Sunday, November 29, 2009

MAKANAN HASIL TANAMAN SENDIRI


Pak Caq baru je lepas solat asar selepas balik dari majlis kenduri kahwin hari ni. Selepas makan kenduri tadi tu, sanak saudara yang sedang 'bertamu' di rumah Pak Caq terus pergi melawat ke Putrajaya. Dalam sejam lagi baliklah tu, sebab malam nanti ada 'gathering' di rumah sepupu Pak Caq di Seksyen 14, Petaling Jaya pula.

Ada masa sikit ni Pak Caq layarilah Maya sekejap. Dah mula hujan ni. Tengok la, selagi tak ada guruh dan petir serta line ok, Pak Caq teruskan je le. Pak Caq sebenarnya teruja nak cerita tentang hasil tanaman yang menjadi sajian untuk semua yang ada di rumah Pak Caq.

Malam tadi buah jambu air hijau dan rambutan gading jadi sajian masa ramai-ramai duk bersembang-sembang. Pagi ni pula buah cempedak yang dah masak ranum digoreng sebagai tambahan sajian makan pagi. Wah! Pak Caq betul-betul seronok tengok dia orang makan semua ini dengan penuh selera. Syukurlah dengan rezeki yang Allah kurniakan.

Sebenar-nya isteri Pak Caq yang suka tanam pelbagai jenis pokok di dalam dan di luar kawasan rumah. Mulanya Pak Caq tak teruja sangat, tolong-tolong saja. Tapi bila lihat semua pokok tanaman tumbuh dengan segar dan baik, Pak Caq pun ikut suka pulak. Selepas tu terujalah pula bila pokok-pokok ini berhasil. Pokok bunga berbunga cantik, dan pokok berbuah juga berbuah dengan baik selepas beberapa tahun.

Macam-macam pokok ada. Antara pokok buah-buahan yang ditanam ialah rambutan kuning [gading] dan merah [budak sekolah], mangga, cempedak, jambu air merah dan hijau serta pokok dukung, dan pisang raja. Pokok-pokok ini dah berbuah semuanya. Selain itu, ada juga ditanam pokok petai, manggis, pokok asam yang sudah berumur 3 -5 tahun; dan terakhir ditanam ialah pokok avocado, pulasan dan pisang tanduk yang baru berumur sekitar setahun. Pak Caq yakin nanti akan berhasil juga.

Kata orang, tangan isteri Pak Caq sejuk sebab itu tanaman pokok menjadi. Entahlah, apapun memang murah rezeki la kan?

Lihatlah gambar di bawah. Pokok-pokok cempedak dan jambu air hijau ini ditanam di kawasan luar. Cempedak tu lebat juga, ada la dalam seratus biji rasanya. Buahnya dari pangkal pokok membawa nun ke puncak pokok. Dah ramai yang mahu dan minta izin - termasuklah tukang sapu jalan dan pekerja angkat sampah; mereka tunggu tua dan/atau masak je. Nanti akan ada juga yang curi ambil begitu saja.

Buah Cempedak Di Sebahagian Dahan Atas

Buah Cempedak Di Pangkal Pokok

Buah Cempedak Masak
Dan Sepiring Cucur Cempedak

Di bawah ni pulak ialah gambar jambu air hijau yang baru pertama kali berbuah. Ada banyak tangkai juga, tapi tak lebat sangat. Buahnya agak kecil sedikit. Setahu Pak Caq pokok buah memang macam tu - pertama kali berbuah agak kecil sedikit dan tak berapa lebat. Setahun dua selepas tu barulah lebih besar dan lebat buahnya.


Setangkai = 5 Biji Jambu

Setangkai = 6 Biji Jambu

Serumpun Jambu Yang Baru Di Petik

Ada banyak tangkai lagi yang sudah boleh dipetik. Kelihatannya ada lagi yang belum masak dan ada juga yang baru mula berisi. Boleh dikatakan banyak juga. Jambu air merah, waktu pertama kali berbuah tahun lepas adalah beberapa tangkai saja. Tetapi sekarang ni yang merah pun nampaknya dah berbuah lagi dengan agak lebat, tapi masih diperingkat buah putik lagi.

Pak Caq tak dapat ambil gambar buah rambutan gading di pokok. Buahnya dah tinggal tak banyak lagi, dan yang ada pun di bahagian atas yang agak tinggi. Sudah sebulan lebih rambutan ni mula masak dan diambil makan. Tapi tahun ni buahnya tak lebat sangat kerana selepas berbuah terdahulunya, Pak Caq suruh tukang cuci laman tu menebang beberapa dahan. Namun begitu masih banyak sampai tak terhabis makan juga.

Rambutan ini ditanam di kawasan belakang rumah, dan pokoknya memang agak besar juga. Usianya pun dah dekat dua puluh tahun rasanya. Jiran-jiran pun suka rambutan ni kerana isinya padat, manis dan lekang dengan baik. Pak Caq pelawa mereka ambil sendiri je le. Dah banyak sangat tu, tupai pun ikut dapat bahagian juga, terutama sekali buah di bahagian-bahagian atasnya.

Seronok kan? Kalau nak dapat rezeki seperti ini, ikutlah tanam. Ada pokok mula berbuah dalam masa dua tahun lebih iaitu seperti jambu dan rambutan budak sekolah. Paling lama mungkin pokok dukung, manggis dan petai le kut.

Pokok dukung Pak Caq mula berbuah selepas masuk lima tahun, tapi Pak Caq dan isteri tak tahu pula bonjol-bonjol seperti merekah di batangnya tu ialah tanda pokok nak berbuah. Habis semuanya kita orang kikis. Tahun lepas merajuk le kut - tak pula berbuah. Tapi tahun ini adalah berbuah sedikit. Kira-kira dah tahu rasanya - manis, dan ulasnya juga cantik.

Sekarang Pak Caq tunggu petai dan manggis pula berbuah. Masing-masing sudah berusia 5 dan 4 tahun. Kata orang manggis tu memang lambat berbuah. Tak apalah, tunggu saja.

2 comments:

  1. assalammualaikum pak caq

    wah seronoknya banyak pokok buah ....
    murah rezeki

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam Cig gu.
    Jawap kat sini dulu. Insya Allah nanti Pak Caq ziarah laman Cik gu bila ada kelapangan ya.
    Memang seronok ada pokok buah-buahan ni. Boleh dikatakan sepanjang tahun ada saja buahnya.
    Ni Pak Caq nak tunjukkan buah rambutan pula di laman Pak Caq ...

    ReplyDelete