Monday, September 14, 2009

CERITA TOK WOOK

Pak Caq tertarik membaca cerita Tok Wook di Star hari ni iaitu yang bertajuk, '107-year-old wants 23rd hubby.' Sekali lalu baca tu rasa geli hati juga. Ya la kan, dalam umur sudah melewati 100 tahun, dia sudah menyebut pasal nak kahwin lagi walaupun masih belum bercerai dengan suaminya sekarang. Kalau lelaki, mungkin tak berapa nak pelik. Tapi Tok Wook tu seorang perempuan.

Namum selepas membaca berita ini, terlintas pula di dalam kepala betapa hidup di usia terlalu tua tu amat sepi. Dari suara hati Tok Wook jelas dia amat kesunyian. Dia hanya mahu teman untuk mendengar cerita dan rungutannya; dia hanya mahu teman bicara.

Tok Wook hidup sebatang karah. Walaupun ada zuriat, anaknya dinyatakan seperti mempunyai masaalah mereka sendiri.

Kalau kita hisab dan congak, anak-anak Tok Wook pun mungkin sudah ada yang meninggal kerana jangka umur purata ialah 70 -80 tahun. Malah dari kalangan umur ini sudah banyak pula yang meninggal dari yang hidup. Sekiranya anaknya masih hidup, paling muda pun umur anak Tok Wook itu semestinya sudah melebihi 50 tahun, kerana kadar purata 'menopause' pula ialah 40 - 50 tahun. Jadi wajarlah anak-anak Tok Wook, jika masih hidup pun, tentu sudah lanjut usia juga. Wajar pula mereka tu bergantung hidup kepada anak-anak mereka pula.

Anak-anak mereka tu mestilah cucu-cucu Tok Wook. Bergantung kepada berapa ramai anak Tok Wook, jika dihitung atas dasar 'extended family' mestilah cukup untuk menjadi teman Tok Wook berbicara. Di mana mereka ya?

Walaubagaimanapun, kita sukar membuat rumusan yang tepat mengenai perkara ini. Ada keluarga yang anggota keluarga mereka amat rapat antara satu sama lain; ada pulak yang amat renggang. Bagi yang rapat, rasanya tak akan bermasaalah. Kemungkinan yang renggang itu untuk mengalami kesepian adalah agak tinggi.

Cerita Tok Wook tu dah la pula buat Pak Caq rasa cuak. Maklum saja la, famili Pak Caq ini kecil saja.

Di bulan baik hari baik ni, Pak Caq anak beranak berdoa semoga kami akan sentiasa saling mendokong. Insya Allah, kesunyian seperti yang dialami oleh Tok Wook langsung tidak akan hadir dalam hidup kami. Amin.

1 comment:

  1. hu.da tua kot.bukan masa untuk bercinta dengan DIA ke?@da tak larat da.tinggal nak tunggu masa.tapi sempat pula fikir kahwin.haduu.

    ReplyDelete