Sunday, November 15, 2009

MENCARI ARAH

Episod 21

MENANGANI MASAALAH PERASAAN

Sudah Tiada Pilihan

Afifah resah memikirkan bagaimana reaksi Fazlan nanti apabila dia memberitahu tentang kehadiran Ku Adi dalam jadual hariannya. Dah beberapa hari dan berkali-kali serta lama juga dia berbincang dengan Ku Adi dan Mahadir. Mahadir, kawan Fazlan, pun sudah hampir dua minggu tinggal bersama Ku Adi.

"I understand. Tapi lagi lama you tunggu lagi susah nanti. Like I told you before, Allen truly loves you Efa. Whatever pun, he will come around to accept your reason. Lebih baik dan lebih elok if you do it soon, like today or tomorrow, pendeknya soon," demikian Mahadir memberi pendapatnya tadi pagi.

"Ded kata nanti he will follow up and help Allen to understand. Macam Adi selalu kata, lebih baik dia dengar dari mulut isterinya sendiri," Ku Adi pula menyokong.

"Kau tahu Abang Allen kan? Kalau bukan Ku Adi, mungkin dia boleh bersikap terbuka. Aku risau la," Afifah meluahkah perasaannya kepada Aziah.

Lama Afifah bergayut di telefon. Dia berbicara dengan satu-satunya sahabat baik yang masih setia berhubungan dengannya walaupun mereka terpisah beribu batu.

"Tetapi betul la seperti kata Ded dan Ku Adi tu. Makin kau tangguh, makin sukar. Macam mana pula kalau orang lain yang kenal kau dan Abang Allen tiba-tiba pula terserempak dengan kau dan Ku Adi di sana. Ini baru Ded, tak apa jugalah, sebab dia faham. Buatnya orang lain nanti, boleh meletup macam gunung berapi tau," Aziah pula memberi dorongan dan nasihat yang senada dengan saranan Ku Adi dan Mahadir.
Sudah lama Afifah tahu dan insaf bahawa dia mesti berterus terang dengan Fazalan. Dia juga sedar bahawa walau setulus mana pun hubungannya dengan Ku Adi, Fazlan akan tetap terluka. Afifah seboleh-bolehnya mahu kesan luka itu di tahap paling minima. Bagaimana cara nya tu la yang membuat dia bingung. Sekarang dia semakin terdesak.

'Nampaknya aku mesti beritahu Abang Allen malam ini juga. Aku dah tak ada pilihan,' demikian kata putus dari hatinya.

Ledakan Gelora

Sebaik saja Afifah menceritakan tentang keberadaan Ku Adi di London, Fazlan terus diam. Puas Afifah memohon maaf dan pinta pengertian dalam sebak tangisnya, tetapi beliau tidak bersuara sepatah apa lagi.

"Inilah yang Efa takutkan. Abang tentu akan salah terima, Abang tentu akan marah Efa. Efa minta ampun maaf banyak-banyak sekali lagi. Ok la Abang, nanti Efa telefon Abang lagi," Afifah sebak menutup perbualan sebelah pihak itu dan terus meletak gagang telefon.

Selepas Afifah meletak gagang telefon, baru dia terperasan yang selama dia bercakap seorang tadi, Fazlan tidak pun meletak gagang telefon.

'Perhaps I should have just waited until Abang Allen sendiri letak telefon dulu di sana,' kata hatinya.

Tergerak juga hatinya untuk menelefon kembali. Tapi bila di fikirkan secara logik, tentu lebih baik dia menunggu sehingga besok pagi saja waktu Malaysia untuk memberi masa kepada Fazlan untuk cuba mengerti keadaan. Namun dia juga rasa menyesal kerana menelefon waktu malam di Malaysia kerana sudah pasti Fazlan akan terkesan dengan berita yang dia sampaikan dan sudah pasti juga berita ini akan menganggu jadual tidur Fazlan.

'Esok Ahad, and Abang Fazlan tentu dapat berehat juga,' dia cuba menyedapkan perasaan resahnya.

Dari sejak Afifah menelefon Fazlan, dia mengurung saja diri di apartmennya. Walaupun Ku Adi dan Mahadir tadi datang untuk cuba memberi sokongan moral, Afifah menolak kedatangan mereka. Malah dia juga tak mahu keluar dan turun ke bawah untuk berjumpa mereka di dewan utama tetamu. Puas mereka berdua memujuk di luar pintu apartmennya, tapi Afifah langsung tidak mahu melayan lagi.

"Could it be Fazlan was too harsh on Efa?" Ku Adi bertanya kepada Mahadir.

"Allen memang sensitif dan passionate tentang apa-apa pun yang bersangkut-paut dengan Efa. But he truly loves her, and whatever also, Allen akan come around. I yakin dia tak marah Efa begitu," tegas Mahadir.

"Would be a good idea for us to call him and explain? Perhaps you would be the best person to talk to him," Ku Adi menyaran lagi.

"I memang ingat nak call Allen, tapi not today la. Nanti I akan call juga, esok pagi ke?" balas Mahadir.

Afifah sendiri resah menunggu waktu malam. Dia sudah nekad untuk menelefon Fazlan lagi pada pukul 11 malam Sabtu itu, iaitu kira-kira waktu Fazlan akan selesai solat Subuh di pagi Ahad. Tetapi apabila tiba waktunya, dan Afifah berkali-kali menelefon Fazlan, telefon tidak diangkat juga.

"Ded, I minta tolong sangat-sangat, please try to call Abang Allen for me. Dah lebih dua jam Efa call, tapi he didn't pick up the phone," kata Afifah sebak.

Walaupun sudah tidur, nasib baik juga Ku Adi mudah terjaga. Tetapi Afifah pula bertegas mahu berbicara dengan Mahadir. Dalam laluk bangun dari tidur, Mahadir ternyata kurang peka dengan perasaan Afifah.

"Esok la. Esok kita cerita dulu. Ni dah lewat sangat, waktu tidur ni. You tidur dulu, ok?" jawap Mahadir.

"Ded, obviously Efa tak dapat tidur. That's why she called. Come on, get up, go wash your face," sampuk Ku Adi, sambil menarik telefon dari Mahadir.

"Efa, be strong dear. Adi tahu Efa tengah amat sedih dan risau, tapi banyak-banyak berdoa dan minta pertolongan Allah," Ku Adi cuba memberi sokongan moral, walaupun beliau tidak pasti apa sebenarnya yang berlaku.

"Abang Allen won't even pick up the phone, berkali-kali I called, dah lebih dua jam," jelas Afifah dalam sebak.

"Mungkin Fazlan belum bangun tidur lagi. Efa sabar banyak-banyak," Ku Adi memberi semangat.

"But Abang Allen is an early riser. He just didn't want to answer my call," jelas Afifah lagi.

"Efa nak Ded tolong call Fazlan ke?" Ku Adi sudah dapat mengagak hasrat Afifah. Sebelum Afifah sempat menjawap, Ku Adi terus memberi komitmennya.

"Ok Efa, Adi will make sure Ded call Fazlan in a while. Selepas tu nanti, Adi call Efa balik. Now, Efa cuba bertenang dan bawa berdoa ya," begitu kata Ku Adi.

Afifah terus meletakkan telefon selepas mengucapkan terima kasih. Hati dan perasaannya jelas mengerti keadaan Fazlan.

'Aku yang bertanggung-jawap sepenuhnya di atas gelora ini,' bisik hatinya.

No comments:

Post a Comment