Thursday, September 3, 2009

FADILAT SURAH AL FATIHAH, INSYA ALLAH

Segala apa yang telah berlaku dan akan berlaku terjadi dengan izin Allah SWT. Tiada apa pun akan berlaku tanpa izinNYA. Jadi kita hamba Allah mestilah mencari keredhaanNYA dengan sentiasa melaksanakan segala perintahNYA serta menjauhi segala laranganNYA. Di samping itu kita mestilah berikhtiar dengan sesungguh hati untuk mendapatkan segala kebaikan yang dijanjikan serta segala apa yang kita inginkan.

Kali ini Pak Caq nak war-warkan pula fadilat membaca Surah Al Fatihah. Pak Caq cuba ambil gambar Surah Al Fatihah dengan lebih cantik sikit, tapi tak menjadi-jadi juga. Tengoklah hasilnya. Tapi kira boleh la tu, standard fotografi Pak Caq dah ni. :)

Gambar Foto Surah Al Fatihah

Fadilat-fadilat membaca Surah Al Fatihah adalah seperti berikut:

  • Membaca sekali Fatihah pahalanya adalah seperti membaca Al Quran.

  • Membaca bersama Bismillah di antara solat sunat Subuh dan solat fardu Subuh dengan beristiqamah: kalau inginkan pangkat akan terkabullah; kalau fakir akan kaya; kalau berhutang akan dapat membayarnya; kalau sakit akan sembuh dan kalau punya anak akan menjadi anak yang soleh.

  • Membaca 41 kali selama 40 hari di antara solat Subuh dan solat fardu Subuh sambil memohon kepada Allah, Insya Allah dikabulkan.

  • Membaca dalam keadaan berwuduk 70 kali selama tujuh hari, kemudian ditiupkan pada air suci terutama sekali air zamzam, segera akan mendapat ilmu dan hikmah serta hati dan fikirannya akan dibersihkan dari menjadi rosak.

  • Mengamalkan membaca 20 kali setiap selepas solat fardu lima waktu, Insya Allah akan diluaskan rezekinya, dibaiki akhlaknya, dimudahkan urusannya, dihapuskan kesusahannya, dan dianugerahkan apa yang diinginkan serta mendapat berkat dan kemuliaan.

  • Membaca 41 kali akan dapat mengubati sakit mata, sakit gigi, sakit perut dan pelbagai penyakit lain.

  • Jika dibaca sebanyak tujuh kali pada air dan dicampurkan dengan sedikit garam, kemudian diberikan kepada orang yang terkena sengatan kala jengking, Insya Allah akan sembuh.

  • Jika setiap huruf dalam Fatihah ditulis secara dipisahkan dalam bentuk berikutan dari mula hingga akhirnya, kemudian di 'leburkan' dengan air suci dan diminum oleh orang yang sakit, Insya Allah akan segera sembuh.

  • Jika ditulis dimana-mana permukaan putih lagi suci seperti pinggan putih tanpa sebarang corak, kemudian dihilangkan dengan air suci lalu diberikan kepada seorang yang bersifat pelupa, Insya Allah akan sifat pelupanya itu.

Demikianlah mengikut yang diriwayatkan. Sama-samalah kita membuat segala amalan kebajikan dengan nawaitu yang betul dan tulus. Insya Allah akan sentiasa disegerakan Allah ganjaran dan fadilatnya.

1 comment:

  1. Pak Caq masuk kumpulan Taskirah ke? Anyway nice advices n good citings.

    ReplyDelete