Thursday, January 28, 2010

DAH KENA LEBIH BEREHAT AGAKNYA

Pak Caq baru saja lepas menziarahi saudara sepupu Pak Caq suami isteri yang sekarang terlantar sakit tu. Ternyata mereka sedang mengalami masaalah kesihatan yang agak berat. Pak Caq amat terkesan dengan keadaan mereka sekarang ini.

Sepupu Pak Caq mengalami darah tinggi yang kritis dengan pendarahan di otaknya, dan kondisinya masih kurang stabil. Namun beliau masih sedar dan boleh jugalah bercakap. Seharusnya doktor segera membuat 'endoscopy' dan segera pula mengambil langkah untuk memberhentikan pendarahan di otaknya. Tetapi oleh kerana beliau masih tidak stabil and agak lemah, doktor harus terlebih dahulu memstabilkannya. Itulah dilemanya sekarang.

Suaminya pula memang sudah lama mengalami sakit jantung. Beliau sudah tiga kali menjalani pembedahan jantung, dan keadaannya ternyata masih agak lemah. Dah tu, sekarang beliau juga mengalami penyakit angin pasang-pasang.

Mereka berdua sekarang berkongsi bilik, iaitu di tempatkan di bilik yang sama di hospital ini. Sedih la melihat keadaan mereka yang kedua-duanya saling tidak berupaya menolong antara satu sama lain.

Bayangkanlah sepasang suami isteri yang sepatutnya berehat dan bersenang-senang di rumah menghabiskan hari-hari tua, tetapi malah berada bersama di hospital sekarang kerana keadaan kesihatan yang agak kritis. Mungkin juga kerana mereka mengalami tekanan menjaga cucu-cucu yang agak nakal. Entahlah ...

Ini yang membuat Pak Caq terfikir juga. Agaknya dah sampai masa Pak Caq pun memberi perhatian yang lebih kepada soal kesihatan sekaligus mengurangkan tekanan kepada keupayaan fizika dan minda. Seperti kata orang, bila beralih usia kepada golongan 'senior' dan wargamas tu kenalah insaf dan berlaku adil kepada diri sendiri ... dah kena rehat lebih nampaknya.

2 comments:

  1. Salam perkenalan.
    Kalau masih kuat & terdaya, boleh saja terus aktif bekerja kan?

    ReplyDelete
  2. Aslmkm Pak Caq.
    Hari Bid resmi follow Pak Caq ni .. bg naikkan semangat Pak Caq la kiranya! :)

    ReplyDelete