Saturday, September 12, 2009

CERITA HARI INI DAN UCAPAN HARI RAYA

Hari ini ingatkan dapat le berehat je kat rumah. Tup tup ada saudara jauh pula telefon kata nak datang. So kena la tolong-tolong kemas bilik tamu tu. Al maklum le, sejak tak pakai bibik Indon sepenuh masa, banyak kerja ditunda. Macam bilik tamu dan cuci longkang kat luar tu, pejam mata je.

Ada la Pak Caq sekeluarga pakai khidmat 'pembantu Indon ikut jam' tu. Tetapi dah la kita kena ada untuk 'supervise' supaya mereka betul-betul buat kerja serta tak berlaku perkara-perkara yang tak diingini. Ehh, tak larat pula nak tunggu lama, lebih dari 3 - 4 jam biasanya kita pula yang letih menunggu. Upahnya pun boleh tahan, RM 60 untuk 4 jam; kira sehari kerja 8 jam dah RM 120. Kalah gaji golongan sokongan penjawat awam tu! Dah tu bulan puasa ni dia orang banyak pula dah balik kampung.

Dah selesai kemas-kemas, ni la baru boleh duduk kejap, jadi jengah-jengah la Maya ni. Ada banyak perkara yang nak kongsi. Tapi badan dah letih, minda pun tersekat-sekat la pulak.

Pak Caq duk tenguk juga sms, mms yang bawa ucapan Hari Raya yang canggih-manggih ni. Macam-macam ada! Ada tu yang terlalu canggih, dan handphone Pak Caq pulak tak canggih, dah la kecuh. Entah apa-apa jadinya. :)

Nampaknya kena tunggu anak Pak Caq tolong tengokkan la pulak. Ada hantar siap dengan melodi muzik Raya tapi bunyinya tak ada pun; tak ada keluar ni ha. Makin lama makin pening nanti.

Elok juga cara lama beri ucapan dengan menghantar Kad Raya tu. Tapi nak dikirakan, memang tinggi pula kosnya jika dibandingkan dengan menghantar sms dan mms tu ya.

Ya la, tiap sesuatu ada baik, ada buruknya .....

1 comment:

  1. tradisi kad raya lama lagi teruja kan kita terima..tambah2 kalau banyak sangat,..wah rasa glemer je..

    ReplyDelete