Thursday, August 13, 2009

MENCARI ARAH

Episod 13

HATI BICARA JIWA GELORA

Gara-gara Ingin Jadi Pramugari

"Ehh, hi. Fazlan tak ada, kan dia pergi kursus. Dia tak beritahu?" Dato' Seri Shariff, YB Setiausaha Kerajaan Negeri, menyapa serta bertanya kepada Afifah.

"Dato', assalamualaikum. Saya datang pasal urusan lain," balasnya ringkas.

"Nak jumpa saya kah?" Dato' Shariff terus menyoal.

"Tak, tak. Saya nak jumpa salah seorang pegawai division satu di sini."

"Siapa?" beliau terus juga menyoal. Afifah sudah rasa tak senang, tapi terpaksa juga menjawap dengan sopan.

"Tak tahu siapa. Saya cuma nak dapat tandatangan salah seorang pegawai division satu di sini untuk mengesahkan butir-butir diri saya," Afifah menerangkan sebab sebenarnya dia ke pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri di petang itu.

"Pengesahan butir diri? Kenapa? Permohonan biasiswa mesti disahkan butir diri oleh pegawai atasan juga?" Dato' Shariff terus menerus juga menyoal.

"Ok, ini dokumennya, dah siap. Encik Bahadur telah tandatangan kedua-dua salinan tu," jelas salah seorang staf di pejabat yang membantu Afifah tadi.

"Can I have a look at that?"

Dato' Shariff terus saja mengambil fail yang berisi dokumen yang dimaksudkan. Tanpa menunggu kebenaran Afifah, Dato' Sharif membuka, dan membelek butir-butir dalam dokumen berkenaan.

"What's this? Don't tell me you are having problems with Fazlan. You nak pergi kerja jadi pelayan kapal terbang? Come on, you tahu apa kerja tu? Pelayan! Hey, come on. You dah dapat peluang sambung belajar, ada good future, you nak pergi jadi pelayan! My goodness!" panjang lebar Dato' Shariff berhujjah.

"Tell me, apa semua ni?" beliau terus bertanya.

"Saya sudah mendapat tawaran yang baik ini. It's only once in a lifetime you dapat peluang to see the world," jelas Afifah.

"Sebagai pelayan! Surely you don't mean that! ... (blah, blah ..)," panjang lebar Dato' Shariff bersyarah. Afifah dengar saja.

'Tak guna lawan berhujjah,' bisik hatinya.

"Now, stop this nonsense! If you have problems with Fazlan, work them out. I will talk to him."

"No Dato', please don't bring Abang Fazlan into this. Kita tak ada apa masaalah. Cuma saya rasa nak kerja dulu sambil lihat dunia," Afifah memberi penjelasan.

"No! You are going to regret it if you go ahead with this absurd thing. I am not going to let you make this stupid move. You can hate me now, tapi nanti you akan berterima kasih. Ok, I am going to keep all these," tegas Dato' Shariff menamatkan perbincangan mereka, sambil melangkah dengan cepatnya beredar dari ruang itu.

Afifah dan staf-staf di situ berpandangan sesama sendiri. Tersirap juga darah Afifah. Tapi tak ada apa yang dapat dilakukannya tanpa menghuru-harakan suasana. Mahu tak mahu, dia juga harus ikut beredar.

"Macam mana dengan dokumen tu?" soal beberapa staf.

"Kita tak boleh buat apa-apa kan?" balasnya sambil menggeleng kepala dan berjalan pergi.

Tiga hari selepas itu jenuh Afifah terpaksa menjawap pelbagai soalan dari Pak Hanif, Mak Chah dan Fazlan sendiri. Apa pun kata dan alasan yang Afifah berikan tidak memuaskan hati Mak Chah terutamanya. Lalu dia biarkan saja mereka terus-menerus bertanya. Afifah duduk tanpa mahu berkata apa-apa lagi.

'Apa pula sampai bawa Mak dan Ayah? Dahla rampas dokumen aku, marah aku, ni bagi ruang untuk aku terus kena marah dengan Mak Ayah lagi,' katanya dalam hati.

Fazlan terus merenung muka Afifah tanpa berkata apa-apa lagi selepas beliau perasan Afifah sudah gelisah dan sedih menghadapi persemukaan ini. Kemudian beliau bangun mengubah tempat duduknya ke sofa panjang di mana Afifah duduk. Beliau memegang erat tangan Afifah, sementara Mak Chah terus juga berhujjah entah apa-apa lagi.

"Sudahlah Chah, Efa pun bukan berkeras nak pergi jadi pramugari tu! Malu la sikit kat Allen ni," pinta Pak Hanif pada Mak Chah.

"Chah ni malu, malu! Satu kampung tahu, satu pejabat tu tahu! Muka ni nak letak mana," Mak Chah terus membentak.

'Yang hari-hari duk berkelahi, jerit, maki hamun tu pun satu kampung tahu, tak pula rasa malu,' bentak Afifah pula dalam hatinya.

"Allen, dah lah. Bawa Efa pergi keluar mana-mana, biar Mak sendiri dia," usul pak Hanif.

Afifah pun tak membantah. Dia akur dengan saranan ayahnya, dan ikut bangun sesaing Fazlan untuk keluar 'ke mana-mana.' Fazlan terus memegang tangan Afifah dan mereka berjalan seiring tanpa berkata apa-apa.

"Efa tak nak cakap pasal tu lagi. It's a non-issue now," jelasnya kepada Fazlan selepas kereta yang dipandu melewati laman rumah.

"Ok. Cuma Abang bingung. Dato' Sri tanya apa yang Abang buat sampai Efa boleh mengambil keputusan macam tu. Abang tak boleh ingat langsung apa salah Abang," demikian luahan rasa Fazlan.

"Abang tak ada buat salah apa pada Efa. It was just the spur of the moment. Efa tertarik dengan iklan mencari pramugari, so Efa try je main-main. Bila dah dapat tawaran, Efa terfikir it would be a good way to see the world," Afifah menjelaskan sejelas-jelasnya mengenai segala tindakan yang diambilnya tempuhari.

Fazlan terdiam. Beliau terfikir sendiri, 'I don't picture at all in that decision-making.'

"Kita pergi kelab makan banana split, ok?" syur Fazlan yang sedang 'berperang' dengan soalan hatinya sendiri.

"Efa minta maaf for all the commotion," pinta Afifah tulus.

"Accepted. Efa, Abang want to ask Efa a favor. If it's not too much to ask, Abang harap Efa nanti boleh beritahu Abang," pinta Fazlan pula.

"Bagitahu apa?" soal Afifah.

"Apa-apa juga yang Efa fikir dengan serius nak buat, or apa-apa la yang Efa serius rasa ingin nak buat."

"Everything?"

"No, sayang. Cuma macam perkara seperti ini," pinta Fazlan.

Afifah tidak berapa mengerti apa yang dimaksudkan oleh Fazlan. Fazlan juga tidak pasti samada Afifah faham apa yang dimaksudkan. Tapi mereka berdua pilih untuk tidak meneruskan perbualan mengenainya.

Pertemuan Kali Kedua

Sejak belajar di tingkatan enam, Afifah sering terlibat dalam acara debat dan mendeklamasi sajak di sekolahnya. Jelas bakatnya dihargai. Cikgu bahasa sekolah sentiasa memberi kepercayaan kepada Afifah untuk mendeklamasikan sajak-sajaknya di pelbagai acara. Kebetulan Cikgu Halim adalah salah seorang penyajak terkemuka di tanah air.

Pada malam minggu ini Afifah diberi kepercayaan untuk mendeklamasikan sebuah sajak sempena persaraan seorang pembesar negeri. Acara akan berlangsung di Majlis Makan Malam Perpisahan yang diadakan di Ruang Utama di kediaman resmi pembesar berkenaan.

'Panjang pula sajak ini,' rungutnya sendiri.

'Nasib baik Cikgu Halim kata boleh baca dari kertas nanti,' lega juga rasa hatinya.

Namun Afifah sedar alunan sajak akan terjejas jika dia asyik melihat kertas semasa mendeklamasi sajak nanti. Jadi dia masih mencuba sedaya upaya untuk menghafal setiap patah perkataan dalam sajak berkenaan. Sampai di tempat acara pun Afifah masih asyik cuba menghafal bait-bait sajak yang akan dipersembahkan di suatu sudut yang tidak jauh dari pentas utama.

Tiba-tiba terdengar suara yang mendegupkan jantungnya. Afifah menoleh ke belakang. Ada sekumpulan orang di belakang tiang yang paling hampir dengannya, tapi tiada ada siapa pun yang jelas kelihatan kerana cahaya lampu yang agak samar.

"I must speak to her," terdengar lagi suara itu.

"Nanti I make sure you get to see her," balas suatu suara yang lain.

'Kenapa pulak aku rasa tak senang ni?' bisik hatinya.

Kemudian pegawai bertugas datang memberi tahu Afifah yang gilirannya untuk mendeklamasi sajak adalah selepas ucapan utama yang akan berlangsung sebaik saja tarian yang sedang dipertunjukan itu selesai. Afifah dikehendakki supaya segera pergi ke pentas utama. Dalam keadaan gugup, Afifah terus juga berjalan ke sana.

Sebaik sahaja namanya diumumkan untuk mendeklamasikan sajak 'Bapa Merdeka' Afifah segera naik menuju ke sudut kanan pentas utama. Kini Afifah sudah tahu suara siapa yang didengarnya tadi. Dia nampak jelas Mohd Nazrul Hadi yang duduk di barisan kedua di belakang persada di depan pentas utama. Jantungnya berdegup semakin kencang. Afifah gugup segugup-gugupnya. Namun dia mesti terus menunaikan kewajipan. Afifah paksakan diri untuk kuat semangat dan mendeklamasikan sajak berkenaan.

Surutan apa yang berlaku pada malam itu terus terbayang bagaikan sebuah wayang yang ditayangkan berulang kali di layar pawagam.

"That's a very sweet and beautiful rendition," demikian pujian diberi.

Afifah terperanjat. Tiba-tiba saja Nazrul Hadi sudah berada di hadapannya sewaktu dia turun dari pentas.

"Terima kasih. Maaf, saya harus segera pergi," balasnya sambil bergegas beredar dari situ. Sepantas kilat pula perjalanannya dipintas.

"Please. Please come and sit down with me just for a little while," pinta si jejaka.

"Saya terpaksa pergi sekarang. Cikgu Halim dah tunggu di sana," jelas Afifah.

"Cikgu Halim tahu anak murid kesayangannya ada bersama saya. Adi dah minta kebenaran tadi. Please Efa, sekejap saja. Esok Adi dah nak balik KL. Tak tahu pulak bila akan jumpa lagi," rayunya pada Afifah.

Bagaikan dipukau, Afifah biar saja dirinya dipimpin masuk ke ruang tamu rumah kediaman itu. Mereka duduk di atas sofa panjang dan terus berbicara hal-hal peribadi mereka. Tetapi Afifah lebih banyak mendengar dari bercerita. Tiada siapa yang mengganggu mereka. Hanya sekali saja pembantu rumah masuk membawa minuman dan makanan ringan.

"It's quite late already. We better make a move. Come, Adi hantar Efa balik," sambil dia memegang tangan Afifah dan membantunya untuk bangun. Mereka kemudian berjalan seiring berpegangan tangan menuju ke arah yang di bawa oleh Nazrul Hadi.

"Come." Sambil dia melabuhkan punggungnya di tempat duduk belakang kereta, Afifah di bimbing untuk turut masuk bersama. Kemudian pemandu segera membawa kereta menuju ke rumah Afifah.

"Adi minta maaf. Dah terlewat sikit, dah hampir 12 tengah malam. Harap Mak Ayah tak marah nanti. Cikgu Halim kata dia akan pergi beritahu mereka yang Adi akan bertanggung-jawap untuk hantar Efa balik."

Sepanjang jalan balik juga Afifah tak banyak bicara. Tapi mereka berpegangan tangan seperti sudah lama berkawan. Kedua-duanya amat sedar yang hati mereka banyak berkata-kata serta jiwa mereka sedang bergelora.

"Adi nanti datang lagi sebelum balik ke UK. That's not too long away though. Nanti balas surat Adi ya. Efa janji, please, janji," rayunya, dan Afifah hanya angguk tanda setuju.

'Inikah sebenarnya cinta?' Afifah terus bertanya hatinya sendiri.

No comments:

Post a Comment