Thursday, December 17, 2009

DOA AKHIR DAN AWAL TAHUN HIJRIAH


Aduh! Puas jugalah Pak Caq cuba mengambil gambar dari beberapa buku doa yang Pak Caq ada. Tulisannya agak kecil dan bersambung pula ke muka surat lain. Jadi hasilnya kurang memuaskan. Walaubagaimana, jika dicuba membaca perlahan-lahan, rasa Pak Caq, insya Allah, bolehlah kiranya.

Seperti ketika membaca doa-doa yang lain, peradaban doa harus diikuti dengan baik. Sebelum berdoa, eloklah didahului dengan membaca Bismillah, bertahmid dan selawat Nabi. Doa akhir tahun di bawah sudah tersedia dengan tahmid dan selawat. Jadi mulakan dengan 'Bismillahi Rahmani Rahim' saja.

Doa Akhir Tahun (1)

Bacalah doa akhir tahun sebanyak 7 kali selepas solat Asar. Sudahi doa dengan selawat, salam dan tahmid serta akhirkan dengan sekurang-kurang membaca 'Aamin, Aamin Ya Allah, aamina yaa ilaahi 'l aalamin. Istajib dua'a ana yaa kariim waj'al naa fiddun yaa mina'l muflihiin waskinna wa amwa tanaa jannatan'naaiim' yang bermaksud, 'terimalah, kabulkanlah ya Tuhan seru seluruh alam. Perkenankanlah doaku ya Tuhan Yang Maha Mulia dan jadikanlah aku di dunia ini dari golongan yang mendapat kemenangan.'

Doa Akhir Tahun (2)

Doa akhir tahun (2) di atas hanyalah salah satu versi doa akhir tahun sahaja. Ada beberapa versi lain, ada yang panjang sedikit dan ada yang pendek sedikit. Tapi dari segi isi, tentulah doa yang lebih panjang itu lebih baik.

Doa Awal Tahun

Baca doa awal tahun pula sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib. Ikuti peradaban doa yang sama.

Agak sukar juga membaca doa di gambar di atas ini kan? Kalau anda dapat baca, baguslah. Tetapi jika tidak dapat, baca saja doa dalam bacaan romani ya!

Kak G akan cuba memberi bacaan doa awal tahun ini dalam versi romani yang lebih pendek dan ringkas. Bacaan mengikut ejaan huruf rumi ialah seperti berikut:
  • 'Allaa humma antal Abadiiyul Qadiimul Haiiyul Qaiiyu mul' Kariimul Hannaa nu wa hadhzihi sanatun jadii datun as aluka fiiha'l i'szmata minashhaidha niirrajiim wa auliya ehi wal a'una a'ala hadhzihinnafsi'l ammaa rhati bissu e wal istiqhaa libima yuqharribunii ilaika yaa zal jalaali wal ikraam.'

3 comments:

  1. assalammualaikum

    salam maal hijrah

    ReplyDelete
  2. Aslmkm Pak Caq.
    Terima kasih di atas pertolongan memberi doa-doa itu. Alhmdulillah, dpt dibaca.
    Selamat Maal Hijrah juga.

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas maklumat yang sngat bermanfaat ini

    ReplyDelete