Wednesday, August 19, 2009

MENCARI ARAH

Episod 16

MUSIBAH MEMBAWA SINAR

Sedih Dan Kesal

Di halaman rumahnya, di bawah pohon mangga, sekumpulan jiran-tetangga asyik duduk bercerita mengenai jiran-jiran dan entah sesiapa yang lain. Afifah sudah tahu sangat kerenah mereka ini. Malas rasanya mahu terus balik ke rumah. Tetapi di atas tembuk jalan masuk ke rumah pula tadi ada sekumpulan pemuda kampung 'geng ular air kutu jalan' yang juga tidak di sukainya. Jadi mahu tak mahu dia terus juga melangkah balik.

"Huh Efa, lama tak nampak pegawai anak orang kaya tu, mana dia pergi?" soalan pertama dari salah seorang dari jiran-jiran itu.

"Efa sibuk, dia pun sibuk," balasnya ringkas.

"Selalu tu kan ka dia menghantar kamu balik bila kamu ke mana-mana?" soal pula yang lain. Membuak rasa geramnya. Tetapi kerana janjinya kepada Tok Nah supaya tidak mudah terjerat dengan umpan umpatan, dia kawal juga perasaan amarahnya.

"Sibuk sangat. Maaf ya, waktu dah suntuk, saya belum sembahyang lagi," katanya dengan senyum hambar. Kemudian dia cepat-cepat masuk ke dalam rumah.

"Dah putus la tu. Dia perasan lawa, perasan pandai, tu nak cari yang kaya lagi la kut," terdengar salah seorang membuat komen lagi. Berdesing telinga Afifah. Dia kenal suara itu. Tapi dia juga pilih untuk tidak melayaninya.

"Efa, kita kena pergi rumah Pak Andak. Tok tengah nazak!" Pak Hanif terus saja memberitahu Afifah.

"Tok nazak? Tok sakit teruk? Kenapa tak bawa jumpa doktor? Kenapa tak bagitau Efa?" soalnya pula bertubi-tubi.

"Doktor dah nasihatkan suruh bawa balik," jawap Pak Hanif ringkas.

"Kenapa tak bagitahu Efa? Kenapa tak suruh Efa balik cepat?" katanya lagi dengan penuh linangan air mata.

"Efa pun tahu Tok selalu sakit-sakit sejak setahun lebih ni. Ayah pun ingat macam selalu tu juga. Dua hari lepas baru doktor kata dah tak ada harapan. Ubat pun dah tak mahu masuk. Allen kata dia nak pergi jemput Efa. Tapi dia kan tak tahu rumah Pak Ngah atau rumah Pak Anjang. Ayah ingat esok nak pergi ambil Efa. Ini Efa sendiri dah pun balik, elok sangatlah," Pak Hanif bercerita panjang pula.

Afifah merumuskan jiran-riran tadi mesti datang untuk bertanya khabar tentang datuknya sebelum berkumpul untuk sessi mengumpat. Selepas bergegas sembahyang dan salin pakaian, mereka sekeluarga bergegas juga ke rumah adik Pak Hanif yang tinggal tidak jauh dari isteri kedua Pak Hanif.

"Kalau si muaalaf ada kat situ, Chah balik!" tegas Mak Chah.

"Mak nazak Chah. Tolong la bawa sabar sikit," pinta Pak Hanif.

"Ni pasal duk sabar la. Memang sabar, kalau tak sabar dah lama kut jadi gila," balas Mak Chah.

Pak Hanif dan Afifah biarkan saja Mak Chah terus membebel sendirian. Kedua beranak ini sudah tahu sangat pe'el Mak Chah. Kalau dilayan akan menjadi lebih galak lagi.

Sampai saja di rumah adik Pak Hanif mereka digesa supaya cepat menghadap Tok Nah yang sudah benar-benar nazak.

"Tok jangan tinggal Doh, Doh minta ampun, minta maaf. Jangan tinggal Doh, Tok," rayu tangis sepupu Afifah yang sepuluh tahun muda darinya, dan amat rapat dengan datuknya. Semua yang ada ikut menangis hiba.

"Efa minta ampun, Tok. Ashadu Alla Ila Ha Illallah," Afifah membisik ke telinga datuknya. Seketika selepas itu Tok Nah pun menghembuskan nafas terakhirnya.

"Tok memang menunggu Efa saja," ramai bersuara hampir sekaligus. Afifah rasa amat pilu dan sedih serta bermacam rasa lagi yang sukar dinyatakan.

"Maafkan Efa Tok, maafkan Efa," itu saja yang keluar dari mulut Afifah. Dia kesal dan amat sedih kerana selama seminggu datuknya sakit tenat dia tidak diberitahu, sedangkan dia amat rapat dengan Tok Nah.

Cinta Kasih Bertaut Kembali

Terlalu ramai yang datang berziarah hingga jalan dan halaman penuh sesak. Tok Nah memang dikenali dan disayangi ramai kerana baik hati budinya. Rumahnya sentiasa terbuka untuk sesiapa saja. Kalau bertandang ke rumahnya, belum berlabuh punggung lagi sudah dipastikan makan minum mereka.

"Ayah juga menyesal kerana tidak sempat membawa Tok tinggal dengan kita selepas kita ubah-suai kelmarin. Tok kata dia nak datang tengok," Pak Hanif bercerita dengan anaknya dalam sebak tangis.

"Jom la Ayah. Nanti orang tak tunggu kita untuk mandikan Tok," kata Afifah.

Sesampai mereka semula, mayat Tok Nah dibawa untuk dimandikan. Selesai saja, mayat dibawa ke ruang tetamu utama untuk dikapankan. Waktu itu Afifah ternampak kelibat Fazlan dan kedua ibu-bapanya. Tapi setelah selesai upacara itu, dia tidak dapat mengesan mereka. Sehingga selesai acara perkebumian Afifah tak nampak mereka, dan dia juga tidak cuba mencari mereka.

"Allen, mak ayahnya serta keluarganya kirim salam dengan Efa," kata Pak Hanif selepas balik ke rumah.

"Abang Allen datang dengan keluarganya? Efa nampak dia dengan mak ayahnya tadi. Mereka balik selepas berkapan?" tanya Afifah.

"Mereka kan tunggu sampai selesai perkebumian," jelas Pak Hanif.

Afifah rasa terkilan dan sedih. Jelas baginya, sekarang mereka sudah menganggapnya sebagai kenalan keluarga sahaja.

'Abang Allen langsung tidak datang menyapa,' bisik hatinya.

"Huh Efa, ni sebelum Ayah terlupa. Tadi Encik Mahadir, pegawai pelajaran tu, suruh Efa pergi jumpa dia di pejabatnya besok pagi," Pak Hanif memberitahunya.

"Jumpa dia? Kenapa?" tanya Afifah pula.

"Pergilah, baru boleh tahu. Bila Ayah tanya dia cuma kata ada hal penting dan Efa kena pergi juga jumpa dia," jelas Pak Hanif.

"Ehh, jangan macam tu. Duduk dulu kejap," kata Mahadir yang juga merupakan salah seorang kawan baik Fazlan.

"If you are just going to interrogate me about my relationship with Abang Allen, sorry, I'm not obligated," katanya tegas sambil bingkas bangun.

"No, no, please, please, duduk dulu. Ini pasal your scholarship, and also if you would like to fill up your time doing temporary teaching while waiting for placement," jelas Mahadir.

"I'm very sorry. I cuma kasihankan Allen, dan you juga Efa," sambungnya lagi. Memandangkan Afifah tidak berkata sepatah apa pun, dia terus saja memberitahu segala berita.

"Scholarship tu subject to my final result?" Afifah bertanya.

"Yes, of course. Tapi I'm confident your result will be just fine. So bagus juga you ambil tawaran jadi guru sementara untuk beberapa bulan ni. At least, you ada money to spare nanti," jelas Mahadir lagi.

"Potential candidates diberi tawaran jadi guru sementara?" Oleh kerana Mahadir tidak menjawap, Afifah sudah dapat membuat rumusan.

"Abang Allen figure into all these kan?" tanya Afifah.

"He loves you all the same," ringkas saja jawap Mahadir.

Afifah tidak mahu bertanya apa-apa lagi, kerana tadi dia sendiri yang mengatakan dia tidak mahu bicara tentang hubungannya dengan Fazlan. Dia terus sahaja memberi persetujuan untuk menerima tawaran sebagai guru sementara. Setelah segala dokumen berkaitan diberikan, Afifah terus saja minta diri untuk pulang ke rumah.

'Abang Allen cerita semua kepada kawan-kawannya,' kata hatinya. Perasaan Afifah bercampur-campur, sedih, marah, malu, hiba dan entah apa-apa lagi.

"Why can't he just come by so that we could talk over the matter, instead of going and telling the whole world about our problem," rungutnya kepada Aziah, kawan baiknya.

"Ni kau yang beritahu aku semua, ok pulak by your standard?" balas Aziah dengan nada yang agak tinggi. Afifah terus terdiam.

"Cik Afifah diminta ke pejabat guru besar selepas tamat waktu sekolah," peon pejabat memberitahunya.

'Ala macam mana pulak aku nak balik nanti. Hari pertama lagi dah kena jalan jauh,' Afifah merungut sendirian.

Sampai saja di luar pejabat guru besar, pintu pejabat terus terbuka.

"Terima kasih Cik Gu, terima kasih," sambil Fazlan melangkah keluar dari pejabat guru besar.

"Hi sayang," beliau menyapa Afifah. Afifah terpaku diam. Dia tak tahu bagaimana harus dia lakukan atau apa yang patut dia katakan dahulu.

"Can we just make-up, please Efa. Abang really miss you!" demikian kata Fazlan berterus terang, sambil beliau memaut dan mencium tangan Afifah. Afifah rasa seperti satu dunia sedang menonton babak hidupnya ini. Hakikatnya, hanya mereka berdua ada di situ ketika itu. Sekali lagi perasaannya bercampur-baur. Tapi jauh di sudut hati, dia amat bersyukur.

"Kiranya pemergian Tok membawa rahmat," Fazlan bersuara.

Afifah tidak mahu bertanya apa-apa sekarang. Dia hanya mahu meyakinkan dirinya bahawa doanya dimakbulkan Tuhan; bahawa akhirnya Fazlan benar-benar datang menemuinya. Afifah memang amat terasa pedih dan pilu sejak selesai peperiksaannya tempuhari; ternyata tiga bulan lepas begitu memeritkan. Kini, seperti cahaya harapan kembali membawa sinar.

No comments:

Post a Comment