Thursday, September 17, 2009

ORANG DAH MULA BALIK KAMPUNG!

Petang tadi Pak Caq tak dapat singgah di Bazaar Ramadhan kerana hujan amat lebat. Tak tahu bagaimana dengan penjual tu. Kasihan juga kan. Tetapi dua tiga hari ni, kelihatannya dah tinggal hampir separuh saja orang yang masih berjualan. Semalam di TTDI sudah tak sesak.

Malam ni juga sudah kurang jemaahnya. Tadi di jalan-jalan pun sudah tidak begitu sesak. Di bank pun tak ramai sangat orang. Dengar lapuran Ops Sikap pun sudah ada mangsa kemalangan. Jadi benar la orang sudah mula balik ke kampung halaman untuk berhari raya.

Pak Caq sekeluarga tahun ni beraya di sini saja. Malah sebenarnya, sekarang jarang juga Pak Caq balik beraya di kampung. Kedua orang tua Pak Caq sudah lama meninggal. Adik beradik Pak Caq pun duduk di sekitar Selangor dan KL juga. Sebelah isteri Pak Caq pun, bapa mertua sudah meninggal, dan ibu mertua pula tinggal bersama Pak Caq di sini.

Sesekali tu kita orang pulang juga ke kampung untuk bertemu keluarga dan menziarahi kubur orang tua. Tetapi biasanya kita orang balik di ketika lain la. Malas juga nak ikut dalam jem musim raya ni.

Tapi tahun lepas, Pak Caq sekeluarga pulang ke kampung selepas solat Raya. Pun jem juga, tapi tak la teruk sangat. Kita orang pulang sekejap saja untuk menziarahi kubur orang tua. Sambil tu singgah-singgah juga beraya di beberapa rumah sanak saudara. Walaupun tak lama tapi seronok juga merasakan suasana raya di kampung.

Ada juga orang komen beraya di sini agak sunyi dan tak rasa sangat suasana rayanya. Ya, mungkin tak semeriah di kampung masa dulu tu. Tapi oleh kerana Pak Caq sekeluarga lama juga beraya di tempat orang, malah jauh di perantauan di mana langsung tak ada cuti raya pun, kita tak rasa la janggal.

Walaupun suasana tak meriah sangat, tapi seronok juga ziarah sanak saudara dan kawan rakan di sini. Masih rasa suasana raya tu.

Tahun ni Pak Caq ada urusan pula dan tak dapat nak beraya sangat. Jadi Pak Caq membuat persiapan ala kadar saja.

1 comment: