Tuesday, October 27, 2009

MENCARI ARAH


Episod 18

SUASANA BERBEZA

Kini Bergelar Isteri

Hujung minggu ni, mereka harus memberi jawapan kepada Ku Daman dan Ku Zuni. Begitu janji mereka tiga minggu dulu. Tetapi Pak Hanif dan Mak Chah bagaikan tak sanggup nak menghadapinya kerana hubungan di antara kedua keluarga terlalu akrab.

"Efa tak boleh tolak pinangan Ku Adi macam tu saja. Pak Ku Daman kata Ku Adi dah nak balik, dan tak sabar-sabar nak bertemu dengan Efa. Tak elok buat macam ni. Efa tak boleh tolak pinangan Ku Adi macam tu saja," Pak Hanif cuba mempengaruhi Afifah.

"Maksudnya Efa dah tak boleh buat keputusan macam ni? Sekarang Ayah dan Mak nak paksa Efa ke?" Afifah bertanya dengan nada yang kedengaran kasar kepada Pak Hanif dan Mak Chah.

"Tak reti-reti ke orang kata! Kita tak boleh tolak, nanti jadi tak elok! Faham?" tegas Mak Chah.

"Tak elok macam mana? Dulu tu boleh pun tolak pinangan Abang Allen. Sekarang kenapa pulak tak boleh tolak pinangan Adi? Biar Efa sendiri yang bagitau Pak Ku Daman dan Mak Ku Zuni."

Afifah benar-benar lakukan apa yang dikatakannya. Walaupun bukan secara bertentang mata, Afifah telah turun ke bandar khusus untuk menelefon Tengku Dahaman memberitahu bahawa dia sebenarnya sudah berjanji untuk mengahwini Fazlan.

Ternyata Ku Hadi pun akur dengan keputusan Afifah. Sebaik saja beliau pulang ke tanah air, beliau terus ke utara dan pergi berjumpa Afifah.

"If that is what Efa want, Adi tak boleh paksa. I only wish Efa would have faith in me and believe in our love for each other," jelas Ku Hadi pada Afifah semasa pertemuan itu.

"Tapi we have just known each other. In fact, boleh bilang berapa kali saja kita berjumpa. We met on a few occasions, spend sometime together and talk quite a bit. Efa tak mahu berangan dan bermimpi, if you know what I mean," balas Afifah.

"I am sure about my feelings for you. But then I can't force it on you. Although I'm hurting, Adi terima. Just one request, if you can, remember me sometimes, please do," rayunya.

Afifah tak mahu menganalisa perasaan dan kata hatinya. Dia berpandukan kepada kata akalnya. Fazlan sudah membuktikan cinta dan kesetiaannya. Afifah tak mahu memperjudikan nasibnya. Akal dan perasaannya lebih sekata tentang Fazlan. Jadi biarlah dia bersifat realistik dan menerima Fazlan.

Pak Hanif memang tidak selesa kerana terpaksa menolak pinangan Ku Daman dan Ku Zuni untuk menjodohkan Afifah dengan anak saudara Ku Zuni, Tengku Mohd Nazrul Hadi yang dikenali sebagai Ku Adi itu. Walaupun berasa serba salah, dan walaupun Ku Daman dan Ku Zuni berkecil hati, Pak Hanif turuti juga kemahuan anak tunggalnya ini. Beliau akur dengan kemahuan Afifah dan Fazlan kerana Afifah sudah nekad untuk meneruskan hasratnya untuk berkahwin dengan Fazlan. Begitu juga Fazlan, biar pun banyak orang marahkannya, biar pun ramai orang tidak setuju, Fazlan tetap mahu mengahwini Afifah. Afifah dan Fazlan berikrar mereka akan sama-sama kuat menghadapi segala dugaan dan rintangan.

Sebelum Afifah berangkat ke London untuk menyambung pelajarannya, dia dan Fazlan disatukan sebagai suami isteri. Fazlan mahukan majlis pernikahan dan perkahwinannya dengan Afifah diadakan secara penuh adat, dan kedua ibu-bapanya pula membuat keputusan untuk membuat kenduri besar. Jenuh Afifah terkejar-kejar antara mencari barang kelengkapan kahwin dan pakaian untuk dibawa ke London.

"Thank you, Sayang, thank you so very much," bisik Fazlan semasa mencium dahi Afifah selepas mereka diijab-kabul. Afifah sebak, tetapi dia tidak berkata sepatah apa pun.

"Sekarang ni dah sah jadi suami isteri, jangan ikut kata hati sendiri saja," kata Mak Chah kepada Afifah semasa diandam untuk majlis persandingan. Afifah hanya diam juga.

"Efa sudah jadi seorang isteri. Pandai-pandailah menjaga maruah diri dan suami ya. Ayah tahu Efa seorang yang baik, tetapi hidup berumah-tangga banyak dugaannya," nasihat Pak Hanif semasa dia dan Fazlan nak berangkat ke London.

Afifah yakin Fazlan akan sentiasa mendokongnya. Selama ini Fazlan sudah membuktikan betapa beliau benar-benar mencintainya. Fazlan malah sedia menghantarnya sampai ke London, walaupun cutinya hanya sekadar cukup untuk dia berada di sana untuk dua hari saja. Penat dalam perjalanan saja tidak berbaloi, tetapi Fazlan tetap bertegas mahu menemankannya melapur diri untuk kursus peringkat ijazah ini.

"Jaga diri baik-baik ya Sayang," pesan Fazlan sebelum berangkat pulang ke Malaysia. Afifah merasa beban tanggung-jawapnya. Tetapi dia yakin dia dapat menjadi seorang isteri yang baik dan setia.

Bila Di Seberang Laut

Sudah seminggu Afifah berada di kota London. Dia memilih untuk tinggal di Bayswater kerana banyak kemudahannya. Di sini juga banyak orang Islam. Fazlan yang mengesyorkan supaya dia duduk bersama dengan keluarga orang Arab yang mempunyai tempat penginapan khusus untuk penuntut sepertinya.

Tetapi Afifah terasa sunyi. Walaupun dia sudah mempunyai beberapa orang kenalan tetapi Afifah masih belum selesa dengan keadaan. Hari-hari dia berulang-alik menaiki keretapi bawah-tanah ke kampus. Petang baru dia pulang. Balik ke bilik dia sendirian. Cuaca juga sudah begitu dingin. Dia sudah amat merindui Fazlan.

"Abang juga merindui Sayang," begitu Fazlan menyakininya sewaktu mereka berbicara melalui telefon.

Memang mereka sudah berjanji untuk sentiasa berhubungan melalui telefon. Tetapi Afifah bersikap realistis. Dia memaksa Fazlan berjanji untuk menelefon hanya pada hari minggu. Fazlan akur walaupun beliau tidak begitu setuju.

"Macam mana dengan permohonan biasiswa Abang untuk melanjutkan pelajaran ke sini?" Afifah bertanya kepada Fazlan.

"Interviewnya bulan depan. Kita sama-sama berdoa. Mereka di JPA telah berjanji untuk memastikan Abang mendapatnya," jelas Fazlan.

Walaupun begitu, Afifah sedar bahawa sekurang-kurangnya dia harus tunggu hampir setahun lagi sebelum Fazlan dapat datang.

"Assalamualaikum," terdengar suara yang dikenalinya dan Afifah menoleh ke arah datangnya suara itu.

"Mualaikumsalam," jawapnya gugup. Ternyata Tengku Mohd Nazrul Hadi berada di depannya sekarang.

"So Efa get your groceries here?"

Afifah benar-benar terperanjat dan dia jadi kaku. Dia tak tahu apa yang harus dilakukannya. Soalan pun tidak dijawapnya. Ku Adi amat mengerti.

"I have been looking all over for you. Semalam baru dapat tahu. Dah masuk dua minggu baru la berjumpa Efa," jelasnya.

Memandangkan Afifah masih terpaku, Ku Adi terus saja mengangkat bakul barangan Afifah dan memegang tangannya lalu membimbingnya menuju ke kaunter bayaran. Afifah seperti terpukau, mengikut saja. Dia benar-benar terkedu. Suasana sejuk di luar seperti membatukannya juga.

1 comment:

  1. Akhirnya Pak Caq sambung cerite "Mencari Arah" ni. Letih juga tunggu...
    Suka dengan jalan cerite .. Nanti sambung sampai habis ya Pak Caq!

    ReplyDelete