Wednesday, December 2, 2009

MAK MERTUA MARAH DAN MERAJUK

Isteri Pak Caq baru telefon kejap tadi mencadangkan supaya kita orang pergi ke Port Dickson ramai-ramai di hujung minggu ini. Walaupun musim hujan, "jalan-jalan saja ok gak," katanya.

Pak Caq faham sangat keadaan sekarang ni. Ibu mertua Pak Caq dah marah dan terus merajuk pula membawa ke pagi tadi. Betul jugalah kata isteri Pak Caq tu. Kalau tak dapat berpiknik di tepi pantai pun, kita boleh juga terus memandu sampai ke Melaka.

Mungkin elok juga kerana kita orang boleh sambil ziarah saudara yang tinggal di NS dan Melaka tu. Perjalanannya pun bukan jauh sangat. Memang boleh balik hari. Tetapi, rasanya mungkin lebih elok bersantai-santai. Tengoklah macam mana nanti.

Pagi tadi tu kita orang telah pun minta pengertian saudara-saudara yang ada di rumah tu. Kita orang juga memujuk mak supaya bersabar dan cuba berehat. Isteri Pak Caq pula berjanji akan cuba pulang awal hari ni. Ya la, orang tua kan ... orang tua sendiri pulak tu ... nak buat macam mana.

Tak tahulah keadaan di rumah sekarang. Tetapi, rupanya isteri Pak Caq juga telah meminta sepupunya yang tinggal di Kelana Jaya bersama anaknya juga tu supaya berziarah ke rumah dan menemankan mak. Harap-harap boleh menenangkan perasaan marah dan merajuk ibu mertua Pak Caq tu.

3 comments:

  1. Salam Pak Caq.
    Dilema ni ya? Berurusan dengan orang tua selalu begitulah ...

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum

    kita dah tua nanti bagaimanalah pula ya?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.
    Bid selalu dengar cerita begini. Maktok Bid pun selalu sika marah-marah dan merajuk. Bila orang pujuk dia sukalah.

    ReplyDelete