-nilai ini dijadikan amalan.

SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH

Salam Maal Hijrah untuk semua anggota keluarga Maya. Sama-samalah kita berdoa semoga kita diberkati dengan limpah kurnia, rahmat dan rezeki yang lebih baik di tahun 1431H ini. Insya Allah. Amin.

SEKALUNG TAHNIAH

Ya, anak-anak muda kita di dalam skuad bolasepak Malaysia wajar diberi puijan dan mendapat pengiktirafan kerana berjaya memenangi pingat emas di Sukan SEA ke 25 malam ini. Mereka menunjukkan tahap juang dan komitmen yang tinggi.

Pak Caq tidak dapat menonton sepenuhnya perlawanan akhir yang disiarkan secara langsung itu. Maklum sajalah waktunya bertembung dengan waktu Maghrib.

Malam ini pula Malam Maal Hijrah 1431 dan kita digalakkan membaca doa awal tahun. Sementelah pula malam ini malam Jumaat yang menjadi kebiasaan untuk kita melebihkan ibadah. Jadi kurang sesuai masa perlawanan itu. Tetapi Pak Caq faham itu di luar kawalan kita.

Walaubagaimanapun Pak Caq memang turut gembira. Sekali lagi sekalung tahniah untuk seluruh pasukan bolasepak kita dan pihak-pihak yang bertanggung-jawab dalam membentuk skuad muda yang bersemangat dan berjaya mengharumkan Malaysia ini.

Thursday, December 17, 2009

DOA AKHIR DAN AWAL TAHUN HIJRIAH


Aduh! Puas jugalah Pak Caq cuba mengambil gambar dari beberapa buku doa yang Pak Caq ada. Tulisannya agak kecil dan bersambung pula ke muka surat lain. Jadi hasilnya kurang memuaskan. Walaubagaimana, jika dicuba membaca perlahan-lahan, rasa Pak Caq, insya Allah, bolehlah kiranya.

Seperti ketika membaca doa-doa yang lain, peradaban doa harus diikuti dengan baik. Sebelum berdoa, eloklah didahului dengan membaca Bismillah, bertahmid dan selawat Nabi. Doa akhir tahun di bawah sudah tersedia dengan tahmid dan selawat. Jadi mulakan dengan 'Bismillahi Rahmani Rahim' saja.

Doa Akhir Tahun (1)

Bacalah doa akhir tahun sebanyak 7 kali selepas solat Asar. Sudahi doa dengan selawat, salam dan tahmid serta akhirkan dengan sekurang-kurang membaca 'Aamin, Aamin Ya Allah, aamina yaa ilaahi 'l aalamin. Istajib dua'a ana yaa kariim waj'al naa fiddun yaa mina'l muflihiin waskinna wa amwa tanaa jannatan'naaiim' yang bermaksud, 'terimalah, kabulkanlah ya Tuhan seru seluruh alam. Perkenankanlah doaku ya Tuhan Yang Maha Mulia dan jadikanlah aku di dunia ini dari golongan yang mendapat kemenangan.'

Doa Akhir Tahun (2)

Doa akhir tahun (2) di atas hanyalah salah satu versi doa akhir tahun sahaja. Ada beberapa versi lain, ada yang panjang sedikit dan ada yang pendek sedikit. Tapi dari segi isi, tentulah doa yang lebih panjang itu lebih baik.

Doa Awal Tahun

Baca doa awal tahun pula sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib. Ikuti peradaban doa yang sama.

Agak sukar juga membaca doa di gambar di atas ini kan? Kalau anda dapat baca, baguslah. Tetapi jika tidak dapat, baca saja doa dalam bacaan romani ya!

Kak G akan cuba memberi bacaan doa awal tahun ini dalam versi romani yang lebih pendek dan ringkas. Bacaan mengikut ejaan huruf rumi ialah seperti berikut:
  • 'Allaa humma antal Abadiiyul Qadiimul Haiiyul Qaiiyu mul' Kariimul Hannaa nu wa hadhzihi sanatun jadii datun as aluka fiiha'l i'szmata minashhaidha niirrajiim wa auliya ehi wal a'una a'ala hadhzihinnafsi'l ammaa rhati bissu e wal istiqhaa libima yuqharribunii ilaika yaa zal jalaali wal ikraam.'

Wednesday, December 16, 2009

DOA HUJUNG DAN AWAL TAHUN

Pak Caq dapat masuk ke Maya le sekejap sementara menunggu masuk waktu solat. Rasa tak nak makan lagi sebab makanan waktu mesyuarat tadi amat mengenyangkan - kira-kira macam 'brunch' juga.

Sebenarnya sementara Pak Caq teringat ni, baiklah Pak Caq menulis dulu. Hari Jumaat nanti kan cuti Maal Hijrah, iaitu tahun baru kalendar Islam. Jadi Pak Caq nak turut ingatkan semua saudara sesama Islam yang berkunjung ke blog Pak Caq ini untuk membaca doa-doa yang sentiasa menjadi amalan orang-orang Muslim. Ini adalah amalan yang baik, dan apa yang Pak Caq maksudkan ialah doa-doa hujung dan awal tahun.

Setiap seorang Muslim digalakkan membaca doa-doa ini. Doa hujung tahun bertujuan untuk memohon keampunan dan keredhaan Allah di atas segala apa yang kita telah lakukan sepanjang tahun Hijriyah ini. Kita juga digalakkan untuk membaca doa awal tahun Hijriyah yang mendatang untuk memohon rahmat Allah supaya dilindungkan dari godaan syaitan dan segala kejahatan serta dilimpahkan dengan segala kebaikan yang diredhaiNYA.

Doa hujung tahun ialah untuk dibaca selepas solat asar pada besok hari, kerana esok adalah hari terakhir bagi tahun 1430 Hijrah. Sementara doa awal tahun pula hendaklah dibaca selepas solat Maghrib kerana di dalam Islam, permulaan hari dikira selepas terbenam matahari. Jadi bila masuk saja Maghrib kira dah masuklah 1 Muharam, 1431 Hijrah.

Pak Caq pun tak ada pula bawa doa-doa ini. Tetapi kedua-dua doa ini mudah didapati di dalam buku doa Muslim dan Muslimah. Ni kira ada lagi kesempatan untuk pergi membeli buku doa itu jika masih belum memilikinya. Bukan apa, saban tahun kita digalakkan membaca doa-doa ini, jadi tentulah lebih baik jika kita turut memiliki buku doa sebegini.

Insya Allah Pak Caq akan cuba memaparkan doa-doa ini nanti. Pak akan cuba ambil gambarnya sebelum tiba waktu untuk membacanya esok.

Monday, December 14, 2009

SEMANGAT PASUKAN BOLASEPAK


Dah banyak hari juga Pak Caq tak ke Maya ni. Sejak dari hari cuti umum bersempena Hari Keputeraan DYMM Sultan Selangor sampai ke hari inilah kiranya. Yalah, sibuk pulak dengan sanak saudara yang bercuti di rumah Pak Caq serta ada jugalah hal peribadi yang kena diuruskan.

Semalam tu ada masa terluang tapi dah hujan dan kilat pulak. Petang tadi pun Pak Caq balik agak awal tapi hujan dan kilat juga. Bila cuaca dah ok, dah masuk Maghrib. Lepas tu Pak Caq tengok siaran langsung perlawanan bolasepak separuh akhir Sukan Sea di antara Malaysia dan Laos.

Perlawanan baru saja tamat sekejap tadi. Pak Caq pun ke Maya ler. Bukan apa, rasa bersemangat pulak nak berkongsi kegembiraan ini.

Tahniah untuk pasukan bolasepak Malaysia kita yang berjaya menewaskan pasukan Laos dengan kelebihan gol 3 - 1 malam ini, dan seterusnya berjaya mara ke peringkat akhir. Pak Caq gembira melihat semangat anak-anak muda kita ni yang menunjukkan semangat juang yang tinggi untuk melayakkan pasukan kita ke perlawanan akhir menentang Vietnam nanti. Tentu rakyat Malaysia semuanya turut berbangga dengan pencapaian mereka.

Kita mengalami kemarau yang begitu panjang. Sudah tentulah kita amat berharap agar mereka akan dapat meneruskan perjuangan di padang bolasepak dengan semangat yang tinggi dan bersungguh-sungguh serta komitmen yang 'total' di perlawanan akhir nanti.

Pak Caq sudah cukup bangga jika mereka kekal dengan ciri-ciri wira begini. Semoga pasukan kita benar-benar berjaya pulak merangkul pingat juara di Sukan SEA yang ke 25 ini. Sama-samalah kita doakan untuk kejayaan mereka.

Bila difikirkan dengan serius, memang sukan adalah satu-satunya medan yang dapat menyatukan rakyat Malaysia ... Apa kata anda?

Thursday, December 10, 2009

BUDAYA DITINGGALKAN

Dah akhir tahun ni, semua orang mesti sibuk dengan pelbagai kerja dan komitmen. Pak Caq pun agak sibuk juga. Sementelah pula, Pak Caq dah nak bersara tetap la selepas ni. Dah letih dengan kesesakan lalu lintas dan pelbagai perkara yang dijadikan masaalah walaupun pada dasarnya tidak bermasaalah. Rasanya, sudah tiba untuk memaksimakan usaha membina saham tetap pula.

Sejak akhir-akhir ini susah pulak nak memberi masa di Maya. Pada hal beribu macam isu dan topik hangat dibahaskan di sana sini. Tetapi Pak Caq tak berapa selesa sangat dengan pelbagai isu-isu sebegini. Yalah, hal-hal politik ini banyak yang memeningkan kepala, terutama sekali bila kita berdepan dengan isu pemimpin dan rangka kerja serta prosidur yang tidak sekata. Biasanya pekerja-pekerjalah yang terperangkap dalam dilema. Letih sungguh menjadi penjawat awam yang terpaksa akur dengan arahan 'saya yang menurut perintah' tu apabila banyak perkara yang diperintahkan itu berlawanan dengan ketetapan polisi.

Pak Caq mungkin bukan seorang yang bijak dan pintar, tetapi Pak Caq sentiasa cuba menjadi seorang pegawai yang cekap, bersih dan amanah. Namun di era sekarang ni, tidak cukup dengan hanya cekap bekerja dan bersifat ikhlas dan jujur. Apa yang lebih utama ialah untuk bersikap bijak dan pintar mencari dan mencuri kesempatan serta peluang untuk masuk ke dalam golongan 'orang-orang yang dipercayai' di kalangan mereka yang berkuasa.

Walau apa pun, Pak Caq senang dan bahagia kerana tidak diganggui dengan perasaan tidak tenang dan gelisah. Pak Caq rasa selesa kerana tidak terpaksa buat itu dan ini yang bercanggah dengan peraturan.

Isteri Pak Caq suka mengusik dengan kata-kata, "orang gomen mana ada ruang untuk naik sampai ke puncak kalau tidak ikut telunjuk. Ikut prosidur tu pakaian je, makanannya ialah ikut perintah dengan taat setia. Jika tidak, kalau tak disisihkan, pasti ditinggalkan ..."

Pak Caq memang tak dapat menyanggah kata-kata tu. Kenyataannya, perkara itu sudah lumrah dan ramai pun tahu. Budaya ditinggalkan sudah menjadi begitu kukuh sejak berdekad-dekad lalu. Malah budaya ini sudah membawa wabak 'apa boleh buat?'

Pendirian 'apa boleh buat?' juga merupakan sindrom yang tiada penawarnya. Ternyata pihak atasan penjawat awam yang mendapat kuasa dan kedudukan lebih selesa mengikut arus dan menjalankan perintah dengan taat setia juga. Hanya segelintir saja yang tidak selesa. Tetapi mereka yang tidak selesa lazimnya memilih untuk melepaskan jawatan mereka pula.

Tuesday, December 8, 2009

SIKAP BAIK YANG UTAMA

Pak Caq sekeluarga gembira kerana keadaan di rumah dah agak aman. Betul jugalah seperti mana yang disarankan tu, semuanya berpaksikan kepada iman dan sikap kita sendiri. Untung juga isteri Pak Caq tak mudah melatah. Jadi masaalah apa pun tidak menjadi beban, malah kebanyakkannya terlerai dengan mudah.

Teringat pula perihal pokok buah-buahan yang Pak ceritakan tempuhari. Pak Caq yakin semua pokok berhasil dengan baik kerana isteri Pak Caq menanam serta menjaga pokok-pokok tanaman itu dengan hatinya. Beliau tak mudah melenting dengan sikap orang yang mencuri hasilnya. Pak Caq dan ibu mertua yang selalunya geram dengan tindakan pencuri hasil tanaman tu.

Sikap manusia pun boleh diumpamakan sebagai pokok buah juga. Jika pokok elok dan baik, akarnya juga pasti kukuh, batang dan dahannya kuat merendang serta buahnya lebat dan enak. Begitu juga jika disebaliknya pohonnya buruk, segalanya tidak kukuh dan hasilnya tiada atau sekadar minima saja.

Pendeknya sikap yang positif akan memberi impak yang baik. Sebaliknya sikap negatif akan lebih merugikan diri seseorang itu sendiri akhirnya. Ini jugalah yang berlaku sewaktu majlis doa selamat di rumah seorang sahabat baik Pak Caq sekeluarga tadi.

Adalah hamba-hamba Allah yang tidak berkenan dengan menu hidangan tu dengan hanya melihatnya saja. Namun mereka ikut makan juga. Ada sepasang suami isteri tu tak ikut makan, malah mereka duduk melihat saja orang lain makan. Nak dijadikan cerita, tiba-tiba isterinya sakit perut. Banyak berkata perutnya kemasukan angin, jadi dipaksa makan juga oleh beberapa tetamu yang ada.

Selepas menjamah sedikit makanan dan rehat sekejap, siisteri itu berkata bahawa daging masak hitam yang disediakan dan diberikan kepadanya itu sedap. Habis tu, dia terus sambung makan. Masakan lain pun dijamahnya juga. Melihat isterinya makan dengan berselera, si suami pun ikut makan ..... haa tu kan, mereka terpaksalah telan sikap sombong diri! Selepas itu, apa lagi, tetamu lain pun menjadikan itu bahan usik jenakalah pulak.

Thursday, December 3, 2009

DI MASJID PUN CERITA PASAL BTN

Pak Caq geli hati juga dengan gelagat manusia. Bila ada tindakan berani dari kerajaan Pakatan Rakyat, ramai yang turut sama berani bersuara memberi pendapat mereka. Jika ada tindakan tidak bijak dari kerajaan Barisan Nasional, ramai yang tak berani memberi komen terbuka pun.

Di masjid pun ramai bercerita juga tentang tindakan kerajaan PR. Sudah tentulah tentang topik panas bersabit tindakan kerajaan negeri Selangor melarang penyertaan di BTN dan kekecuhan yang berlaku di sidang dewan undangan negeri Pulau Pinang.

Macam-macam hujah yang diberikan; ada yang mengecam dan ada yang mengemukakan pelbagai soalan pula. Sekali pandang seperti persidangan di parlimen atau dewan undangan negeri, tapi tanpa dewan, meja, tempat duduknya dan peralatan dewan lainnya.

Di antara mereka itu ada yang meninggikan suara bila pendapatnya disanggah oleh orang lain. Kedengaran suara-suara lantang sama ada menyokong atau menempelak tindakan kerajaan yang berkuasa. Pendeknya suasananya agak kecuh tapi menggelikan hati.

Tak tahulah apa fikiran mereka-mereka ini. Pak Caq tak menjadi ahli mana-mana parti politik, dan tak terbiasa pula bersuara lantang. Pak Caq banyak mendengar saja 'persidangan' ini, ialah lagak pemerhati semasa sidang parlimen juga.

Namun begitu, prinsip Pak Caq ialah untuk sentiasa mengatakan dan melakukan yang benar. Walaupun Pak Caq dikatakan bodoh, Pak Caq tetap pegang kepada amanah Allah supaya kita berpihak kepada yang benar. Hakikatnya, kita semua akan sentiasa diadili oleh Allah.

Wednesday, December 2, 2009

MAK MERTUA MARAH DAN MERAJUK

Isteri Pak Caq baru telefon kejap tadi mencadangkan supaya kita orang pergi ke Port Dickson ramai-ramai di hujung minggu ini. Walaupun musim hujan, "jalan-jalan saja ok gak," katanya.

Pak Caq faham sangat keadaan sekarang ni. Ibu mertua Pak Caq dah marah dan terus merajuk pula membawa ke pagi tadi. Betul jugalah kata isteri Pak Caq tu. Kalau tak dapat berpiknik di tepi pantai pun, kita boleh juga terus memandu sampai ke Melaka.

Mungkin elok juga kerana kita orang boleh sambil ziarah saudara yang tinggal di NS dan Melaka tu. Perjalanannya pun bukan jauh sangat. Memang boleh balik hari. Tetapi, rasanya mungkin lebih elok bersantai-santai. Tengoklah macam mana nanti.

Pagi tadi tu kita orang telah pun minta pengertian saudara-saudara yang ada di rumah tu. Kita orang juga memujuk mak supaya bersabar dan cuba berehat. Isteri Pak Caq pula berjanji akan cuba pulang awal hari ni. Ya la, orang tua kan ... orang tua sendiri pulak tu ... nak buat macam mana.

Tak tahulah keadaan di rumah sekarang. Tetapi, rupanya isteri Pak Caq juga telah meminta sepupunya yang tinggal di Kelana Jaya bersama anaknya juga tu supaya berziarah ke rumah dan menemankan mak. Harap-harap boleh menenangkan perasaan marah dan merajuk ibu mertua Pak Caq tu.

Tuesday, December 1, 2009

KECUH PULAK DI RUMAH

Hari ini kecuh pulak di rumah Pak Caq. Lewat tadi pagi kepala paip mesin basuh kain di bawah patah. Tudung bekas takungan air pembersih jamban juga pecah kerana budak-budak angkat turun ke lantai untuk penuhkan air dengan lebih cepat katanya.

Mereka menelefon Pak Caq dan isteri. Tetapi ketika itu kita orang ada hal penting pulak. Nasib baik semasa waktu rehat makan tengahari tu isteri Pak Caq dapat menghubungi 'plumber' yang sudah biasa buat kerja-kerja di rumah Pak Caq. Untung juga beliau dapat segera pergi untuk pastikan pancutan air terbendung.

Balik kerja tadi terpaksalah pergi berbelanja membeli peralatan kepala paip dan sebagainya. Melayang lebih dari RM 1ribu jugalah.

Apa nak dikatakan, dah suratan la kiranya. Isteri Pak Caq pun tak merungut apa. Tetapi ibu mertua pula yang naik angin. Maklumlah orang tua, dirinya lebih sensitif tetapi dia tak pula sensitif tentang perasaan orang lain. Saudara yang datang tu kelihatannya berkecil hati. Pendeknya pening jugalah ...

Monday, November 30, 2009

BUAH RAMBUTAN POKOK SENDIRI

Awal tadi pagi, saudara-saudara Pak Caq mengambil beberapa tangkai buah rambutan yang dah ranum sangat. Memang betul, pukul 7.30 pagi lagi mereka dah makan buah rambutan. Bukannya mereka makan sarapan yang dah disediakan tu dulu. Biarkanlah, suka hati mereka ...

Waktu Pak Caq keluar kerja tadi, mereka kata nak panjat pokok rambutan untuk mengambil buah di dahan-dahan atas tu. Pak Caq pun kalut juga cuba ambil gambar buah rambutan tu. Berhasil jugalah usaha tu. Pak Caq dapat ambil gambar dari sudut bilik anak Pak Caq. Pokok tu memang dekat sebelah bilik beliau.

Lihatlah gambar buah rambutan yang Pak Caq ambil tadi pagi. Pak Caq terterakan dua gambar je le, satu gambar rambutan yang sudah dipetik, satu lagi ialah gambar buah yang masih di pokok.

Buah Rambutan Yang Dah Ranum

Setangkai Besar Rambutan Di Pokok

Tadi pagi Pak Caq tengok banyak lagi buah yang ada di atas pokok tu. Kira-kira dalam ratusan biji juga, kerana banyak lagi tangkai besar yang ada. Satu tangkai besar adalah dalam 20 - 40 biji. Elok juga kalau mereka panjat dan ambil buah tu, terutamanya yang dah ranum sangat.

Buah yang masih hijau pun nampaknya ada banyak tangkai lagi juga di dahan-dahan atas tu. Dari bawah pokok tu, tak berapa kelihatan. Tapi dari bilik anak Pak Caq baru nampak buah rambutan tu. Kira-kira lebat jugalah pokok rambutan berbuah kali ini kan! Alhamdulillah, rezeki murah kiranya.

Sunday, November 29, 2009

MAKANAN HASIL TANAMAN SENDIRI


Pak Caq baru je lepas solat asar selepas balik dari majlis kenduri kahwin hari ni. Selepas makan kenduri tadi tu, sanak saudara yang sedang 'bertamu' di rumah Pak Caq terus pergi melawat ke Putrajaya. Dalam sejam lagi baliklah tu, sebab malam nanti ada 'gathering' di rumah sepupu Pak Caq di Seksyen 14, Petaling Jaya pula.

Ada masa sikit ni Pak Caq layarilah Maya sekejap. Dah mula hujan ni. Tengok la, selagi tak ada guruh dan petir serta line ok, Pak Caq teruskan je le. Pak Caq sebenarnya teruja nak cerita tentang hasil tanaman yang menjadi sajian untuk semua yang ada di rumah Pak Caq.

Malam tadi buah jambu air hijau dan rambutan gading jadi sajian masa ramai-ramai duk bersembang-sembang. Pagi ni pula buah cempedak yang dah masak ranum digoreng sebagai tambahan sajian makan pagi. Wah! Pak Caq betul-betul seronok tengok dia orang makan semua ini dengan penuh selera. Syukurlah dengan rezeki yang Allah kurniakan.

Sebenar-nya isteri Pak Caq yang suka tanam pelbagai jenis pokok di dalam dan di luar kawasan rumah. Mulanya Pak Caq tak teruja sangat, tolong-tolong saja. Tapi bila lihat semua pokok tanaman tumbuh dengan segar dan baik, Pak Caq pun ikut suka pulak. Selepas tu terujalah pula bila pokok-pokok ini berhasil. Pokok bunga berbunga cantik, dan pokok berbuah juga berbuah dengan baik selepas beberapa tahun.

Macam-macam pokok ada. Antara pokok buah-buahan yang ditanam ialah rambutan kuning [gading] dan merah [budak sekolah], mangga, cempedak, jambu air merah dan hijau serta pokok dukung, dan pisang raja. Pokok-pokok ini dah berbuah semuanya. Selain itu, ada juga ditanam pokok petai, manggis, pokok asam yang sudah berumur 3 -5 tahun; dan terakhir ditanam ialah pokok avocado, pulasan dan pisang tanduk yang baru berumur sekitar setahun. Pak Caq yakin nanti akan berhasil juga.

Kata orang, tangan isteri Pak Caq sejuk sebab itu tanaman pokok menjadi. Entahlah, apapun memang murah rezeki la kan?

Lihatlah gambar di bawah. Pokok-pokok cempedak dan jambu air hijau ini ditanam di kawasan luar. Cempedak tu lebat juga, ada la dalam seratus biji rasanya. Buahnya dari pangkal pokok membawa nun ke puncak pokok. Dah ramai yang mahu dan minta izin - termasuklah tukang sapu jalan dan pekerja angkat sampah; mereka tunggu tua dan/atau masak je. Nanti akan ada juga yang curi ambil begitu saja.

Buah Cempedak Di Sebahagian Dahan Atas

Buah Cempedak Di Pangkal Pokok

Buah Cempedak Masak
Dan Sepiring Cucur Cempedak

Di bawah ni pulak ialah gambar jambu air hijau yang baru pertama kali berbuah. Ada banyak tangkai juga, tapi tak lebat sangat. Buahnya agak kecil sedikit. Setahu Pak Caq pokok buah memang macam tu - pertama kali berbuah agak kecil sedikit dan tak berapa lebat. Setahun dua selepas tu barulah lebih besar dan lebat buahnya.


Setangkai = 5 Biji Jambu

Setangkai = 6 Biji Jambu

Serumpun Jambu Yang Baru Di Petik

Ada banyak tangkai lagi yang sudah boleh dipetik. Kelihatannya ada lagi yang belum masak dan ada juga yang baru mula berisi. Boleh dikatakan banyak juga. Jambu air merah, waktu pertama kali berbuah tahun lepas adalah beberapa tangkai saja. Tetapi sekarang ni yang merah pun nampaknya dah berbuah lagi dengan agak lebat, tapi masih diperingkat buah putik lagi.

Pak Caq tak dapat ambil gambar buah rambutan gading di pokok. Buahnya dah tinggal tak banyak lagi, dan yang ada pun di bahagian atas yang agak tinggi. Sudah sebulan lebih rambutan ni mula masak dan diambil makan. Tapi tahun ni buahnya tak lebat sangat kerana selepas berbuah terdahulunya, Pak Caq suruh tukang cuci laman tu menebang beberapa dahan. Namun begitu masih banyak sampai tak terhabis makan juga.

Rambutan ini ditanam di kawasan belakang rumah, dan pokoknya memang agak besar juga. Usianya pun dah dekat dua puluh tahun rasanya. Jiran-jiran pun suka rambutan ni kerana isinya padat, manis dan lekang dengan baik. Pak Caq pelawa mereka ambil sendiri je le. Dah banyak sangat tu, tupai pun ikut dapat bahagian juga, terutama sekali buah di bahagian-bahagian atasnya.

Seronok kan? Kalau nak dapat rezeki seperti ini, ikutlah tanam. Ada pokok mula berbuah dalam masa dua tahun lebih iaitu seperti jambu dan rambutan budak sekolah. Paling lama mungkin pokok dukung, manggis dan petai le kut.

Pokok dukung Pak Caq mula berbuah selepas masuk lima tahun, tapi Pak Caq dan isteri tak tahu pula bonjol-bonjol seperti merekah di batangnya tu ialah tanda pokok nak berbuah. Habis semuanya kita orang kikis. Tahun lepas merajuk le kut - tak pula berbuah. Tapi tahun ini adalah berbuah sedikit. Kira-kira dah tahu rasanya - manis, dan ulasnya juga cantik.

Sekarang Pak Caq tunggu petai dan manggis pula berbuah. Masing-masing sudah berusia 5 dan 4 tahun. Kata orang manggis tu memang lambat berbuah. Tak apalah, tunggu saja.

Saturday, November 28, 2009

SELAMAT HARI HARI RAYA EIDILADHA


Pak Caq mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya EidilAdha kepada semua. Lewat seharilah kiranya. Tapi Hari Raya Korban ni tiga hari, jadi berkesempatan lagi untuk Pak Caq ucap selamat ni kan!

Tahun ni Pak Caq sekeluarga sibuk dengan acara keluarga je. Ramai pulak keluarga datang masa cuti sekolah kali ini. Mungkin kerana ada beberapa keluarga buat kenduri di sini, jadi mereka ambil kesempatan untuk datang sambil bercuti juga. Dah agak sesak juga kat rumah Pak Caq dengan lima keluarga sekali gus. Malah ada yang dah kena tidur di luar bilik pun. Tetapi mereka nampaknya gembira. Dah jadi macam mini pesta kenduri juga di rumah Pak Caq.

Ok, Pak Caq tak boleh lama ni. Selepas zohor, semua nak pergi kenduri.

Tuesday, November 24, 2009

RUMAH JADI 'TEMPAT' BERCUTI SEKOLAH

Assalamualaikum.

Besar kemungkinannya seminggu ini Pak Caq tak punya masa untuk melayari Maya di rumah la. Pak Caq sekeluarga ada ramai tetamu bercuti di rumah.

Minggu ini sekolah sudah pun mula bercuti. Seperti biasa adalah keluarga dari utara datang ke Kuala Lumpur bercuti dan duduk di rumah Pak Caq. Cuti ni nampaknya awal lagi rumah Pak Caq sudah ditempah oleh dua keluarga. Mereka sampai pada petang hari Ahad dan akan bercuti di sini hingga selepas Hari Raya Haji dan majlis kenduri kahwin saudara di Kelang pada hari minggu akan datang ni.

Pak Caq sekeluarga tak bercuti kerana Pak Caq, isteri dan anak masing-masing mempunyai komitmen kerja. Jadi keluarga yang datang terpaksa 'self-service' la, dan mereka memang benar-benar buat macam rumah sendiri. Bila Pak Caq anak beranak balik kerja, mereka pulak yang dah siapkan makanan.

Mereka sudah pun pesan jangan beli makanan, tapi isteri Pak Caq beli juga tadi. Dah la berlebih-lebih makanan. Tapi kata mereka boleh makan sampai besok, dan mereka berpesan lagi supaya kita orang jangan fikirkan tentang makan minum mereka kerana mereka 'tahu melayan diri.' Sampaikan mereka dah siap bawa daun palas untuk buat ketupat untuk Raya Haji nanti. Mereka pun dah 'gang-up' dengan saudara di Sungai Buloh untuk pergi beli daging di pasar malam Paya Jaras esok hari untuk buat rendang dan sebagainya.

Nampaknya macam kita orang pula yang jadi tetamu. Saudara yang datang pula yang dah siap dengan rancangan sambutan Hari Raya Haji di rumah Pak Caq nanti. Tapi begitulah saudara dekat kan? Lagi pun mungkin mereka rasa amat selesa di rumah Pak Caq ni kerana isteri Pak Caq jenis yang amat pemurah dan tak cerewet.

Namun begitu, jadual di rumah dah kena disesuaikan juga. Mereka semuanya jenis yang kaki sembang pulak tu. Jadi kenalah layan juga. Ini mereka baru masuk tidur, Pak Caq pun masuklah ke Maya ni sekejap.

Kalau Pak Caq ada ruang waktu, Pak Caq akan cuba melayari Maya dan buat 'posting' lagi di minggu ini.

Saturday, November 21, 2009

BILA TAK DAPAT MEMBENDUNG EMOSI

Kekadang kita terpaksa mendengar orang memberitahu kita apa yang amat menyakitkan hati dan menguris perasaan dan kekadang kita pula terpaksa memberitahu apa yang kita sendiri tahu akan mengguris perasaan saudara dan/atau kawan kita. Pak Caq yakin semua orang pernah melalui detik dan masa begini.

Setahu Pak Caq perkara ini berlaku antara pihak yang terlibat saja. Selepas itu baru mungkin pihak yang bengang akan memberitahu orang-orang yang rapat dengannya. Mungkin juga selepas itu cerita itu dipanjangkan bila ada di antara mereka yang diberitahu itu memberitahu orang lain yang rapat dengan mereka pula. Tapi rasanya selepas itu cerita itu akan terhenti begitu sajalah.

Tetapi malam ni tadi, peristiwa seperti ini berlaku semasa Pak Caq dan isteri menghadiri majlis resepsi perkahwinan. Ia bukan melibatkan Pak Caq suami isteri tapi ia berlaku di meja kita orang dan di hadapan semua yang berada di meja itu. Panjang juga 'kenyataan' si isteri pihak yang menerjah dan bersemuka tu, sementara si suaminya pula turut menokok-tambah sedikit. Apa yang dikatakan semuanya agak keras dan mengguris perasaan. Terkedu semua orang lain di meja itu. Kira-kira peristiwa tu 'spoil the mood' la. Kita orang lepas itu banyak diam je; sampai masa makan pun senyap saja.

Tak sangka pula seseorang itu tergamak buat begitu; di majlis keraian yang ceria gembira dan juga dengan tetamu-tetamu lain di meja berdekatan yang boleh terdengar juga. Inilah baru kali pertama Pak Caq berdepan dengan keadaan seperti ini.

Sebaik saja tetamu VVIP bangun untuk balik, kita orang pun sama juga bergegas bangun untuk beredar dari meja makan. Kawan yang duduk di meja sebelah pula pegang tangan dan terus bertanya tentang peristiwa itu. Ya Allah, macam mana la nak jawap tu?

Pak Caq cuma katakan yang kita orang sendiri tak tahu sangat jugalah selain dari apa yang dikatakan oleh pihak yang membuat kenyataan secara berdepan itu. Memang betul kita orang tak tahu pun hujung pangkalnya.

Kasihan pihak yang lagi satu tu. Nampak jelas mereka marah, tetapi mereka juga jelas sangat beretika dan berwibawa. Mereka suami isteri minta pihak yang membuat kenyataan itu supaya menghormati tetamu lain dan mengatakan bahawa masa itu tak sesuai untuk membangkitkan perkara berkenaan. Nasib baik juga si suami pihak yang menyerang pula cepat mendapat 'cue' dan menyuruh isterinya berhenti dari meneruskan isu berkenaan. Bila dah beberapa kali tak diendahkan oleh isterinya, beliau menyergah isterinya dengan nada yang keras pulak. Itu yang paling membuat semua orang lain terus terkedu tu.

Isteri Pak Caq pun diam saja sepanjang masa majlis sejak tercetus peristiwa itu. Bila kemudianya tu kawan kita orang bertanya pun, beliau hanya menggelengkan kepala. Bukan kebiasaan isteri Pak Caq begitu. Bila dah dalam kereta barulah beliau komen, "Macam tak percaya pulak si '......' boleh berkelakuan begitu! 'I was shocked beyond words,' betul terkejut dibuatnya!"

Benar juga kata isteri Pak Caq tu. Perkara yang berlaku dan orang yang melakukannya tu macam satu mimpi pelek pulak.

Pak Caq sekeluarga tak berapa rapat sangat dengan mereka. Tetapi setahu kita orang si isteri tu agak pendiam orangnya. Agaknya dia dah terlalu marah sangat la tu. Jadi itulah agaknya dia dah tak dapat nak membendung emosi marahnya lagi; sampaikan dia dah hilang rasional tentang batas tata susila asas.

Kita pun tak tahu tentang cerita dan perkara yang sebenarnya. Tetapi Pak Caq kenal baik juga dengan pasangan suami isteri yang 'diserang' tu. Rasanya macam tak percaya mereka boleh buat seperti apa yang dikatakan oleh pihak yang berkenaan.

Kekadang itu ada juga kes kerana orang lain memberitahu tentang sesuatu yang katanya diperkatakan oleh orang lain pulak mengenai diri seseorang. Kemudian seseorang itu akan berdepan dengan orang yang dikatakan mengatakan tentang dirinya. Pendeknya ada juga kes seperti ini berlaku kerana pihak ketiga yang suka menyampai-nyampai.

Apapun, Pak Caq harap kita sama-samalah ambil iktibar tentang peristiwa yang Pak Caq ceritakan ini. Kalau nak bersemuka juga tu, eloklah di tempat dan masa yang sesuai; seeloknya juga tidak dilakukan di depan sesiapa yang lain.

TERTEKAN 'PUBLISH POST'

Pak Caq baru buka laptop dan tengah tengok-tengok apa nak tulis, tangan pun mengacah-acah ke sana sini. Dah pula tertekan 'publish post' dan terus pergi ke blog ... haha ... dah tak berisi cerita apa! Kelam kabut le Pak Caq tarik balik. Macam-macam ya!

Sebenarnya Pak Caq nak jawap komen dulu. Lepas tu nanti baru buat posting la ya.

Thursday, November 19, 2009

SUNAT AFDAL DALAM BULAN ZULHIJJAH

Pak Caq nak turut warwarkan tentang amalan-amalan sunat bagi umat Islam dalam bulan Zulhijjah atau bulan Haji ini. Sepatutnya Pak Caq dah buat pun 'posting' ini. Tapi sekarang ni Pak Caq amat sibuk dengan kerja di waktu siang hari. Masa rehat makan tengahari pun diisi dengan menyemak kerja juga. Bila balik, di rumah pada malam hari selalu saja 'internet down' pulak. Dah banyak kali apa yang Pak Caq tengah buat habis lebur bila tiba-tiba 'line' tu terputus.

Tengahari ini Pak Caq ada kesempatan untuk melayari Maya sekejap. Insya Allah dapatlah habis dengan topik ini.

Amalan-amalan Sunat Tambahan Yang Afdal Di bulan Zulhijjah:
  1. 1 - 8 haribulan - Sunat Berpuasa kerana ganjaran pahala kebajikan yang teramat baik. (*Sila lihat senarai ganjaran di bawah.)
  2. 8 hb Zulhijjah - Sunat menghidupkan malamnya dengan banyak beribadat.
  3. 9 hb (Hari Wukuf di Arafah) - Hidupkan malam dengan banyak beribadat, berpuasa bagi orang yang tidak menunaikan haji dan membaca surah Al Ikhlas sebanyak 1000 kali.
  4. 10 haribulan - Menunaikan solat sunat Aidil Adha dan bertakbir serta melakukan korban dan bersedekah. Juga disunatkan membaca, "Laa ilaaha illaa'llahu wahdahu laa syariikalah, lahul'lmulku wallahu'llhamdu yuhyi wayumitu wa huwa haiyunn, laa yamuutu biyadihi'lkhair wa huwa 'alaa kulli syai ink-qadiir" di malam permulaan 10 Zulhijjah sebanyak 400 kali.
  5. 11 - 12 hb (Hari-hari Tasyrik) - Hidupkan malam dengan banyak beribadat serta bertakbir setiap lepas solat wajip.
  6. 29 hb atau 30 hb - Membaca doa akhir tahun selepas solat 'Asar sebanyak 7 kali atau sekurang-kurangnya 3 kali.

*Ganjaran Pahala dan Rahmat Kebajikan Di bulan Zulhijjah:

  • 1 hb - Hari Nabi Adam a.s. mendapat keampunan daripada Allah SWT. Sesiapa berpuasa, insya Allah akan diampuni segala dosanya.
  • 2 hb - Hari doa Nabi Yunus dikabulkan dan baginda dikeluarkan dari perut ikan Nun. Sesiapa berpuasa, insya Allah dia mendapat ganjaran pahala seolah-olah berpuasa setahun.
  • 3 hb - Hari doa Nabi Zakaria dikabulkan. Insya Allah akan dikabulkan doa mereka yang berpuasa pada hari ini.
  • 4 hb - Hari lahir Nabi Isa a.s. Sesiapa berpuasa pada hari ini, insya Allah akan dijauhkan segala kefakiran dan keresahan daripadanya.
  • 5 hb - Hari lahir Nabi Musa a.s. Sesiapa berpuasa, insya Allah akan mendapat keamanan dari seksa kubur.
  • 6 hb - Hari Allah membukakan segala kebajikan bagi Nabi-nabinya. Insya Allah, sesiapa berpuasa akan mendapat rahmat kebajikan juga.
  • 7 hb - Hari mula ditutup segala pintu neraka selama 3 hari, iaitu sehingga 10 Zulhijjah. Sesiapa berpuasa, Insya Allah akan mendapat ganjaran ditutup 30 pintu kesempitan dan dibukakan 30 pintu kemudahan.
  • 8 hb - Hari ini dinamakan hari Tarwiyah. Sesiapa yang berpuasa, insya Allah akan diberi ganjaran baik yang hanya diketahui oleh Allah SWT jua.
  • 9 hb - Hari Wukuf di Arafah. Sesiapa yang berpuasa, insya Allah akan mendapat keampunan dan dihapuskan dosa-dosanya pada sepanjang tahun hadapannya.

SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH HAJI


Dah lewat pun ya. Tapi sementara internet ada ni, dan Pak Caq pun tak tidur lagi elok juga Pak Caq melayari Maya sekejap la jugak.

Bukan apa, sudah dua malam internet Pak Caq ni sekejap dia ok sekejap tak. Tengah-tengah taip, tiba-tiba dah 'disconnected' sampai Pak Caq dah ngantuk pun tak ok. Terpaksa di 'off'kan juga sebelum tidur kerana takut hujan dengan guruh dan petir. Dah la lebur apa yang di taipkan kerana sistem belum sempat 'auto-save' lagi.

Ni Pak Caq nak cepat-cepat je le. Pak Caq nak mengucapkan Selamat menunaikan ibadah haji kepada semua sanak saudara dan sahabat handai serta kawan rakan yang mendapat rahmat Allah untuk mengerjakan ibadah rukun kelima ini. Semoga semua dirahmati Allah untuk mendapat ganjaran pahala haji yang terbaik. Insya Allah, semua mendapat Haji Mabrur.

Sunday, November 15, 2009

MENCARI ARAH

Episod 21

MENANGANI MASAALAH PERASAAN

Sudah Tiada Pilihan

Afifah resah memikirkan bagaimana reaksi Fazlan nanti apabila dia memberitahu tentang kehadiran Ku Adi dalam jadual hariannya. Dah beberapa hari dan berkali-kali serta lama juga dia berbincang dengan Ku Adi dan Mahadir. Mahadir, kawan Fazlan, pun sudah hampir dua minggu tinggal bersama Ku Adi.

"I understand. Tapi lagi lama you tunggu lagi susah nanti. Like I told you before, Allen truly loves you Efa. Whatever pun, he will come around to accept your reason. Lebih baik dan lebih elok if you do it soon, like today or tomorrow, pendeknya soon," demikian Mahadir memberi pendapatnya tadi pagi.

"Ded kata nanti he will follow up and help Allen to understand. Macam Adi selalu kata, lebih baik dia dengar dari mulut isterinya sendiri," Ku Adi pula menyokong.

"Kau tahu Abang Allen kan? Kalau bukan Ku Adi, mungkin dia boleh bersikap terbuka. Aku risau la," Afifah meluahkah perasaannya kepada Aziah.

Lama Afifah bergayut di telefon. Dia berbicara dengan satu-satunya sahabat baik yang masih setia berhubungan dengannya walaupun mereka terpisah beribu batu.

"Tetapi betul la seperti kata Ded dan Ku Adi tu. Makin kau tangguh, makin sukar. Macam mana pula kalau orang lain yang kenal kau dan Abang Allen tiba-tiba pula terserempak dengan kau dan Ku Adi di sana. Ini baru Ded, tak apa jugalah, sebab dia faham. Buatnya orang lain nanti, boleh meletup macam gunung berapi tau," Aziah pula memberi dorongan dan nasihat yang senada dengan saranan Ku Adi dan Mahadir.
Sudah lama Afifah tahu dan insaf bahawa dia mesti berterus terang dengan Fazalan. Dia juga sedar bahawa walau setulus mana pun hubungannya dengan Ku Adi, Fazlan akan tetap terluka. Afifah seboleh-bolehnya mahu kesan luka itu di tahap paling minima. Bagaimana cara nya tu la yang membuat dia bingung. Sekarang dia semakin terdesak.

'Nampaknya aku mesti beritahu Abang Allen malam ini juga. Aku dah tak ada pilihan,' demikian kata putus dari hatinya.

Ledakan Gelora

Sebaik saja Afifah menceritakan tentang keberadaan Ku Adi di London, Fazlan terus diam. Puas Afifah memohon maaf dan pinta pengertian dalam sebak tangisnya, tetapi beliau tidak bersuara sepatah apa lagi.

"Inilah yang Efa takutkan. Abang tentu akan salah terima, Abang tentu akan marah Efa. Efa minta ampun maaf banyak-banyak sekali lagi. Ok la Abang, nanti Efa telefon Abang lagi," Afifah sebak menutup perbualan sebelah pihak itu dan terus meletak gagang telefon.

Selepas Afifah meletak gagang telefon, baru dia terperasan yang selama dia bercakap seorang tadi, Fazlan tidak pun meletak gagang telefon.

'Perhaps I should have just waited until Abang Allen sendiri letak telefon dulu di sana,' kata hatinya.

Tergerak juga hatinya untuk menelefon kembali. Tapi bila di fikirkan secara logik, tentu lebih baik dia menunggu sehingga besok pagi saja waktu Malaysia untuk memberi masa kepada Fazlan untuk cuba mengerti keadaan. Namun dia juga rasa menyesal kerana menelefon waktu malam di Malaysia kerana sudah pasti Fazlan akan terkesan dengan berita yang dia sampaikan dan sudah pasti juga berita ini akan menganggu jadual tidur Fazlan.

'Esok Ahad, and Abang Fazlan tentu dapat berehat juga,' dia cuba menyedapkan perasaan resahnya.

Dari sejak Afifah menelefon Fazlan, dia mengurung saja diri di apartmennya. Walaupun Ku Adi dan Mahadir tadi datang untuk cuba memberi sokongan moral, Afifah menolak kedatangan mereka. Malah dia juga tak mahu keluar dan turun ke bawah untuk berjumpa mereka di dewan utama tetamu. Puas mereka berdua memujuk di luar pintu apartmennya, tapi Afifah langsung tidak mahu melayan lagi.

"Could it be Fazlan was too harsh on Efa?" Ku Adi bertanya kepada Mahadir.

"Allen memang sensitif dan passionate tentang apa-apa pun yang bersangkut-paut dengan Efa. But he truly loves her, and whatever also, Allen akan come around. I yakin dia tak marah Efa begitu," tegas Mahadir.

"Would be a good idea for us to call him and explain? Perhaps you would be the best person to talk to him," Ku Adi menyaran lagi.

"I memang ingat nak call Allen, tapi not today la. Nanti I akan call juga, esok pagi ke?" balas Mahadir.

Afifah sendiri resah menunggu waktu malam. Dia sudah nekad untuk menelefon Fazlan lagi pada pukul 11 malam Sabtu itu, iaitu kira-kira waktu Fazlan akan selesai solat Subuh di pagi Ahad. Tetapi apabila tiba waktunya, dan Afifah berkali-kali menelefon Fazlan, telefon tidak diangkat juga.

"Ded, I minta tolong sangat-sangat, please try to call Abang Allen for me. Dah lebih dua jam Efa call, tapi he didn't pick up the phone," kata Afifah sebak.

Walaupun sudah tidur, nasib baik juga Ku Adi mudah terjaga. Tetapi Afifah pula bertegas mahu berbicara dengan Mahadir. Dalam laluk bangun dari tidur, Mahadir ternyata kurang peka dengan perasaan Afifah.

"Esok la. Esok kita cerita dulu. Ni dah lewat sangat, waktu tidur ni. You tidur dulu, ok?" jawap Mahadir.

"Ded, obviously Efa tak dapat tidur. That's why she called. Come on, get up, go wash your face," sampuk Ku Adi, sambil menarik telefon dari Mahadir.

"Efa, be strong dear. Adi tahu Efa tengah amat sedih dan risau, tapi banyak-banyak berdoa dan minta pertolongan Allah," Ku Adi cuba memberi sokongan moral, walaupun beliau tidak pasti apa sebenarnya yang berlaku.

"Abang Allen won't even pick up the phone, berkali-kali I called, dah lebih dua jam," jelas Afifah dalam sebak.

"Mungkin Fazlan belum bangun tidur lagi. Efa sabar banyak-banyak," Ku Adi memberi semangat.

"But Abang Allen is an early riser. He just didn't want to answer my call," jelas Afifah lagi.

"Efa nak Ded tolong call Fazlan ke?" Ku Adi sudah dapat mengagak hasrat Afifah. Sebelum Afifah sempat menjawap, Ku Adi terus memberi komitmennya.

"Ok Efa, Adi will make sure Ded call Fazlan in a while. Selepas tu nanti, Adi call Efa balik. Now, Efa cuba bertenang dan bawa berdoa ya," begitu kata Ku Adi.

Afifah terus meletakkan telefon selepas mengucapkan terima kasih. Hati dan perasaannya jelas mengerti keadaan Fazlan.

'Aku yang bertanggung-jawap sepenuhnya di atas gelora ini,' bisik hatinya.

BARU DAPAT MENGHADAP 'LAPTOP'

Ingat tadi selepas balik dari pergi kenduri kahwin hari ini, banyaklah masa terluang kerana malam dah tak ada jemputan lagi. Tapi petang tadi ada tetamu datang ke rumah. Kawan lama, sejak semasa belajar di RMC yang Pak Caq berjumpa dekat tempat kenduri tadi menerima pelawaan untuk datang ke rumah.

Tahu sajalah bila dah jumpa kawan lama. Tambahan pula lama betul kita orang tak berjumpa, dah bertahun jugalah. Seronok betul bercerita tentang masa sekolah dulu.

Lepas tu macam-macam cerita lagi keluar. Dah mereka duduk di Perak tu, banyak pula cerita-cerita Perak keluar. Pak Caq malas la nak komen pasal cerita yang berbaur politik ni. Tapi, seronok jugalah dengar kan!

Kawan Pak Caq sekeluarga baru juga bertolak balik. Ya la, makan malam pun lewat juga, iaitu selepas solat Isyak. Walaupun mereka boleh jamak bila sampai di rumah mereka, tetapi mereka selesaikan kewajipan ini di rumah Pak Caq. Secara bergurau mereka kata, " ... solat di sini, pendek dua rakaat." Betul juga tu, kalau mereka balik tunaikan di rumah mereka dah tak boleh dipendekkan lagi!

Pak Caq nak sambung novel ni. Kalau dapat, Pak Caq buat 'posting' malam ni jugalah.

Saturday, November 14, 2009

TUNGGU ESOK SAJA


Hari ni, dari petang sampai malam nampaknya hujan saja. Tapi Pak Caq pula dah rasa letih sangat malam ni. Letih pergi sini sana la ni.

Agaknya letih sebab makan kenduri juga kan! Dari pagi sampai ke malam, pergi makan kenduri saja. Pagi kenduri doa selamat di rumah jiran, petang kenduri kahwin di Bangi, dan malam ni tadi pun majlis resepsi perkahwinan di KL pula.

Pak Caq ingat elok sambung cerita esok saja. Kalau letih-letih macam ni cerita pun lain jadinya nanti.

KERJA BANYAK DAN MUSIM HUJAN

Assalamualaikum, bertemu kembali.

Wah, cepatnya masa berlalu. Siang hari Pak Caq terlalu amat sibuk dengan urusan kerja, malam pun cuaca tak mengizinkan. Jadi Pak Caq tak dapat juga melayari Maya.

Seperti minggu lepas juga, hujan lebat, guruh dan petir saban hari. Nampaknya hujung minggu je le dapat ke sini kalau siangnya tak hujan dengan guruh petirnya.

Ni di siang hari Sabtu pun Pak Caq dapat melayari Maya sekejap saja. Pak Caq tengah menunggu isteri dan anak bersiap untuk pergi kenduri kahwin di Bangi pula. Tadi pagi pergi kenduri doa selamat dekat rumah jiran yang baru mendapat cucu.

Sekiranya balik nanti tak hujan, dengan guruh dan petir, bolehlah Pak Caq buat posting lain: sama ada cerita baru ataupun sambungan novel. Insya Allah. Jika cuaca tak mengizinkan, Pak Caq cuba esok pula.

Sunday, November 8, 2009

MENCARI ARAH

Episod 20

SUDAH KETAHUAN

Mencari Kekuatan

Sudah lebih lima bulan Afifah berada di perantauan kerana menyambung pelajarannya. Cuaca yang sejuk dan berada berjauhan daripada suaminya membuatnya kesunyian. Walaupun setiap hujung minggu dia menelefon Fazlan, dia masih merasa sunyi. Cuaca yang amat sejuk di hujung tahun dan berada berjauhan daripada suaminya membuatnya merasa lebih sepi.

Sejak hampir selama lima bulan itu juga, setiap hujung minggu Afifah mula menulis satu surat yang isinya sama untuk Fazlan. Namun sampai ke hari ini surat yang isinya sama itu tidak pernah habis ditulisnya, dan belum lagi dapat dihantar. Afifah telah jenuh mencuba tapi pelbagai fikiran akan menghantuinya.

Afifah amat sedar keberadaan Ku Adi setiap hari menemaninya pergi dan balik ke kampus dan juga dalam urusan tertentu akan mengundang reaksi negatif dari Fazlan. Dari sejak mula lagi Fazlan tidak pernah selesa dengan kehadiran Ku Adi. Apatah lagi sekarang, Fazlan jauh di tanah air, sedangkan dia dan Ku Adi sama-sama berada di London.

Memang Afifah mahu berterus-terang kerana dia amat menghormati dan menyayangi Fazlan sebagai suaminya. Tetapi Fazlan amat sensitif apabila sesuatu apa itu bersabit dengan Ku Adi. Dia tidak mahu Fazlan salah faham dan kecil hati. Namun memberitahu juga akan membuat Fazlan berperasaan tak tentu arah nanti.

"Oh Tuhan, berilah aku kekuatan," begitulah Afifah berdoa setiap hari. Bukan saja kekuatan untuk memberitahu Fazlan, tetapi juga kekuatan untuk menjaga iman dan kehormatan dirinya.

Afifah juga sedar bahawa sebenarnya Ku Adi yang memberinya penghormatan dan kasih yang amat ketara. Sejak pertemuan semula di London, tak pernah sekali pun Ku Adi cuba mengambil kesempatan. Ku Adi jelas menjaga batasan. Jika sebaliknya, Afifah tahu imannya akan tergugat.

Sepatutnya mudah baginya untuk memberitahu Fazlan perkara yang sebenarnya. Tetapi Afifah tidak yakin yang Fazlan akan menerimanya sebaik perkara yang benar. Oleh sebab itulah dia masih cuba menulis surat untuk memberitahu Fazlan secara yang terbaik. Masaalahnya dia masih tercari-cari perkataan serta cara menceritakan semuanya dengan yang terbaik.

Dunia Kecil Saja

"Assalamualaikum Efa," terdengar sapaan dari sudut bahagian rujukan di perpustakaan kolejnya.

Afifah rasa dia kenal suara itu. Dia segera menoleh ke arah datangnya suara itu. Ternyata benar. Mahadir, kawan Fazlan yang dulu bertugas di Jabatan Pelajaran, berdiri di sebelah rak buku rujukan pentadbiran dan pengurusan di kampusnya. Terkedu lidahnya.

"Ehhh, kena jawab salam I dulu," kata Mahadir.

"Waalaikumsalam," balas Afifah sedikit gugup.

"I am attending a short course at RIPA here. Dah dekat saja I datanglah sini, memang cuba cari Efalah," jelas Mahadir tanpa menunggu Afifah bertanya terlebih dahulu.

"Ni Tengku Nazrul Hadi? .. Hi, assalamualaikum. I am Mahadir, kawan Efa dan Allen," sambung Mahadir sambil menghulur tangan untuk berjabat salam dengan Ku Adi.

Ku Adi segera menyambut tangan dan bersalaman dengan Mahadir, sambil membalas salam itu dengan mesra.

"Sorry, I could not recall. But we have met before right?" Ku Adi bertanya.

"Not quite actually. Tapi I pernah lihat Tengku a few times," balas Mahadir.

"Ehh, just Adi please. All my friends call me Adi or Ku Adi, but I prefer just Adi, Ok?" jelas Ku Adi.

Panjang Ku Adi dan Mahadir berbual, seolah-olah mereka kawan lama yang baru berjumpa semula. Afifah lebih banyak melihat saja. Pelbagai soalan yang dia mahu bertanya, tapi tak satu pun terkeluar dari mulutnya.

"Jom la, better kita pergi makan dan minum," syor Ku Adi.

"Efa nak balik, dah petang sangat ni," kata Afifah setelah melihat jam sudah lewat 6 petang.

"Efa dah tak jadi buat rujukan ke?" tanya Mahadir pula.

"No, actually Efa was waiting for me to go home. I have just finished my class tadi," Ku Adi pula yang menjawab.

"Ku Adi duduk sama tempat dengan Efa ke?" tanya Mahadir lagi.

"Same place at Bayswater, but my apartment is three blocks away. By the way, where are you staying?" Ku Adi menjelaskan sambil itu bertanya tentang Mahadir pula.

"I am putting up at the Malaysia Hall. Tadi pergi tengok apartment yang dia orang suggest tapi mahal sangat pula. Kata mereka sebab short-term lease," jelas Mahadir.

"Oh, if that's the case, you are welcome to stay with me. It's a one room apartment, but it's really very spacious," lawa Ku Adi penuh ikhlas.

"Menganggu nanti, lama juga my course tu, three months," balas Mahadir.

"No, no, definitely not. If you are a friend of Efa and her husband, then you are my friend too. It's really not easy to rent a place for short-term here. So, come and stay with me je. Tapi, makan I tak janji, sebab I pun kekadang je masak," panjang lebar Ku Adi berkata sambil ketawa.

Selepas beberapa lama masing-masing memberi pandangan, akhirnya Mahadir menerima pelawaan Ku Adi.

"It's good that Malaysia Hall is also in Bayswater, about fifteen minutes walk or so from our apartments. So kita balik saja. Then, we will go get your things," Ku Adi mengatur agenda.

Mereka bertiga terus saja berjalan menuju ke stesyen keretapi bawah tanah. Sampai di Bayswater, Afifah memohon untuk pulang terus ke apartmennya.

"OK dear. Kita hantar Efa balik dulu la ya," balas Ku Adi, sambil memberitahu Mahadir.

Mahadir dan Afifah saling berpandangan, tapi keduanya tak berkata sepatah apa. Mereka terus saja berjalan menuju ke arah jalan apartmen Afifah. Afifah merasa amat lama pula mereka berjalan untuk sampai.

Sepanjang perjalanan itu, Ku Adi dan Mahadir yang banyak berbicara. Sesekali Ku Adi bawa Afifah ke dalam perbualan. Tetapi dia lebih banyak senyum sahaja.

'Ded akan beritahu Abang Allen secepat mungkin ni,' bisik hatinya. Perkara ini yang menghantui fikirannya.

'Aku mesti dulu memberitahu Abang Allen,' begitu dia bertekad.

"Ok dear, dah sampai ni ... and Efa dear, don't worry about things. Adi will talk it over with Mahadir first. Then, Adi will let Efa know, we will discuss first too and baru Efa decide how best to do it, Ok?" Ku Adi membuat usul.

Memang Ku Adi benar-benar tahu duduk perkara dan memahami perasaan Afifah. Tetapi Afifah masih tak sedap rasa.

"Adi nanti cerita dengan Mahadir. Then, Adi call Efa. Is it better that way? ... should be ok, trust me!" Ku Adi meyakinkan Afifah.

Afifah mengangguk dan minta diri untuk naik ke apartmennya.

"Thank you. Assalamualaikum," katanya dan terus berlalu tanpa memandang lagi kepada Ku Adi atau pun Mahadir.

BUAT 'POSTING' PAGI HARI MINGGU

Dah beberapa malam dah Pak Caq tak boleh nak buat posting. Setiap hari, terutamanya disebelah petang membawa ke lewat malam dan pagi, hujan lebat dengan ribut petir. Tak berani pun Pak Caq nak buka internet kerana fobia modem di rumah Pak Caq asyik rosak je.

Nampaknya pagi hari ni tak hujan. Sementara tunggu nak pergi kenduri, insya Allah Pak Caq buat 'posting' sambungan novel tu. Walaupun hari minggu, Pak Caq tukar jadual le sikit, bersesuaian dengan pertukaran cuaca. Siang hari kerja, Pak Caq dah tak ada masa nak masuk ke Maya pula sekarang ni kerana jadual kerja terlalu padat.

Tak apalah kan? Nak buat macam mana lagi ... Sesiapa yang berminat, boleh baca pada bila-bila masa yang ada kelapangan.

Wednesday, November 4, 2009

HUJAN, GURUH DAN PETIR

Nampaknya malam ni baru hujan tak bawa sampai ke malam. Di kawasan Pak Caq ni, sejak hari Ahad lagi, saban petang hingga ke tengah malam hujan turun dengan lebat, siap dengan guruh dan petir. Ada juga reda tapi sekajap saja, lepas tu hujan semula. Dua hari tu ianya membawa sampai ke pagi. Tak berani nak 'on'kan internet pun di rumah. Yalah dah banyak kali sangat modem kiok. Kalau tak hujan dalam masa sekitar dua jam ni, bolehlah Pak Caq paparkan sambungan novel.

Pak Caq baru saja balik dari menziarah kawan yang masih lagi sakit, tetapi hari ini telah diizinkan pulang oleh pihak hospital pakar. Kalau tak pergi ziarah malam ni, takut pula nanti menyesal kerana biasanya bila doktor dah suruh bawa balik, maknanya dah tak ada harapan sembuh dan hanya menunggu masa sahaja. Jika dirayu memang pihak hospital akan izinkan beliau terus berada di hospital. Tetapi keluarganya pun mengerti keadaan sebenarnya. Jadi mereka akur saja.

Insya Allah sekejap lagi Pak Caq tulis ya ... Kalau tak ada 'posting' tu maknanya keadaan tak mengizinkan. Pak Caq akan cuba lakukan sebaik sahaja keadaan mengizinkan nanti.

Saturday, October 31, 2009

DAH MABUK KENDURI

Pak Caq nak sambung cerita tadi la. Ni baru je balik kenduri sebelah malam pula. Rasa dah macam mabuk kenduri! Mana tidak, hari ini pelbagai menu pula tu. Siang tadi, ada kenduri dengan menu campur ala-ala kampung. Selain ulam-ulam, ikan masin, dan gulai nangka, ada juga pelbagai kerabu, dan daging rebus dengan air asam. Jadi makan macam dah tak ingat dunia la! Malam ni pula resepsi kenduri dengan menu Grade 'A' yang ada masak ekor dan juga 'lobster' tu. Tu yang Pak Caq mengah makan!

Sebenarnya sejak Hari Raya Kedua dulu sampai hari ini, siang malam, setiap minggu mesti ada kenduri. Nampaknya sampai hujung tahun pun tak habis juga kenduri ni. Setakad hari ini dah ada jemputan untuk kenduri kahwin sampai awal Disember.

Pak Caq ingat semua orang pun mengalami perkara yang serupa. Rasanya dah jadi trend kut ... kenduri kahwin boleh diadakan pada bila-bila hujung minggu.

Kalau ikut hati, memang dah tak terlarat. Tapi hajat orang, dan semuanya saudara dan kawan-kawan kita sendiri juga. Kira-kira pun kita tak la juga memenuhi semua undangan. Ada kenduri tu jauh. Bila bertembung banyak kenduri pada satu-satu hari pula kita tak dapat pergi semua juga; kita terpaksa ikut 'first come first serve' dan juga tengok jarak jauh di antara kenduri-kenduri tu kan?

ADA YANG KECIL HATI KE?

Lama pulak tak nampak muka-muka yg selalu juga menjengah blog Pak Caq. Merajuk ke atau ada yg berkecil hati? Kalau ya, minta maaf la.

Pak Caq pun dah dua tiga hari tak melayari Maya ni. Aritu Pak Caq buat 'download' tp dah terkena virus pulak. So, alang-alang laptop Pak Caq baru dan masih dalam warranti, Pak Caq suruh anak Pak Caq antar le untuk mereka betulkan dan 'reload' balik. Dah dua hari hujan sebelah petang, jadi tak le pergi ambil. Baru kejap tadi, lepas balik dari makan kenduri, anak Pak Caq singgah ambil. Jadi, maaf juga la ya.

Dah hari minggu ni ada beberapa kenduri yang nak dihadiri. Tak banyak masa sangat terluang untuk bersama keluarga. Tetapi tak baik pula kalau tak menunaikan janji untuk menghadiri beberapa kenduri tu. Ya la, sekarang semua kenduri kontrak, dah siap dianggarkan kehadiran para jemputan. Jika kita dah jawap nak pergi, kita harus pergi juga la kan? Kalau tidak pergi, kasihan pula mereka.

OK la. Ni dah nak pergi kenduri yang satu lagi dekat Sungai Buloh pula. Jumpa lagi .....

Wednesday, October 28, 2009

MENCARI ARAH


Episod 19

TERBELIT

Tergoncang Iman Afifah

Sudah seminggu berlalu, tetapi Afifah masih gelabah dan tak tentu arah. Kemunculan Ku Adi benar-benar membuat dia terkejut dan terpukau sekaligus. Dia seperti masih dapat merasa kepanasan dari pegangan Ku Adi ketika kali pertama mereka berjumpa di Bayswater, London. Fikiran dan perasaannya bercampur-baur antara lega, gembira dan takut.

Sejak hari itu, setiap hari Ku Adi menemaninya hingga ke kampusnya di King Cross disebelah pagi, dan pada petangnya pula menunggu dan menemaninya pulang ke Bayswater. Afifah tak berdaya menolak. Malah seperti dia sendiri yang meminta Ku Adi menemaninya. Memang benar, sejak mula lagi Afifah takut pergi dan balik bersendirian menaiki keretapi bawah tanah itu.

"Ini bahana cinta sejatiku pada Adi atau kerana aku kesunyian merindui Abang Allen?" bisik hatinya.

Afifah tidak berani melayani fikiran dan perasaannya lama-lama. Dia sedar dan percaya ini bukan mainan perasaan lagi. Memang jelas cintanya terhadap Tengku Nazrul Hadi ini. Tetapi dia sendiri telah cuba sedaya upaya menolak perasaan cinta sejatinya dan memilih untuk hidup bersama Fazlan.

Namun setiap kali berjumpa Ku Adi, Afifah jadi cair dan menyerah. Kini dia takut menghadapi masa-masa mendatang yang terdekat. Ku Adi hanya beberapa jarak saja darinya. Dalam keadaan benteng pertahanan diri dalamannya amat goyah begini, Fazlan juga tidak ada di sisi untuk menjadi perisai yang kuat untuknya.

Ku Adi ternyata seorang yang 'gentleman' kerana dia tidak mengambil kesempatan di atas kelemahan Afifah. Tidak pernah sekali pun lagi sejak pertemuan pertama di London ini beliau menyebut tentang perasaannya atau menduga perasaan Afifah. Tetapi jelas segala apa yang dilakukan itu membuktikan beliau amat ikhlas menyintai Afifah.

Fazlan belum tahu lagi tentang kehadiran Ku Adi dalam jadual hariannya. Afifah tak berani memberitahu Fazlan lagi kerana Fazlan amat sensitif tentang segala apa yang berkaitan dengan Ku Adi. Tetapi dia sedar dia mesti juga segera memberitahu Fazlan untuk mengelakkan dari menimbulkan syak pula nanti. Namun dia juga tidak tahu bagaimana nak memberitahu suaminya supaya Fazlan tidak menjadi tak tentu arah.

Pada petang hari Khamis, salji turun dengan agak tebal juga. Sejak bertolak balik dari Stesyen keretapi bawah tanah di King Cross lagi Afifah menggigil kesejukan. Ku Adi menanggalkan jeket panjangnya dan membantu Afifah memakainya untuk mengurangkan kesejukan yang amat dirasai oleh Afifah.

"No, no. Adi pun sejuk juga kan?" Afifah cuba menolak pada mulanya.

"Adi dah biasa, so Adi will be alright. Ini first time for Efa. So be a good girl, pakai saja, OK?" kata Ku Adi muktamad.

Sampai di apartmennya, Ku Adi ternyata kesejukkan yang amat sangat. Beliau minta izin Afifah untuk memanaskan badannya di alat pemanas di ruang tamu. Jelas seluarnya agak basah kerana meredah salji. Afifah tak sampai hati membiarkan Ku Adi begitu. Jadi Afifah mempelawa Ku Adi untuk mengeringkan dahulu seluarnya di mesin pengering pakaian.

Semasa Ku Adi bersalin seluar memakai tualanya, Afifah rasa semacam dirinya terkena pukau atau sihir. Keseluruh perasaannya terangsang. Imannya goyah, dan Afifah jadi tak tentu arah.

"Sorry to trouble Efa macam ni. But boleh Adi buatkan 'hot milk or chocolate' to fend off this chill?" pinta Ku Adi.

Afifah tersentak dengan permintaan Ku Adi itu.

"Ohh, so sorry. Efa terlupa pula nak buatkan minuman panas. Kejap ya, Efa buatkan ... Adi prefer milk or chocolate ... ehh elok Efa buatkan dua-dua sekali."

"Mana-mana satu hot drink je Efa. Apa pun boleh, appreciate it. Thanks a lot," balas Ku Adi.

Afifah tak menjawap balik tapi bingkas menuju ke ruang dapur saja. Dia merasakan seluruh dirinya dapat dibaca dengan jelas oleh Ku Adi. Iman Afifah tergugat, dan dia yakin Ku Adi juga menyedarinya.

Bila Kesepian

"Hujung tahun Abang boleh cuti?" Afifah bertanya kepada Fazlan sewaktu mereka berbicara melalui telefon di hujung minggu itu.

"Abang kena menghadiri kursus wajib di Intan selama sebulan pada bulan December ni nanti. Kenape? Ha'a, katakan Sayang rindukan Abang!" Fazlan mengusik.

"Abang tak rindukan Efa?" balasnya.

"Terlalu amat rindu, Tuhan saja yang tahu. Tetapi Abang kena kuatkan juga hati. Kita kena sama-sama kuat dan tabah. Memang Abang tak boleh ambil cuti dan pergi berjumpa Sayang. Kalau Sayang dapat balik pun, Abang masih tak boleh bersama Sayang kerana kursus itu," panjang lebar Fazlan menyatakan hakikat.

Kini Afifah merasa terlalu kesepian. Kesepian itu juga bukan suatu faktor yang akan membantu keadaannya. Sudah terbukti, banyak manusia jatuh tersungkur kerana kesepian.

Afifah jadi lebih takut dengan perasaannya sendiri. Afifah amat sedar, Ku Adi hanya perlu mengambil kesempatan dan dia benar-benar tidak yakin dia akan dapat melawannya.

Tuesday, October 27, 2009

MENCARI ARAH


Episod 18

SUASANA BERBEZA

Kini Bergelar Isteri

Hujung minggu ni, mereka harus memberi jawapan kepada Ku Daman dan Ku Zuni. Begitu janji mereka tiga minggu dulu. Tetapi Pak Hanif dan Mak Chah bagaikan tak sanggup nak menghadapinya kerana hubungan di antara kedua keluarga terlalu akrab.

"Efa tak boleh tolak pinangan Ku Adi macam tu saja. Pak Ku Daman kata Ku Adi dah nak balik, dan tak sabar-sabar nak bertemu dengan Efa. Tak elok buat macam ni. Efa tak boleh tolak pinangan Ku Adi macam tu saja," Pak Hanif cuba mempengaruhi Afifah.

"Maksudnya Efa dah tak boleh buat keputusan macam ni? Sekarang Ayah dan Mak nak paksa Efa ke?" Afifah bertanya dengan nada yang kedengaran kasar kepada Pak Hanif dan Mak Chah.

"Tak reti-reti ke orang kata! Kita tak boleh tolak, nanti jadi tak elok! Faham?" tegas Mak Chah.

"Tak elok macam mana? Dulu tu boleh pun tolak pinangan Abang Allen. Sekarang kenapa pulak tak boleh tolak pinangan Adi? Biar Efa sendiri yang bagitau Pak Ku Daman dan Mak Ku Zuni."

Afifah benar-benar lakukan apa yang dikatakannya. Walaupun bukan secara bertentang mata, Afifah telah turun ke bandar khusus untuk menelefon Tengku Dahaman memberitahu bahawa dia sebenarnya sudah berjanji untuk mengahwini Fazlan.

Ternyata Ku Hadi pun akur dengan keputusan Afifah. Sebaik saja beliau pulang ke tanah air, beliau terus ke utara dan pergi berjumpa Afifah.

"If that is what Efa want, Adi tak boleh paksa. I only wish Efa would have faith in me and believe in our love for each other," jelas Ku Hadi pada Afifah semasa pertemuan itu.

"Tapi we have just known each other. In fact, boleh bilang berapa kali saja kita berjumpa. We met on a few occasions, spend sometime together and talk quite a bit. Efa tak mahu berangan dan bermimpi, if you know what I mean," balas Afifah.

"I am sure about my feelings for you. But then I can't force it on you. Although I'm hurting, Adi terima. Just one request, if you can, remember me sometimes, please do," rayunya.

Afifah tak mahu menganalisa perasaan dan kata hatinya. Dia berpandukan kepada kata akalnya. Fazlan sudah membuktikan cinta dan kesetiaannya. Afifah tak mahu memperjudikan nasibnya. Akal dan perasaannya lebih sekata tentang Fazlan. Jadi biarlah dia bersifat realistik dan menerima Fazlan.

Pak Hanif memang tidak selesa kerana terpaksa menolak pinangan Ku Daman dan Ku Zuni untuk menjodohkan Afifah dengan anak saudara Ku Zuni, Tengku Mohd Nazrul Hadi yang dikenali sebagai Ku Adi itu. Walaupun berasa serba salah, dan walaupun Ku Daman dan Ku Zuni berkecil hati, Pak Hanif turuti juga kemahuan anak tunggalnya ini. Beliau akur dengan kemahuan Afifah dan Fazlan kerana Afifah sudah nekad untuk meneruskan hasratnya untuk berkahwin dengan Fazlan. Begitu juga Fazlan, biar pun banyak orang marahkannya, biar pun ramai orang tidak setuju, Fazlan tetap mahu mengahwini Afifah. Afifah dan Fazlan berikrar mereka akan sama-sama kuat menghadapi segala dugaan dan rintangan.

Sebelum Afifah berangkat ke London untuk menyambung pelajarannya, dia dan Fazlan disatukan sebagai suami isteri. Fazlan mahukan majlis pernikahan dan perkahwinannya dengan Afifah diadakan secara penuh adat, dan kedua ibu-bapanya pula membuat keputusan untuk membuat kenduri besar. Jenuh Afifah terkejar-kejar antara mencari barang kelengkapan kahwin dan pakaian untuk dibawa ke London.

"Thank you, Sayang, thank you so very much," bisik Fazlan semasa mencium dahi Afifah selepas mereka diijab-kabul. Afifah sebak, tetapi dia tidak berkata sepatah apa pun.

"Sekarang ni dah sah jadi suami isteri, jangan ikut kata hati sendiri saja," kata Mak Chah kepada Afifah semasa diandam untuk majlis persandingan. Afifah hanya diam juga.

"Efa sudah jadi seorang isteri. Pandai-pandailah menjaga maruah diri dan suami ya. Ayah tahu Efa seorang yang baik, tetapi hidup berumah-tangga banyak dugaannya," nasihat Pak Hanif semasa dia dan Fazlan nak berangkat ke London.

Afifah yakin Fazlan akan sentiasa mendokongnya. Selama ini Fazlan sudah membuktikan betapa beliau benar-benar mencintainya. Fazlan malah sedia menghantarnya sampai ke London, walaupun cutinya hanya sekadar cukup untuk dia berada di sana untuk dua hari saja. Penat dalam perjalanan saja tidak berbaloi, tetapi Fazlan tetap bertegas mahu menemankannya melapur diri untuk kursus peringkat ijazah ini.

"Jaga diri baik-baik ya Sayang," pesan Fazlan sebelum berangkat pulang ke Malaysia. Afifah merasa beban tanggung-jawapnya. Tetapi dia yakin dia dapat menjadi seorang isteri yang baik dan setia.

Bila Di Seberang Laut

Sudah seminggu Afifah berada di kota London. Dia memilih untuk tinggal di Bayswater kerana banyak kemudahannya. Di sini juga banyak orang Islam. Fazlan yang mengesyorkan supaya dia duduk bersama dengan keluarga orang Arab yang mempunyai tempat penginapan khusus untuk penuntut sepertinya.

Tetapi Afifah terasa sunyi. Walaupun dia sudah mempunyai beberapa orang kenalan tetapi Afifah masih belum selesa dengan keadaan. Hari-hari dia berulang-alik menaiki keretapi bawah-tanah ke kampus. Petang baru dia pulang. Balik ke bilik dia sendirian. Cuaca juga sudah begitu dingin. Dia sudah amat merindui Fazlan.

"Abang juga merindui Sayang," begitu Fazlan menyakininya sewaktu mereka berbicara melalui telefon.

Memang mereka sudah berjanji untuk sentiasa berhubungan melalui telefon. Tetapi Afifah bersikap realistis. Dia memaksa Fazlan berjanji untuk menelefon hanya pada hari minggu. Fazlan akur walaupun beliau tidak begitu setuju.

"Macam mana dengan permohonan biasiswa Abang untuk melanjutkan pelajaran ke sini?" Afifah bertanya kepada Fazlan.

"Interviewnya bulan depan. Kita sama-sama berdoa. Mereka di JPA telah berjanji untuk memastikan Abang mendapatnya," jelas Fazlan.

Walaupun begitu, Afifah sedar bahawa sekurang-kurangnya dia harus tunggu hampir setahun lagi sebelum Fazlan dapat datang.

"Assalamualaikum," terdengar suara yang dikenalinya dan Afifah menoleh ke arah datangnya suara itu.

"Mualaikumsalam," jawapnya gugup. Ternyata Tengku Mohd Nazrul Hadi berada di depannya sekarang.

"So Efa get your groceries here?"

Afifah benar-benar terperanjat dan dia jadi kaku. Dia tak tahu apa yang harus dilakukannya. Soalan pun tidak dijawapnya. Ku Adi amat mengerti.

"I have been looking all over for you. Semalam baru dapat tahu. Dah masuk dua minggu baru la berjumpa Efa," jelasnya.

Memandangkan Afifah masih terpaku, Ku Adi terus saja mengangkat bakul barangan Afifah dan memegang tangannya lalu membimbingnya menuju ke kaunter bayaran. Afifah seperti terpukau, mengikut saja. Dia benar-benar terkedu. Suasana sejuk di luar seperti membatukannya juga.

TENGAH MENGATUR NOTA NOVEL

Assalamualaikum semua, kita berjumpa kembali. Sebenarnya Pak Caq tengah mengumpul dan mengatur nota-nota novel. Walaupun belum lengkap semuanya, kira-kira dah boleh kita sambung semula novel, Mencari Arah tu.

Insya Allah Pak Caq akan cuba menulis sambungan novel kita sekejap lagi. Harap-harap berita ini mengembirakan ...

Sunday, October 25, 2009

BUDGET KENDURI

Pak Cak ingatkan kenduri kahwin yang bermula sejak dari Hari Raya ni akan habis pada 1 November ni. Tapi semalam Pak Caq dapat jemputan kahwin yang membawa sampai ke Hari Raya Qurban pula. Selepas tu sudah pasti akan ada lagi kerana dah masuk musim biasa kenduri-kenduri diadakan.

Nampaknya sekarang ni, di Selangor dan Wilayah Persektuan terutamanya, orang dah tak tunggu cuti panjang sekolah lagi. Sebaliknya orang mengadakan kenduri pada hari minggu sepanjang tahun.

Katanya, antara sebab utama ialah susah nak mendapat dewan besar dan juga hotel pada musim cuti sekolah. Untuk menempah dewan pun makan masa sampai setahun lebih, terutama sekali dewan yang terkenal seperti Dewan Merak Kayangan dan Dewan Perdana, Felda tu. Untuk dewan dan hotel lain pun kena tunggu giliran yang membawa ke bulan juga.

Agaknya juga sebab sekarang ni hari minggu, iaitu kedua-dua hari Sabtu dan Ahad dah hari cuti umum. Tak menjadi masaalah sangat bagi keluarga dari jauh untuk turut datang juga menghadirinya.

Yang menjadi agak berat sekarang ialah dari segi budget saja. Mahu tidaknya! Ternyata harga barang semua sudah mahal. Kalau tiga empat tahun dulu, kita sudah dapat membeli satu hadiah yang agak baik dengan RM 50. Sekarang barang yang sama sudah berharga hampir sekali ganda, bermakna hadiah sudah menjadi RM 100 setiap satu.

Bayangkan bila setiap bulan ada kenduri antara 5 - 10, jadi budget sudah jadi antara RM 500 - 1000 sebulan. Berat juga tu bagi kebanyakan orang, terutamanya bagi pekerja-pekerja kumpulan sokongan kerajaan dan yang setara dengannya. Malah bagi kumpulan atas pun akan terasa juga sakitnya pada bulan-bulan atau masa-masa tertentu.

Pak Caq sekeluarga pun sekarang terpaksa ikut budget juga. Yalah gaji kalau naik pun langsung tak selari dengan kenaikan harga keperluan dan barangan; bila gaji naik 5%, harga barangan naik melebihi 25%. Isteri Pak Caq kata kalau saudara dan kawan dekat kena budget lebih sikitlah. Namun begitu, Pak Caq letak siling pada RM 300 dan bawahnya sekitar RM 100.

Jika banyak pun kenduri, biasanya kita tak dapat memenuhi kesemua undangan. Pak Caq sekeluarga biasanya hanya memenuhi 2 - 4 kenduri setiap hari Sabtu dan Ahad, kecualilah jika kenduri-kenduri tu jarak antara satu dengan yang lain agak dekat dan diadakan di tempat kediaman. Kalau jamuanya di dewan atau hotel tertentu, kita hanya dapat menghadiri satu kenduri saja pada satu-satu masa.

Biasanya hal-hal beli hadiah ni masuk dalam tugas isteri Pak Caq la, begitu selalunya bagi setiap keluarga kan? Bila masa 'emergency' macam ketika terlepas pandang barulah Pak Caq berdua dengan anak pergi beli di kompleks membeli-belah yang dekat-dekat rumah ni. Tapi biasanya masih berpandukan kepada yang selalu isteri Pak Caq pilih untuk satu-satu majlis tu.

Isteri Pak Caq suka pilih barang baik yang berguna seperti set makan petang atau malam, dan alat kelengkapan dapur atau rumah. Lihat saja seperti hadiah dalam gambar di bawah. Ini adalah set hidangan yang comel dan unik. Tapi Pak Caq tak dapat nak tunjukkan rupa bentuknya. Semua hadiah untuk minggu ni dan minggu hadapan dah siap dibungkus seperti hadiah ini.

Bulan ini budget larilah juga sedikit, sebab tak ada hadiah yang eluk sedikit dalam budget harga bawah tu. Kemudian, hari tu kan kecurian pula lagi. Tapi apapun, dah sudah rezeki orang lain kan! Kita ikhlas dan redhakanlah.

Saturday, October 24, 2009

SIKAP BOLEH DIBENTUK

Sementara menunggu isteri bersiap untuk pergi ke satu lagi kenduri kahwin ni Pak Caq masuk la kejap ke sini. Sebelum zohor tadi pun Pak Caq sekeluarga dah pergi ke satu majlis kenduri kahwin di Shah Alam, tapi tak terus pergi ke tempat kenduri yang kedua kerana anak Pak Caq ada urusan dan nak pergi ke pejabatnya. Kenduri yang kedua ni dekat Taman Tun saja.

Pak Caq nak cerita tentang peristiwa bengang yang berlaku semalam. Memang Pak Caq bengang dengan sikap orang Malaysia yang tak boleh ikut undang-undang dan peraturan yang baik serta bersikap baik seperti orang yang bertamaddun dan berpelajaran. Tak tahulah ya, kenapa di Malaysia ni jadi begini?

Macam semalam, gara-gara beberapa orang letak kereta ikut suka hati, Pak Caq terperangkap tak boleh keluar dari tempat letak kereta untuk satu tempuh masa yang amat lama. Polis yang bertugas di pondok polis yang berdekatan pun tak boleh buat apa-apa. DBKL pun tak ambil tindakan yang sewajarnya. Pak Caq pula yang terpaksa tinggalkan saja kereta Pak Caq di situ dan ambil teksi untuk pergi menghadiri mesyuarat.

Apa yang berlaku semalam tu jelas menunjukkan sifat mereka yang angkuh dan pentingkan diri saja. Sesuka hati saja mereka letakkan kereta di belakang kereta yang masuk dalam petak letak kereta yang disediakan, dan menghilang entah ke mana. Pak Caq dan tiga orang lagi tak dapat keluar kerana terdapat sebaris kereta yang diletakkan di belakang kereta-kereta yang masuk dalam tempat letak kereta. Puas bunyikan hon kereta, tak ada siapa pun yang datang.

Pak Caq singgah di situ untuk membeli sedikit barang yang diperlukan dan bayar 'parking' harga minima 80 sen untuk tempuh minima satu jam. Dalam setengah jam dah selesai dan Pak Caq pun bergegas untuk pergi solat Jumaat di Masjid Kampung Baru. Selepas lama juga bunyikan hon kereta dan tak ada pemandu atau tuan punya kereta pun datang, Pak Caq tak ada pilihan, kenalah solat Jumaat di Masjid India pula. Lepas sembahyang tu, kereta-kereta tu masih lagi di situ, sedangkan Pak Caq ada mesyuarat pada pukul 2.45 petang.

Pegawai DBKL yang bertugas hanya dapat berkata, "Mereka pergi sembahyang ni. Susah, boleh bagi saman tapi mereka nanti lagi biarkan saja kereta di situ untuk masa yang lama lagi ... kalau kunci pun sama juga ... kalau panggil kereta untuk tarik pun tak dapat masuk, sekarang jam ..." Begitu juga polis yang bersikap, "kena cari 'driver' kereta juga ..."

Itulah semuanya jadi haru-biru. Negara kita memang ada pelbagai undang-undang dan peraturan yang baik dan terkini setanding negara-negara maju yang lain. Tetapi malangnya, hampir semua undang-undang dan peraturan hanya baik di atas kertas saja. Bila perlaksanaan, implementasinya begitu longgar dan tak bermaya. Kira macam kereta berhias saja, menang tempat pertama pun tak guna kerana berfungsi hanya sebagai hiasan untuk dibanggakan untuk beberapa ketika saja.

Peristiwa seperti semalam bukan yang pertama kali. Dah selalu juga orang letakkan kereta di belakang kereta Pak Caq yang masuk dalam tempat letak kereta tu. Malah dah berkali-kali juga bertekak dengan mereka-mereka ini. Macam-macam jawapan dan alasan mereka seperti, "everyone like that one lah, ..... ala baru sekejap saja tak boleh sabar? ... saya dah puas tunggu 'parking' nak beli satu barang saja ....."

Anehnya Pak Caq pernah juga terserempak dengan dua orang dari antara mereka ini di Singapura. Ehhh, boleh pula mereka ikut peraturan dan undang-undang di Singapura tu. Mereka letak kereta di tempat letak kereta awam yang agak jauh dari kompleks membeli-belah dan berjalan ikut jalan yang ditetapkan dan boleh beratur lagi menunggu giliran.

Jadi jelaslah sikap ni memang boleh pun dibentuk untuk mengikut peraturan bilamana penguatkuasaan itu berkesan. Ini yang Malaysia kita harus ikut dengan patuh. Jangan buat peraturan dan undang-undang yang baik saja, perlaksanaan juga mesti baik dan berkesan. Pasti sikap baik boleh dibentuk selari dengan tamaddun.