Wednesday, September 2, 2009

MINTA DIBERI NIKMAT REZEKI DAN DIJAUHKAN DARI KEPAPAAN

Mungkin ramai yang sudah tahu. Tetapi ramai juga yang tidak tahu. Jadi untuk yang belum tahu Pak Caq nak war-warkan le ...

AMALAN MEMBACA SURAH AL WAAQI'AH

Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

"BARANG SIAPA MEMBACA SURAH AL WAAQI'AH PADA TIAP-TIAP MALAM, TIDAKLAH DIA AKAN DI SENTUH KEPAPAAN SELAMA-LAMANYA. "

Surah ini sebenarnya ialah wahyu ALLAH SWT yang memberikan gambaran tentang Hari Kiamat dan bagaimana balasan yang menanti setiap insan nanti. Pastilah tujuannya ialah menyeru manusia untuk insaf dan beriman.

Surah ini mengandungi 96 ayat. Lebih separuh daripadanya mengisahkan tentang Hari Kiamat yang pasti akan datang dengan amat dahsyat sekali, dan selepas itu manusia akan diberi balasan ganjaran yang setimpal di mana golongan kanan yang amalannya baik beriman akan mendapat habuan nikmat Syurga yang tidak terhingga nikmatnya. Ayat selebihnya menceritakan balasan yang pedih dan perit Neraka bagi mereka yang ingkar dan tidak beriman. Surah ini diakhiri dengan kenyataan dan seruan:

"INI ADALAH KEBENARAN YANG MESTI DIYAKINI. MAKA BERTASBIHLAH DENGAN MENYEBUT NAMA TUHANMU YANG MAHA AGUNG."

Seperti juga banyak perkara lain, kebanyakan orang sekarang ni 'take short-cut' la pulak. A'aaa ye, surah Al Waqi'aah tidak pun dibaca. Tup tup terus hanya baca doanya saja. Doanya memang le mohon minta rezeki dan kekayaan yang teramat baik dari Allah SWT. Tapi kuk iye pun, biarlah dengan cara beradap sempurna.

Kalau di dunia pun nak minta apa-apa dari kerajaan, walaupun sedikit, dah berbelit-belit prosedurnya. Inikan pula kita nak minta ganjaran besar dari Allah SWT. Jadi moleklah ikut saranan Rasulullah. Bacalah surah Al Waqi'aah dulu, baru diikuti dengan membaca doanya.

AMALAN MEMBACA AYAT 1000 DINAR

Disamping amalan membaca Surah Al Waaqiah, kita juga disyurkan untuk amalkan membaca sebahagian akhir ayat 2, dan ayat 3 Surah At-Talaq. Ayat-ayat ini lebih dikenali sebagai ayat 1000 dinar.

Ayat-ayat suci ini membawa maksud:

"SESIAPA YANG BERTAQWA KEPADA ALLAH, DIA AKAN MEMBERI JALAN KELUAR BAGINYA. DIA JUGA AKAN MEMBERIKAN REZEKI KEPADANYA DARI SEBAB YANG TIDAK DISANGKA. SIAPA BERTAWAKKAL KEPADA ALLAH, DIALAH YANG AKAN MENCUKUPKANNYA. SESUNGGUHNYA ALLAH PASTI AKAN MELAKSANAKAN KEPUTUSANNYA. ALLAH TELAH MENETAPKAN KADAR UKURAN BAGI SEGALANYA."

Jelas dan terang erti maksud ayat-ayat ini. Jadi tak perlulah diulas lagi.

Kita digalakkan membaca seelok-eloknya setiap hari selepas sembahyang subuh dan a'sar. Sekurang-kurangnya bacalah 3 kali, atau lebihkan bacaan mengikut bilangan ganjil kepada 5 kali, 7 kali, hingga 41 kali.

1 comment:

  1. kalau diyakini+difahami segala yang terkandung dalam 2 surah ni sekurangkurang kenapa tak kita menjadi insan yang lebih baik?

    ReplyDelete