Saturday, July 25, 2009

MENCARI ARAH


Episod 1

Lahirnya Afifah

Sewaktu dengan azan Zohor berkumandang, terdengar tangisan seorang bayi. "Alhamdulillah, anak perempuan," kata mak bidan. "Saya pergi lapur dululah." Dengan bingkas bapa bayi bangun. "Ehh, tunggu, azankan anak ini dulu." Bapa bayi akur. Dia terus mengendung anaknya yang baru lahir dan mengazankan ke telinga kanan, dan mengkhamatkan ke telinga kiri. Selepas berselawat tiga kali dia menyerahkan kembali kepada mak bidan. Lantas dia pergi mengambil basikal di bawah rumah.

"Nak taruh Nur ke Siti," tanya pegawai polis yang bertugas. "Nur Afifah binti Mohd Hanif," jawap si bapa ringkas. Selepas selesai urusan pendaftaran dia bergegas pulang. Di anjung rumah kelihatan ramai sanak saudara dan jiran tetangga. Mereka riuh duduk bercerita.

"Kata orang kalau lahir waktu tengah hari, anak itu seorang yang keras hati." Memang benar hari Khamis ini terlalu amat panas. Angin pun seperti tidak bermaya saja. Meleleh-leleh peluh di seluruh badan. Tapi Pak Hanif terlalu gembira untuk mempedulikan kepanasan ini. "Itulah orang kita, belum apa-apa lagi dah doakan yang tidak baik," pedas juga dia mematahkan cakap seorang jirannya tadi.

"Anak Pak Long lahir pada bulan April ini, bintangnya 'Aries,' bintang berciri kepimpinan dan keras tu Pak Long." Anak saudara Pak Hanif pula mencelah. "Kamu pandailah, aku tak nak dengar lagi. Baik aku pergi tengok anak aku tu dulu. Aku belum tengok dia betul-betul tadi."

Tetamu memandang sesama sendiri. Seperti kebiasaan masyarakat Melayu di pinggir kota, bersahaja mereka semua sambung bercerita ikut rasa dan fikiran masing-masing. Pak Hanif geleng-geleng kepala sambil berjalan masuk ke dalam bilik tidurnya.

Ibu Pak Hanif dan seorang ibu saudara isterinya juga duduk bercerita di sisi bayi. "Muka anak kamu mirip Chah. Anak perempuan ikut rupa ibu, macam keras pula tu. Berdoa sajalah. Huh, lepas ni jangan duk bergaduh lagi." Pak Hanif selamba saja, dia tak ingin pun nak jawap komen itu. "Saya dah daftar. Namanya Nur Afifah."

2 comments:

  1. slamat menulis... keep up the good work! =)

    ReplyDelete
  2. Salam bro,

    Selamat menulis di maya blog...... terima ksaih di atas kesudian tuan mamper ke blog kawan..

    Tulislah kisah-kisah pelayaran tuan meninjau Melayu di kepulauan Riau......

    Lama kita tak jumpa.....

    ReplyDelete