Sunday, January 24, 2010

SULTAN IBRAHIM ISMAIL


Sesuai dengan adat dan kanun tubuh kerajaan negri Johor, anakanda sulung Almarhum Sultan Iskandar, Tunku Ibrahim Ismail, telah dilantik menggantikan Almarhum baginda sebagai Sultan Johor yang baru. Pengistiharan Sultan baru, upacara mengangkat sumpah dan menandatangani watikah perlantikan telah dilakukan sebelum upacara pengkebumian.


DYMM Sultan Ibrahim Ismail
Menandatangani Watikah Perlantikan

Pengumuman resmi tentang perlantikan baginda Sultan Johor yang baru telah juga dibuat mengikut adat negri, iaitu di tangga Istana Besar. Ini diikuti dengan adat laungan 'daulat tuanku.'

Pak Caq pernah berkesempatan berurusan dengan kedua-dua baginda Almarhum Sultan Iskandar dan juga baginda Sultan Tunku Ibrahim berserta dengan paduka isteri-isteri juga semasa dalam tugasan resmi. Masa tu rasa cuak juga, tapi kerana segala urusan berjalan lancar, jadi semua pun ok je. Malah terukir senyum di wajah baginda semua. Pendek kata semua pengalaman Pak Caq tu yang manis saja.

Sekalung tahniah di atas perlantikan resmi DYMM Sultan Ibrahim Ismail sebagai Sultan Johor yang baru. Semoga Johor terus dirahmati.

2 comments: