Saturday, December 26, 2009

SURAH AN-NAHL (LEBAH)

Sejak akhir-akhir ini pelbagai kekecuhan berlaku yang menggugat keharmonian masyarakat kita. Bagaikan tercetus satu wabak pula, dan kejadian-kejadian ini membimbangkan.

Mungkin banyak orang terlupa asas kejadian kita. Jadi Pak Caq rasa terpanggil untuk sekadar memperingatkan diri dan semua warga Malaysia.

Allah telah memerintah kita untuk berbuat kebaikan; kita diseru supaya menjauhkan dari melakukan segala kejahatan dan larangan, selaras dengan panduan dan syarat yang ditetapkanNYA. Semua ini dinyatakan berulang kali dengan jelas di dalam Al Quran. Eloklah kita melihat bukti dan kenyataan ini.

Di dalam kitab suci Al Quran, Surah An-Nahl (Lebah), diterangkan tentang anjuran Islam untuk manusia berlaku adil, menyambung silaturrahim dan janji setia. Di dalam surah ini Allah juga menjelaskan nasib buruk orang musyrik pada hari Kiamat nanti.

Surah ini tidaklah terlalu panjang. Jika ada kelapangan dan kesempatan, cubalah untuk membacanya. Di sini Pak Caq petik terjemahan beberapa ayat-ayat suci ini dan paparkan untuk renungan kita bersama.

"Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu agar menegakkan keadilan dan berbuat kebajikan serta berbaik-baik dengan kaum kerabat, melarang tindakan keji dan mungkar serta bemusuh-musuhan. Demikian Allah memberi peringatan bagi kamu, agar kamu mendapat peringatan. " (Ayat 90)

"Segala yang kamu punyai kini akan musnah, tetapi segala yang dijanjikan Allah akan kekal abadi. Sesungguhnya, Kami akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik daripada yang mereka kerjakan." (Ayat 96)

"Allah membuat perumpamaan suatu negeri yang penduduknya hidup aman, tenteram, dan dengan rezeki yang melimpah ruah dari segenap penjuru, kemudian penduduknya ingkar kepada nikmat Allah. Maka Allah menimpakan kelaparan dan kekhuatiran sebagai balasan apa yang telah mereka perbuat." (Ayat 112)

Ayat-ayat ini jelas memberi peringatan kepada kita supaya berlaku adil, membuat kebajikan, mengeratkan silaturrahim serta menjauhkan dari segala amalan-amalan yang keji dan dilarang serta juga jangan sesekali saling bermusuhan. Allah memberi peringatan agar kita patuh dan jangan sesekali ingkar; dan kita wajib takuti laknat dan balasan Allah yang amat pedih.

Sama-samalah kita hayati pengajaran di dalam Surah ini. Semoga Allah memberi kita sepenuh rahmat dan perlindunganNYA.

2 comments:

  1. Aslmkm.
    Terima kasih kerana berkongsi ilmu. Semoga dimanafaatkan oleh pembaca semua, amin.

    ReplyDelete
  2. berlaku adil bukan perkara mudah sebab itu jarang-jarang orang yang benar2 punya nilai "keadilan"

    Fyzals Territory

    ReplyDelete