Wednesday, October 21, 2009

HANYA KERANA GEMUK

Pak Caq tertarik dengan cerita, 'You 're too fat to be a teacher, ... ' di akhbar New Straits Times hari ini (Muka surat 12 Prime News). Kasihan Joanna Gilbert Asson tu. Yalah, dia dah terlalu gembira dan bersedia untuk menjalani kursus bagi menjadi seorang pendidik. Tup tup, macam itu pula jadinya. Teruk betul penilaian dan budi pegawai yang bertugas tu!

Dah banyak kali juga perkara seperti ini berlaku. Anak Pak Caq sendiri pun pernah gagal untuk berkhidmat sebagai pegawai tadbir dan diplomatik kerajaan kerana alasan yang sama. Sekarang ini sudah dijadikan sebagai satu syarat supaya 'BMI' seseorang calon itu tidak melebehi tahap yang ditetapkan. Walaupun mereka lulus peperiksaan kesihatan, itu tidak diambil kira lagi.

Aneh juga bunyinya tu kan? Tahap kesihatan sudah diletak di bawah faktor 'gemuk' pula. Statistik mana atau logik mana yang mereka pakai?

Memang benar la berat melebihi 100 kg tu masuk dalam golongan gemuk di Malaysia ni, tetapi bila pula ada bukti seorang yang melebihi berat badan ideal tu tak cergas dan tak sihat? Banyak orang kurus dengan badan ideal pun sering sakit dan tak cergas juga.

Seingat Pak Caq, banyak kalangan pekerja yang sering ambil cuti sakit tu, badan mereka tak gemuk pun. Banyak yang lain yang tak gemuk, tapi mereka-mereka ini lembab serta malas kerja juga!

Tidak logik sama sekali untuk meletakkan faktor gemuk tu sebagai syarat utama. Jika gemuk itu tidak dapat disabitkan dengan faktor kesihatan seseorang, jelaslah dia itu sihat. Kalau mahu pastikan sama ada dia cergas atau tidak, jalanilah pula ujian kecergasan. Pendeknya, jangan jadi keliru, jangan mudah melatah dan terus kategorikan seseorang yang gemuk itu tidak cergas dan tidak sihat. Uji dulu tahap kecekapan dan kecergasan serta daya produktiviti mereka, barulah hasilnya lebih tepat.

Kalau di negara barat yang bertamaddun serta maju, ini dikategorikan sebagai diskriminasi. Orang yang didiskriminasikan tu boleh menuntut pengadilan di mahkamah. Tetapi Malaysia kita terkebelakang nampaknya dalam hal-hal seperti ini.

1 comment:

  1. Hmmm, betul tu! Kalau terlalu gemuk sampai tak boleh jalan n keje itu baru tak layak!

    ReplyDelete