Sunday, November 8, 2009

MENCARI ARAH

Episod 20

SUDAH KETAHUAN

Mencari Kekuatan

Sudah lebih lima bulan Afifah berada di perantauan kerana menyambung pelajarannya. Cuaca yang sejuk dan berada berjauhan daripada suaminya membuatnya kesunyian. Walaupun setiap hujung minggu dia menelefon Fazlan, dia masih merasa sunyi. Cuaca yang amat sejuk di hujung tahun dan berada berjauhan daripada suaminya membuatnya merasa lebih sepi.

Sejak hampir selama lima bulan itu juga, setiap hujung minggu Afifah mula menulis satu surat yang isinya sama untuk Fazlan. Namun sampai ke hari ini surat yang isinya sama itu tidak pernah habis ditulisnya, dan belum lagi dapat dihantar. Afifah telah jenuh mencuba tapi pelbagai fikiran akan menghantuinya.

Afifah amat sedar keberadaan Ku Adi setiap hari menemaninya pergi dan balik ke kampus dan juga dalam urusan tertentu akan mengundang reaksi negatif dari Fazlan. Dari sejak mula lagi Fazlan tidak pernah selesa dengan kehadiran Ku Adi. Apatah lagi sekarang, Fazlan jauh di tanah air, sedangkan dia dan Ku Adi sama-sama berada di London.

Memang Afifah mahu berterus-terang kerana dia amat menghormati dan menyayangi Fazlan sebagai suaminya. Tetapi Fazlan amat sensitif apabila sesuatu apa itu bersabit dengan Ku Adi. Dia tidak mahu Fazlan salah faham dan kecil hati. Namun memberitahu juga akan membuat Fazlan berperasaan tak tentu arah nanti.

"Oh Tuhan, berilah aku kekuatan," begitulah Afifah berdoa setiap hari. Bukan saja kekuatan untuk memberitahu Fazlan, tetapi juga kekuatan untuk menjaga iman dan kehormatan dirinya.

Afifah juga sedar bahawa sebenarnya Ku Adi yang memberinya penghormatan dan kasih yang amat ketara. Sejak pertemuan semula di London, tak pernah sekali pun Ku Adi cuba mengambil kesempatan. Ku Adi jelas menjaga batasan. Jika sebaliknya, Afifah tahu imannya akan tergugat.

Sepatutnya mudah baginya untuk memberitahu Fazlan perkara yang sebenarnya. Tetapi Afifah tidak yakin yang Fazlan akan menerimanya sebaik perkara yang benar. Oleh sebab itulah dia masih cuba menulis surat untuk memberitahu Fazlan secara yang terbaik. Masaalahnya dia masih tercari-cari perkataan serta cara menceritakan semuanya dengan yang terbaik.

Dunia Kecil Saja

"Assalamualaikum Efa," terdengar sapaan dari sudut bahagian rujukan di perpustakaan kolejnya.

Afifah rasa dia kenal suara itu. Dia segera menoleh ke arah datangnya suara itu. Ternyata benar. Mahadir, kawan Fazlan yang dulu bertugas di Jabatan Pelajaran, berdiri di sebelah rak buku rujukan pentadbiran dan pengurusan di kampusnya. Terkedu lidahnya.

"Ehhh, kena jawab salam I dulu," kata Mahadir.

"Waalaikumsalam," balas Afifah sedikit gugup.

"I am attending a short course at RIPA here. Dah dekat saja I datanglah sini, memang cuba cari Efalah," jelas Mahadir tanpa menunggu Afifah bertanya terlebih dahulu.

"Ni Tengku Nazrul Hadi? .. Hi, assalamualaikum. I am Mahadir, kawan Efa dan Allen," sambung Mahadir sambil menghulur tangan untuk berjabat salam dengan Ku Adi.

Ku Adi segera menyambut tangan dan bersalaman dengan Mahadir, sambil membalas salam itu dengan mesra.

"Sorry, I could not recall. But we have met before right?" Ku Adi bertanya.

"Not quite actually. Tapi I pernah lihat Tengku a few times," balas Mahadir.

"Ehh, just Adi please. All my friends call me Adi or Ku Adi, but I prefer just Adi, Ok?" jelas Ku Adi.

Panjang Ku Adi dan Mahadir berbual, seolah-olah mereka kawan lama yang baru berjumpa semula. Afifah lebih banyak melihat saja. Pelbagai soalan yang dia mahu bertanya, tapi tak satu pun terkeluar dari mulutnya.

"Jom la, better kita pergi makan dan minum," syor Ku Adi.

"Efa nak balik, dah petang sangat ni," kata Afifah setelah melihat jam sudah lewat 6 petang.

"Efa dah tak jadi buat rujukan ke?" tanya Mahadir pula.

"No, actually Efa was waiting for me to go home. I have just finished my class tadi," Ku Adi pula yang menjawab.

"Ku Adi duduk sama tempat dengan Efa ke?" tanya Mahadir lagi.

"Same place at Bayswater, but my apartment is three blocks away. By the way, where are you staying?" Ku Adi menjelaskan sambil itu bertanya tentang Mahadir pula.

"I am putting up at the Malaysia Hall. Tadi pergi tengok apartment yang dia orang suggest tapi mahal sangat pula. Kata mereka sebab short-term lease," jelas Mahadir.

"Oh, if that's the case, you are welcome to stay with me. It's a one room apartment, but it's really very spacious," lawa Ku Adi penuh ikhlas.

"Menganggu nanti, lama juga my course tu, three months," balas Mahadir.

"No, no, definitely not. If you are a friend of Efa and her husband, then you are my friend too. It's really not easy to rent a place for short-term here. So, come and stay with me je. Tapi, makan I tak janji, sebab I pun kekadang je masak," panjang lebar Ku Adi berkata sambil ketawa.

Selepas beberapa lama masing-masing memberi pandangan, akhirnya Mahadir menerima pelawaan Ku Adi.

"It's good that Malaysia Hall is also in Bayswater, about fifteen minutes walk or so from our apartments. So kita balik saja. Then, we will go get your things," Ku Adi mengatur agenda.

Mereka bertiga terus saja berjalan menuju ke stesyen keretapi bawah tanah. Sampai di Bayswater, Afifah memohon untuk pulang terus ke apartmennya.

"OK dear. Kita hantar Efa balik dulu la ya," balas Ku Adi, sambil memberitahu Mahadir.

Mahadir dan Afifah saling berpandangan, tapi keduanya tak berkata sepatah apa. Mereka terus saja berjalan menuju ke arah jalan apartmen Afifah. Afifah merasa amat lama pula mereka berjalan untuk sampai.

Sepanjang perjalanan itu, Ku Adi dan Mahadir yang banyak berbicara. Sesekali Ku Adi bawa Afifah ke dalam perbualan. Tetapi dia lebih banyak senyum sahaja.

'Ded akan beritahu Abang Allen secepat mungkin ni,' bisik hatinya. Perkara ini yang menghantui fikirannya.

'Aku mesti dulu memberitahu Abang Allen,' begitu dia bertekad.

"Ok dear, dah sampai ni ... and Efa dear, don't worry about things. Adi will talk it over with Mahadir first. Then, Adi will let Efa know, we will discuss first too and baru Efa decide how best to do it, Ok?" Ku Adi membuat usul.

Memang Ku Adi benar-benar tahu duduk perkara dan memahami perasaan Afifah. Tetapi Afifah masih tak sedap rasa.

"Adi nanti cerita dengan Mahadir. Then, Adi call Efa. Is it better that way? ... should be ok, trust me!" Ku Adi meyakinkan Afifah.

Afifah mengangguk dan minta diri untuk naik ke apartmennya.

"Thank you. Assalamualaikum," katanya dan terus berlalu tanpa memandang lagi kepada Ku Adi atau pun Mahadir.

2 comments:

  1. salam sahabat
    ehm..ungkapan kata yang menyentuh hat good posting n good luck ya...

    ReplyDelete
  2. 2 dhana:
    Salam kembali.
    Terima kasih ya. Wl try 2 visit dhana juga kejap nanti ...

    ReplyDelete