Tuesday, December 22, 2009

SELESAI JUGA SEMUA KERJA

Rasa letih sangat hari ini. Tapi, alhamdulillah, selesai juga kerja mengemas barang-barang Pak Caq. Segala kerja yang harus siap di tahun ini pun dah selesai jugak semuanya. Jadi Pak Caq tak ada la nanti rasa bersalah bila bercuti.

Harap-harap pengerusi pun tak buat hal dan mengubah agenda pula. Sekiranya ada apa-apa perubahan, terpaksa tunggu hingga tahun depan ler ... dua minggu jer lagi ... :) Pak Caq dah memberitahu bahawa Pak Cak tak akan dapat datang kerja walau macam mana penting sekali pun.

Ya la kan, macam mesyuarat tergempar semalam tu. Tup, tup, ada mesyuarat sedangkan kebanyakan kelengkapan pejabat dah dipindahkan. Pening semua orang dibuatnya. Hujung-hujung jadi macam suasana mendengar ceramah politik pula dengan tiga orang saja, termasuk pengerusi sendiri, duduk di satu-satunya meja yang ada di bilik mesyuarat tu. Pegawai lain semuanya duduk di lantai. Apa yang berlaku sebenarnya ialah pengerusi nak mengesahkan agenda kerja buat tiga bulan yang akan datang. Bukan perkara terpenting pun kerana perkara itu sudah pun dimaklumkan di mesyuarat sebelum ini.

Sudah la ramai merungut pasal masaalah berpindah pergi balik tu, pengerusi baru ni pula buat macam-macam perkara aneh. Pegawai-pegawai mencebek saja.

Tapi ini bukan sesuatu yang di luar jangkaan. Biasalah, bila seseorang tu datang ke sesuatu tempat baru, beliau begitu teruja. Dalam keterujaan itulah seseorang tu selalunya buat perkara yang pelek dan aneh.

Tak tahu la apa agenda pengerusi baru ni. Baru dua minggu beliau dilantik sebagai pengerusi. Pengerusi lama sudah tamat kontraknya pada waktu yang sama dan beliau memilih untuk terus bersara saja.

Sebenarnya apa yang menjengkelkan ialah cara pengerusi baru menunjukkan kuasa taringnya. Diplomasinya teruk dan ide-ide beliau pun tidaklah sebernas mana sangat.

Tidak ada orang suka diperlekehkan, terutama sekali di khalayak ramai. Tambahan pula, pegawai yang diperkecilkan itu adalah terdiri dari pegawai kanan atau yang sudah berpengalaman baik. Jika pihak atasan tunjuk lagak, prestasi pekerja sudah pasti akan merosot.

Untung juga beliau tak cari pasal dengan Pak Caq. Mungkin kerana Pak Caq memang 'senior' nya dulu, dan juga Pak Caq pun dah memang nak bersara tak lama lagi. Walaupun Pak Caq diberi tawaran untuk menyambung kontrak untuk dua tahun lagi, Pak Caq dah rasa letih nak kerja dalam suasana yang Pak Caq tak berapa selesa sangat.

2 comments:

  1. ASlmkm.
    Bila kerja besar & bagus pun boleh memeningkan kepala serta menyakitkan hati pulak rupanya!

    ReplyDelete
  2. Salam Pak Caq,
    Kira-kira begitulah bila ada kuasa kan!

    ReplyDelete