Wednesday, October 28, 2009

MENCARI ARAH


Episod 19

TERBELIT

Tergoncang Iman Afifah

Sudah seminggu berlalu, tetapi Afifah masih gelabah dan tak tentu arah. Kemunculan Ku Adi benar-benar membuat dia terkejut dan terpukau sekaligus. Dia seperti masih dapat merasa kepanasan dari pegangan Ku Adi ketika kali pertama mereka berjumpa di Bayswater, London. Fikiran dan perasaannya bercampur-baur antara lega, gembira dan takut.

Sejak hari itu, setiap hari Ku Adi menemaninya hingga ke kampusnya di King Cross disebelah pagi, dan pada petangnya pula menunggu dan menemaninya pulang ke Bayswater. Afifah tak berdaya menolak. Malah seperti dia sendiri yang meminta Ku Adi menemaninya. Memang benar, sejak mula lagi Afifah takut pergi dan balik bersendirian menaiki keretapi bawah tanah itu.

"Ini bahana cinta sejatiku pada Adi atau kerana aku kesunyian merindui Abang Allen?" bisik hatinya.

Afifah tidak berani melayani fikiran dan perasaannya lama-lama. Dia sedar dan percaya ini bukan mainan perasaan lagi. Memang jelas cintanya terhadap Tengku Nazrul Hadi ini. Tetapi dia sendiri telah cuba sedaya upaya menolak perasaan cinta sejatinya dan memilih untuk hidup bersama Fazlan.

Namun setiap kali berjumpa Ku Adi, Afifah jadi cair dan menyerah. Kini dia takut menghadapi masa-masa mendatang yang terdekat. Ku Adi hanya beberapa jarak saja darinya. Dalam keadaan benteng pertahanan diri dalamannya amat goyah begini, Fazlan juga tidak ada di sisi untuk menjadi perisai yang kuat untuknya.

Ku Adi ternyata seorang yang 'gentleman' kerana dia tidak mengambil kesempatan di atas kelemahan Afifah. Tidak pernah sekali pun lagi sejak pertemuan pertama di London ini beliau menyebut tentang perasaannya atau menduga perasaan Afifah. Tetapi jelas segala apa yang dilakukan itu membuktikan beliau amat ikhlas menyintai Afifah.

Fazlan belum tahu lagi tentang kehadiran Ku Adi dalam jadual hariannya. Afifah tak berani memberitahu Fazlan lagi kerana Fazlan amat sensitif tentang segala apa yang berkaitan dengan Ku Adi. Tetapi dia sedar dia mesti juga segera memberitahu Fazlan untuk mengelakkan dari menimbulkan syak pula nanti. Namun dia juga tidak tahu bagaimana nak memberitahu suaminya supaya Fazlan tidak menjadi tak tentu arah.

Pada petang hari Khamis, salji turun dengan agak tebal juga. Sejak bertolak balik dari Stesyen keretapi bawah tanah di King Cross lagi Afifah menggigil kesejukan. Ku Adi menanggalkan jeket panjangnya dan membantu Afifah memakainya untuk mengurangkan kesejukan yang amat dirasai oleh Afifah.

"No, no. Adi pun sejuk juga kan?" Afifah cuba menolak pada mulanya.

"Adi dah biasa, so Adi will be alright. Ini first time for Efa. So be a good girl, pakai saja, OK?" kata Ku Adi muktamad.

Sampai di apartmennya, Ku Adi ternyata kesejukkan yang amat sangat. Beliau minta izin Afifah untuk memanaskan badannya di alat pemanas di ruang tamu. Jelas seluarnya agak basah kerana meredah salji. Afifah tak sampai hati membiarkan Ku Adi begitu. Jadi Afifah mempelawa Ku Adi untuk mengeringkan dahulu seluarnya di mesin pengering pakaian.

Semasa Ku Adi bersalin seluar memakai tualanya, Afifah rasa semacam dirinya terkena pukau atau sihir. Keseluruh perasaannya terangsang. Imannya goyah, dan Afifah jadi tak tentu arah.

"Sorry to trouble Efa macam ni. But boleh Adi buatkan 'hot milk or chocolate' to fend off this chill?" pinta Ku Adi.

Afifah tersentak dengan permintaan Ku Adi itu.

"Ohh, so sorry. Efa terlupa pula nak buatkan minuman panas. Kejap ya, Efa buatkan ... Adi prefer milk or chocolate ... ehh elok Efa buatkan dua-dua sekali."

"Mana-mana satu hot drink je Efa. Apa pun boleh, appreciate it. Thanks a lot," balas Ku Adi.

Afifah tak menjawap balik tapi bingkas menuju ke ruang dapur saja. Dia merasakan seluruh dirinya dapat dibaca dengan jelas oleh Ku Adi. Iman Afifah tergugat, dan dia yakin Ku Adi juga menyedarinya.

Bila Kesepian

"Hujung tahun Abang boleh cuti?" Afifah bertanya kepada Fazlan sewaktu mereka berbicara melalui telefon di hujung minggu itu.

"Abang kena menghadiri kursus wajib di Intan selama sebulan pada bulan December ni nanti. Kenape? Ha'a, katakan Sayang rindukan Abang!" Fazlan mengusik.

"Abang tak rindukan Efa?" balasnya.

"Terlalu amat rindu, Tuhan saja yang tahu. Tetapi Abang kena kuatkan juga hati. Kita kena sama-sama kuat dan tabah. Memang Abang tak boleh ambil cuti dan pergi berjumpa Sayang. Kalau Sayang dapat balik pun, Abang masih tak boleh bersama Sayang kerana kursus itu," panjang lebar Fazlan menyatakan hakikat.

Kini Afifah merasa terlalu kesepian. Kesepian itu juga bukan suatu faktor yang akan membantu keadaannya. Sudah terbukti, banyak manusia jatuh tersungkur kerana kesepian.

Afifah jadi lebih takut dengan perasaannya sendiri. Afifah amat sedar, Ku Adi hanya perlu mengambil kesempatan dan dia benar-benar tidak yakin dia akan dapat melawannya.

No comments:

Post a Comment