Friday, February 26, 2010

MAULIDUR RASUL


Sempena hari keputeraan Baginda Rasulullah SAW hari ini, Pak Caq menyeru kepada diri dan semua untuk mempertingkatkan lagi amalan dan tahap keimanan kita. Sesuai dengan kalimah Shahadah:


Kita cuba perbaharui azam dan berusaha memperbaiki diri kerana Allah SWT. Semoga kita akan terus sentiasa mendapat peliharaan dan rahmat Allah.

Tidak menjadi hal besar jika kita tidak turut sama berarak beramai-ramai dan melaungkan 'Allah hu Akbar ' dan berselawat Nabi. Itu hanya adat budaya yang tidak dituntut oleh Islam.

Apa yang lebih afdhal ialah untuk kita pastikan kita melakukan amalan seperti yang diajar melalui Wahyu Allah dan sunnah Rasul. Kita perbetulkan dan perelokan bacaan dan perbuatan seperti kita berusaha belajar membaca dengan baik serta memahami maksud ayat-ayat suci Al Quran.

Di hari ini juga kita boleh pertingkatkan ibadah dengan zikrullah, dan selawat Nabi. Tentu baik jika kita lakukan solat Tahajjud pada malam hari. Elok juga bersedekah dan jariah. Jika mahu adakan majlis doa selamat dengan jamuan, biarlah dengan secara yang tidak membazir. Tentu lebih baik jika kita panjangkan rezeki kepada mereka yang memerlukannya. Pendeknya kita lakukan segala amalan kebaikan yang diredhai Allah SWT.

4 comments:

  1. salam sahabat
    amien semoga dengan meneladani sikap sifat baginda Rasul kita lebih menjadi manusia yang lebih taat dan istoqomah berobadah amien

    ReplyDelete
  2. Aslmkm Pak Caq.
    Lama Bid tak singgah. Pak Caq sihat?
    Ya, benar saranan Pak Caq ... semoga kita sentiasa memperbaiki diri & mendapat keredhaan Illahi.

    ReplyDelete
  3. Salam Pak Caq.
    Lama tak ziarah .. harap semua ok.

    ReplyDelete