Friday, December 18, 2009

AMALAN YANG BAIK

Hari ini hari pertama tahun 1431H. Pak Caq berharap semoga kita sama-sama membuat penghijrahan ke arah destinasi yang lebih indah dan ke arah membina iman serta budi yang jauh lebih baik.

Semestinya tidak cukup untuk kita hanya mengatakan berapi-api tentang azamnya. Kita harus juga sertai azam ini dengan komitmen yang tinggi, usaha yang gigih dan tahap dorongan mental yang kuat. Barulah ia menjadi satu keazaman yang kukuh dan teguh. Setelah itu barulah segala yang diazamkan akan menjadi satu realisasi.

Kata-kata hikmat 'tiada apa yang mustahil' itu bukan sekadar untuk dijadikan bunga bahasa. Hakikatnya banyak perkara yang mampu dibuat dan dipraktikkan.

Jadi Pak Caq mengajak kita semua bersama-sama membina kualiti komitmen, usaha dan mental yang bertepatan dengan kehendak destinasi dan tahap keimanan serta budi yang terbaik itu. Antara anjakan yang mesti kita lakukan ialah padamkan terus segala perasaan marah dan dendam sesama insan yang tak berkesudahan.

Yakinlah Islam itu adalah terbaik dan Melayu itu adalah antara yang terhebat. Apa yang mencacatkannya ialah peribadi di kalangan ramai orang Islam dan Melayu itu sendiri. Terlalu ramai yang merasakan diri mereka lebih hebat dan lebih berhak; mereka langsung tidak mahu beralah; mereka juga suka menyimpan perasaan marah dan dendam kesumat yang begitu tebal.

Perasaan angkuh, marah dan dendam ini adalah lebih teruk dari kanser yang ditakuti oleh semua orang. Tetapi sebenarnya 'kanser' sosial ini sudah tersedia dengan penawarnya. Entah kenapa susah sangat diamalkan oleh mereka-mereka yang mengalaminya.

Jadi marilah kita sama-sama berdoa semoga tahun ini akan menjadi titik permulaan untuk semua umat Islam yang berbangsa Melayu di Malaysia membuat anjakan paradigma. Islam menerapkan nilai-nilai budi yang terindah. Melayu akan menjadi satu bangsa yang agung jika segala nilai-nilai ini dijadikan amalan.

2 comments:

  1. Aslmkm Pak Caq.
    Pak Caq bg topik berat-berat ni ... tu org takut nak komen agaknyer ... :) Maaf Pak Caq.

    ReplyDelete