Friday, September 18, 2009

MENGENANG HARI RAYA

Rata-rata orang dah dalam suasana Hari Raya. Jumpa kawan kat mana-mana pun, ramai yang duk bercerita pasal betapa sekarang ni suasana raya dah tak macam dulu-dulu. Kalau cerita beraya dulu-dulu tu bererti cerita beraya kat kampung la. Tapi kata reramai pulak, beraya di kampung pun dah tak sama macam dulu-dulu tu.

Bila di ingati betul-betul, benar jugalah, beraya kat kampung pun dah tak macam dulu-dulu tu. Dalam 10 tahun terakhir ni, Pak Caq ada le dua tiga kali balik beraya kat kampung. Suasana memang sudah jauh berbeza.

Perbezaan pertama yang Pak Caq lihat ialah keluarga yang pulang beraya di kampung tu la yang berkumpul bersama keluarga masing-masing di rumah ibu bapa mereka. Macam 'family gathering' kat mana-mana saje le. Kalau jiran tu di kalangan keluarga, ada la mereka menjengah sekejap bertanya khabar. Tapi tak ada jiran yang akan duduk lama untuk membuat aktiviti bersama kerana memang dah tak ada persamaan aktiviti. Esok di Hari Raya, jumpa la kawan-kawan lama di masjid. Lepas tu ada la yang datang bertandang sekejap untuk bersalaman dan bermaafan serta menjamu juadah raya sedikit sebanyak. Kemudian dah balik untuk sesama keluarga sendiri.

Dulu-dulu tu jiran berpakat membuat persediaan beraya iaitu seperti sama-sama membakar lemang atau mengacau dodol. Anak-anak pula berpakat memasang pelita minyak tanah. Yang kecil lagi pula riuh bermain bunga api dan berapa permainan ringan seperti main keja-kejar dan main teng-teng. Ramai anak gadis dan generasi muda perempuan pula sibuk membuat biskut dan kek raya.

Pendek kata semua orang sibuk dengan aktiviti tertentu. Lepas tu ramai yang bersepakat membuat kerja. Umpamanya lelaki jaga bahagian membakar lemang dan yang perempuan pula berpakat la membuat biskut dan kek. Dah ramai tu tentulah riuh rendah la pulak - sambil kerja tu sambil duk bercerita, berjenaka. Bila malam raya tu, aktiviti-aktiviti boleh bawa sampai ke awal pagi. Pukul 2 atau 3 pagi barulah masing-masing balik tidur di rumah sendiri.

Dalam pada tu, semua ghairah pula bercerita pasal persiapan diri dan rumah. Budak-budak seronok bercerita pasal berapa pasang baju raya dan berapa mahal serta betapa cantik pula semuanya. Yang isteri sibuk la bercerita pasal tukar langsir tingkap baru, pasal persiapan buat kueh raya dan pasal barang kemas baru yang dibeli. Sisuami pula duk la berkomplen betapa habis duit padi, duit untung berniaga dan duit gaji. Tetapi yang nyata, mereka memang sanggup berhabisan.

Seperkara lagi, di Hari Raya tu punya la ramai budak-budak keluar mencari duit raya. Ada pulak kumpulan masing-masing. Mereka bergerak dalam 4 -6 orang bagi setiap kumpulan. Lepas itu boleh syer informasi kat rumah mana mereka dapat lebih banyak duit raya, dan rumah siapa yang 'tahi hidung masin' serta kat mana pulak makanannya sedap-sedap.

Tentulah nostalgia yang indah beraya dulu-dulu tu kan!

1 comment:

  1. Salam sahabat,

    SELAMAT HARI RAYA ‘IDIL FITRI
    Maafkanlah kat kawan kalau ada terlajak tulis, terpanjang tajuk, terumpat keji dari ujung rambut sampai ke kaki………….

    ReplyDelete