Friday, August 7, 2009

MENCARI ARAH

Episod 11

DUGAAN MELANDA LAGI

Syukran Anak 'Dyslexia'

Hari ini hari minggu. Biasanya hanya Pak Hanif yang bangun seawal pukul 5.30 pagi. Beliau akan masak air dan membancuh seteko air kopi sebelum pergi ke masjid untuk sembahyang Subuh berjumaah. Mak Chah, Afifah dan Syukran biasanya masih tidur lagi ketika itu. Biasanya mereka bangun selepas pukul enam pagi. Tetapi hari ini Afifah terjaga awal dari tidur kerana jeritan ibunya. Kemudian terdengar pula suara Syukran menangis.

'Apa pula lagi pagi-pagi ni,' fikirnya.

"Ampun, sakit Mak, ampun," terdengar Syukran merayu dalam esakan tangisnya.

Afifah bingkas bangun dan terus melangkah dengan cepat menuju ke arah bilik adiknya.

Syukran duduk mencangkung di tepi sudut kanan di belakang pintu sambil menangis terisak-terisak.

"Haah, kamu jangan duk masuk campur. Lalu! Kamu, sini!" sambil Mak Chah cuba menarik Syukran ke hadapan.

"Lalu! Aku kata lalu!" Afifah pula ditamparnya dengan kuat.

"Mengucap Mak, mengucap!" Sambil itu Afifah mengheret adiknya keluar dengan cepat. Sekali lagi terasa pedih tangannya kerana Mak Chah menamparnya lagi.

"Cepat Adik, cepat," Afifah terus mengheret adiknya dan kemudian mereka berdua cepat-cepat menyelinap masuk ke dalam bilik Afifah.

Mak Chah terus menjerit sambil menepuk-nepuk pintu bilik Afifah sekuat hatinya.

"Astaghfirullah. Bawa mengucap Chah. Subuh-subuh lagi dah menjerit-jerit ni, malu la sikit."

"Dah besar macam tu kencing tilam lagi. Hari-hari! hari-hari! Siapa boleh tahan. Aku dah tak larat jadi kuli!" demikian bebelan Mak Chah.

"Syukran kan tak sihat. Lagi pulak dia tu budak-budak," Pak Hanif cuba memberi rasional di atas perbuatan Syukran.

"Budak apa?! Abang Anif tahu apa! Ni, aku yang hari-hari duk rumah, hari-hari duk jadi kuli batak!" bentak Mak Chah.

Afifah perlahan-perlahan membuka pintu biliknya dan mengajak adiknya ikut pergi ke bilik air.

'Macam mana pula Mak boleh bangun awal dan terus pergi ke bilik Syukran,' Afifah berfikir sendiri. Apabila Mak Chah menerkam, dia terus mengheret Syukran berlalu dengan pantas.

"Sudahlah Chah, kesian budak tu."

"Bukan aku yang nak dia. Ni tengok, bawa bala lagi ada. Jadi lagu ni, aku pulak yang kena buat kerja lebih lagi. Tak cukup dengan apa yang Abang Anif buat, bagi tambah beban aku lagi..," Mak Chah terus membebel dengan suara yang tinggi, seperti bertih digoreng dengan api panas bunyinya.

Sementara itu Afifah membantu Syukran membersihkan dirinya di bilik air.

"Biarkan Mak. Adik terus saja mandi, sabun banyak-banyak, gosok-gosok."

Demikian Afifah nasihatkan Syukran. Di dalam hatinya dia juga turut rasa kesal kerana bantu untuk mengambil Syukran sebagai saudara angkatnya.

'Berdosakah aku?' Fikirnya lagi. Jika dia tidak turut ikut campur tempuhari, tak mungkin Syukran boleh menjadi ahli keluarga mereka.

'Sudah ditakdirkan nasib kamu begini Adik,' begitu kesimpulan yang dibuatnya.

Afifah memang amat menyesal. Lebih-lebih lagi setelah mereka mendapat pengesahan doktor yang adiknya adalah seorang 'dyslexic' dan perlukan perhatian yang lebih. Dia bingung memikirkan bagaimana adiknya boleh mendapat perhatian sedangkan keluarganya sendiri memang amat pincang.

"Efa banyak-banyak bersabar. Berdoa sambil tolong perhatikan Syukran, insya Allah, Tuhan pelihara," nasihat datuknya.

'Tolonglah ya Allah.' Afifah sentiasa terus setia berdoa di dalam dan di luar sembahyang.

'Kasihankanlah kami, Adik masih kecil, dia tidak mampu berbuat apa-apa. Ya Allah, tolonglah.'

"Abang pun tak boleh buat apa Efa. Mak dan Ayah berhak penuh," jelas Fazlan apabila Afifah memintanya cuba mencari jalan keluar.

"Kita pun tak boleh pastikan Syukran akan mendapat perhatian lebih kalau kita tempatkan dia di rumah kebajikan. Mungkin kalau keluarga asalnya mahu mengambilnya kembali, itu lebih baik."

"Tak mungkin, selama ini mereka tak pernah ambil tahu pun. Syukran tu 'dyslexic' abang. He needs more understanding and care," Afifah membuat kenyataan sambil menangis perlahan-perlahan.

"Abang tahu sayang. Tapi tak ada tempat lain yang boleh menjanjikan keadaan yang lebih baik untuk dia sekarang. Langkah yang drastik akan hanya membawa angkara yang lebih tak baik. Kebajikan Syukran tak terjamin, mak dan ayah pula mungkin terpaksa menghadapi tindakan undang-undang nanti. Efa saja yang boleh 'make some difference.' Efa kuatkan semangat, Abang 'will always be here for you,' percayalah sayang,' pujuk Fazlan.

Fazlan turut amat merasai kesedihan yang dialami oleh buah hatinya ini. Afifah terlalu istimewa baginya, tetapi mereka memang tidak berdaya. Dia memeluk Afifah dengan sepenuh kasihnya sambil berdoa agar kasih sayang dan keikhlasannya akan memberi kekuatan kepada gadis kesayangannya.

Afifah pasrah lagi. 'Memang sudah ketentuan Illahi,' dia memujuk hatinya.

Kasih Di Duga

Jamaliah kelihatannya seperti anak yang baik. Dia baru saja mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan empat di Sekolah Menengah Agama Rakyat yang letaknya tidak berapa jauh dari rumah Pak Hanif sekeluarga. Biasanya Tok Nah yang suka memberi anak-anak buah yang dapat belajar di sekolah ini menumpang di rumahnya. Tapi sekarang Tok Nah tak berapa sihat.

"Kami dah tak ada siapa yang boleh kami percaya lagi Bang, Kak. Ngah kata dia selalu sangat uzur sejak akhir-akhir ini. Tu la nak minta tolong sangat, nak tumpangkan Maliah duduk sini. Belanja semua, insya Allah, kami bagi."

"Kak bukan apa, Kak pun dah tak larat nak jaga budak-budak ni," jelas Mak Chah.

"Minta tolong la sangat-sangat. Kurang-kurang untuk tahun ni. Sekolah dah nak buka, asrama pulak dah penuh. Kak tak payah nak buat apa untuk dia. Maliah dah boleh buat sendiri semuanya. Cuma nak tumpang duduk saja," pujuk Pak Lang Man dan isterinya Mak Lang Piah.

"Tak apa, boleh, boleh, boleh juga berkawan dengan Efa," demikian putus Pak Hanif.

'Sudah. Hai, apa pula nak jadi nanti,' fikir Afifah.

Yang nyata Afifah dan Jamaliah sama-sama penuntut di tingkatan empat. Tetapi Jamaliah berumur tujuh belas tahun, setahun lebih tua dari Afifah, dan dia bertubuh kecil.

Afifah tak berapa selesa dengan kehadiran Jamaliah kerana perangainya agak mencurigakan. Semakin sehari, semakin terserlah karektornya yang jelas gedik dan 'mischievous.'

'Baik lagi aku yang bukan di sekolah agama ni,' Afifah membuat kesimpulan sendiri.

"Abang ni dengan Efa tak ada apa-apa lagi kan?" demikian tanya Maliah pada Fazlan ketika beliau sedang duduk menunggu Efa bersiap untuk pergi ke majlis kenduri doa selamat masuk rumah baru saudara sepupunya.

Tersentak juga Fazlan dibuatnya. Memang di antaranya dengan Afifah belum ada apa-apa ikatan. Tetapi perhubungan mereka sudah amat mesra dan erat. Beliau yakin dan percaya yang Afifah juga setia menyayanginya.

"Kami saling amat menyayangi," jelasnya ringkas.

"Tapi tak ada apa-apa hubungan?"

"Hubungan kami terlalu istimewa. Mungkin awak tidak tahu. Efa teman istimewa saya sejak beberapa tahun sudah," Fazlan membuat kenyataan dengan tegasnya.

Beliau berasa kurang senang dengan gelagat gadis ini. Lalu dia bangun dan beredar keluar ke anjung rumah.

"Ehh, mana pulak Abang Allen?" Afifah terpinga mencari kerana biasanya Fazlan akan hanya duduk di sofa di ruang tamu sehingga Afifah selesai berhias diri.

"Abang tahu ke rahsia Efa?" kedengaran suara dari anjung.

"Di antara saya dan Efa, di antara kami tak ada rahsia. Apa juga Efa buat, apa juga Efa lalui, saya tahu semuanya. Mungkin awak yang tak tahu, awak orang baru di sini. Maafkan saya."

Fazlan dan Afifah hampir saja berlanggar kerana Fazlan berpusing terlalu pantas dan melangkah pergi dengan laju.

"What's all that about?"tanya Afifah.

"She is making advances, and Abang hate it."

Afifah memandang Jamaliah, dan kemudian bergegas mengejar Fazlan yang telah beredar dari situ.

"That's sweet. Efa tak payah berhati-hati la lagi."

"It's not funny!" tegas Fazlan.

'Sudah terbalik,' fikir Afifah. 'Seharusnya aku yang marah.'

Hatinya ingin bertanya tentang apa yang sebenarnya berlaku tadi, tapi memandangkan muka Fazlan merah dengan marah, dia tak berkata apa. Afifah berdiri tunggu di muka pintu.

"Apa lagi, kita dah lambat ni!"

Pertama kali Afifah mendengar Fazlan meninggikan suaranya. Kecut juga dia rasa.

'Ini bahana ada orang ketiga agaknya,' terdetik fikiran ini di kepala Afifah. Tetapi dia pilih untuk berdiam diri. Pengalaman hidupnya dalam keluarga yang pincang gara-gara kasih entah berapa segi, membuat dia rasa serba tak kena.

"Kenapa kau dan Efa?" Azim, salah seorang saudara sepupu Fazlan, mengaju soalan.

"Nothing," Fazlan menjawap ringkas.

Fazlan baru perasan Afifah nampak kekok dan gugup bersama dengan saudara-saudaranya. Lalu beliau cepat berjalan menuju ke arah Afifah.

"Sorry sayang," bisiknya ke telinga Afifah.

"Making-up feels so good kan?" Seorang lagi saudara sepupunya, Haris, pula membuat komen terbuka. Ramai-ramai mereka ketawa dan bertepuk tangan.

"Eh come on, dont' embarass Efa. Aku yang pissed off dengan advances from her relative tadi."

"Oh ye ke? Ini sudah terbalik la. Bukan Efa yang marah, kau pula yang naik angin. Kah kah kah!" Terbahak-bahak pula abangnya, Fauzan, ketawa.

Semua yang lain juga ikut ketawa.

"See how much he loves you, Efa! You must appreciate that, and take care of him." Komen ibu Fazlan.

"The problem is Allen kena sabar menunggu hingga Efa cukup umur," komen ayahnya pula.

"But Efa is so matured, sweet and beautiful," ibu Fazlan membuat kenyataan.

"But it remains true Efa is still under-age," ayahnya tak mahu mengalah.

"Ini cerita 'Laila Majnun' era baru!" Fauzan pula membuat kenyataan.

"Enough, enough. So ok, we minta diri dulu. Come sayang, we make a move."

Fazlan terus memegang tangan Afifah dan memandang tepat ke mukanya minta persetujuan. Afifah akur, dan terus bersalaman dengan semua yang hadir. Walaupun dia masih kebingungan, di dalam hati dia amat bersyukur kerana dipertemukan dengan lelaki seperti Fazlan dengan keluarganya yang penyayang dan harmonis.

'Bukan kasihku yang di duga, tetapi kasih orang yang menyayangi aku! Alhamdulillah,' begitu terkesan Afifah dengan semua yang berlaku.

Rasanya, 'I must have done something good' seperti mana kata Julie Andrews dalam cerita 'The Sound Of Music.'

"Syukur ya Allah." Afifah terus berdoa dan bersyukur.

1 comment: