Saturday, August 29, 2009

AJARAN SUCI

Sementara duduk sesaja menunggu nak keluar untuk pergi membayar 'assessment' di pejabat MBPJ, bolehlah Pak Caq melayari Maya ni sekejap ... Ingat nak pergi awal, tapi biasalah, anak dan isteri Pak Caq nak tengok Yankees main dulu. Ikut jele dia orang kerana pada ari minggu je pun boleh tengok game ni.

Assalamualaikum semua, bersua kembali kita.
Semalam Pak Caq tak sempat pun menjengah sebab banyak pula kerja. Sebelah petang, hari pula hujan, buat jalan pun jam, balik lewat,badan letih ...... hehe, bukan excuses, tapi itulah sebab-sebab sebenarnya ...

Arini, di bulan mulia ni, Pak Caq nak berkongsi tentang ajaran suci mengikut Al Quran dan pesanan ulama. Sama-samalah kita saling ingat mengingati ye ...

Insya Allah, kita tahu Al Quran banyak memberi hidayah kepada manusia dengan cara membentangkan dua gambaran yang berlawanan kepada akal dan pemikiran. Tujuannya ialah supaya kita dapat membezakan antara apa yang boleh memberi manafaat dan apa pula yang membawa padah.

Al Quran memberitahu bahawa Allah SWT menjanjikan Syurga dan Neraka kepada makhluk manusia. Banyak sekali kita diberikan gambaran dan cerita mengenai ahli-ahli Syurga dan juga ahli-ahli Neraka. Terdapat pelbagai galakan untuk kita melakukan kebaikan, dan juga peringatan yang menakutkan jika kita melakukan kejahatan. Al Quran memberi banyak contoh amalan-amalan kebaikan, disamping memberi contoh perbuatan kejahatan. Begitu juga kita diberi gambaran tentang seksaan di atas segala keingkaran dan dosa, serta bagaimana pula kita boleh mendapat keampunan.

Di dalam banyak surah di dalam Al Quran, Allah menceritakan tentang keadaan ahli-ahli Syurga yang terdiri daripada kalangan orang-orang beriman yang bertaqwa. Sifat-sifat mulia orang yang beriman dan bertaqwa ialah mereka sentiasa menjaga dan mengawasi amalan ibadah mereka kepada Allah SWT sekalipun ketika mereka bersendirian kerana yakin dan insaf bahawa DIA melihat semua dan sentiasa ada bersama. Al Quran juga menceritakan tentang keadaan ahli-ahli Neraka yang terdiri daripada kalangan orang-orang kafir, mereka yang ingkar dan syaitan.

Sesiapa yang berjaya mengekang dirinya daripada melakukan segala larangan Allah dan mentaati suruhanNYA walaupun ketika dia bersendirian dan jauh dari penglihatan manusia, Allah telah menjanjikan balasan dan ganjaran baik yang amat besar sekali. Anugerah yang paling utama ialah mendapatkan pengampunan bagi segala dosa yang lalu. Anugerah selanjutnya ialah janji mendapat balasan Syurga dengan segala kebahagiaan, keindahan dan kekayaan yang kekal abadi.

Begitu juga diceritakan tentang betapa pedih dan perit balasan seksa bagi mereka yang terus angkuh and sombong serta ingkar dengan segala larangan Allah. Al Quran memberi pelbagai gambaran Neraka yang sungguh amat menggerunkan. Malah kita diingatkan juga betapa Allah juga boleh memberi balasan segera di dunia kerana segala sesuatu adalah di atas KekuasaanNYA, HakNYA. Memang benar, banyak musibah yang menimpa adalah peringatan dari Allah supaya manusia bertaubat. Jika manusia terus menerus juga ingkar, Allah menjanjikan balasan Neraka Jahanam yang amat pedih serta dahsyat.

Allah SWT memberitahu kita tentang segala ZAT dan kebesaranNYA yang tiada tandingan di dalam AlQuran. Di antaranya ialah DIA Maha Esa, Maha Mengetahui, Maha Pengampun, Maha Agung, Maha Berkuasa, Maha Melihat, Maha Pemberi dan Maha Adil. Allah menyatakan dengan jelas kepada kita hamba-hambaNYA betapa luas IlmuNYA dan betapa tepat pengetahuanNYA dengan segala apa yang ada di dalam diri dan isi hati manusia. Tiada sedikit ruang pun untuk manusia menipu. Malah Allah juga mengingatkan kita bahawa segala setiap apa juga perbuatan kita akan mendapat pembalasan yang setimpal. Ya, begitu amat hebat kekuasanNYA.

Jadi, marilah kita sama-sama cuba sedapat mungkin untuk membuat kebaikan dan kebajikan yang ihklas dan tulus kerana Allah. Kita sama-samalah berusaha berbuat baik dan membetulkan diri kita dahulu. Jika berupaya, kita tulus ikhlas pula membantu saudara sesama Islam untuk melakukan yang baik, dan kemudianya kita cuba memberi contoh tauladan yang baik untuk mereka yang berlainan agama agar terbuka hati mereka ke jalan Allah.

2 comments:

  1. assalamu'alaikum..wr.wb
    ehm..good posting i'm interesting,tahrima kasi ya .....

    ReplyDelete
  2. jom baca quran.bukan buat simpan hiasan je kan.

    ReplyDelete