Saturday, October 31, 2009

DAH MABUK KENDURI

Pak Caq nak sambung cerita tadi la. Ni baru je balik kenduri sebelah malam pula. Rasa dah macam mabuk kenduri! Mana tidak, hari ini pelbagai menu pula tu. Siang tadi, ada kenduri dengan menu campur ala-ala kampung. Selain ulam-ulam, ikan masin, dan gulai nangka, ada juga pelbagai kerabu, dan daging rebus dengan air asam. Jadi makan macam dah tak ingat dunia la! Malam ni pula resepsi kenduri dengan menu Grade 'A' yang ada masak ekor dan juga 'lobster' tu. Tu yang Pak Caq mengah makan!

Sebenarnya sejak Hari Raya Kedua dulu sampai hari ini, siang malam, setiap minggu mesti ada kenduri. Nampaknya sampai hujung tahun pun tak habis juga kenduri ni. Setakad hari ini dah ada jemputan untuk kenduri kahwin sampai awal Disember.

Pak Caq ingat semua orang pun mengalami perkara yang serupa. Rasanya dah jadi trend kut ... kenduri kahwin boleh diadakan pada bila-bila hujung minggu.

Kalau ikut hati, memang dah tak terlarat. Tapi hajat orang, dan semuanya saudara dan kawan-kawan kita sendiri juga. Kira-kira pun kita tak la juga memenuhi semua undangan. Ada kenduri tu jauh. Bila bertembung banyak kenduri pada satu-satu hari pula kita tak dapat pergi semua juga; kita terpaksa ikut 'first come first serve' dan juga tengok jarak jauh di antara kenduri-kenduri tu kan?

1 comment: