Tuesday, November 24, 2009

RUMAH JADI 'TEMPAT' BERCUTI SEKOLAH

Assalamualaikum.

Besar kemungkinannya seminggu ini Pak Caq tak punya masa untuk melayari Maya di rumah la. Pak Caq sekeluarga ada ramai tetamu bercuti di rumah.

Minggu ini sekolah sudah pun mula bercuti. Seperti biasa adalah keluarga dari utara datang ke Kuala Lumpur bercuti dan duduk di rumah Pak Caq. Cuti ni nampaknya awal lagi rumah Pak Caq sudah ditempah oleh dua keluarga. Mereka sampai pada petang hari Ahad dan akan bercuti di sini hingga selepas Hari Raya Haji dan majlis kenduri kahwin saudara di Kelang pada hari minggu akan datang ni.

Pak Caq sekeluarga tak bercuti kerana Pak Caq, isteri dan anak masing-masing mempunyai komitmen kerja. Jadi keluarga yang datang terpaksa 'self-service' la, dan mereka memang benar-benar buat macam rumah sendiri. Bila Pak Caq anak beranak balik kerja, mereka pulak yang dah siapkan makanan.

Mereka sudah pun pesan jangan beli makanan, tapi isteri Pak Caq beli juga tadi. Dah la berlebih-lebih makanan. Tapi kata mereka boleh makan sampai besok, dan mereka berpesan lagi supaya kita orang jangan fikirkan tentang makan minum mereka kerana mereka 'tahu melayan diri.' Sampaikan mereka dah siap bawa daun palas untuk buat ketupat untuk Raya Haji nanti. Mereka pun dah 'gang-up' dengan saudara di Sungai Buloh untuk pergi beli daging di pasar malam Paya Jaras esok hari untuk buat rendang dan sebagainya.

Nampaknya macam kita orang pula yang jadi tetamu. Saudara yang datang pula yang dah siap dengan rancangan sambutan Hari Raya Haji di rumah Pak Caq nanti. Tapi begitulah saudara dekat kan? Lagi pun mungkin mereka rasa amat selesa di rumah Pak Caq ni kerana isteri Pak Caq jenis yang amat pemurah dan tak cerewet.

Namun begitu, jadual di rumah dah kena disesuaikan juga. Mereka semuanya jenis yang kaki sembang pulak tu. Jadi kenalah layan juga. Ini mereka baru masuk tidur, Pak Caq pun masuklah ke Maya ni sekejap.

Kalau Pak Caq ada ruang waktu, Pak Caq akan cuba melayari Maya dan buat 'posting' lagi di minggu ini.

2 comments: