Tuesday, August 25, 2009

JENGAH KE PASAR RAMADHAN

Pak Caq sekeluarga kalau hari-hari kerja selalunya beli je makanan dari Uptown atau pergi makan kat gerai mana-mana. Sesekali pula makan kat restaurant ke, gitu le kiranya ...

Pendeknya, banyak beli makanan or makan kat luar le. Penjual-penjual pun dah kenal sangat, sampai tahu apa yang kita orang nak makan dan minum serta duduk kat mana lagi ... hahaha ... Betul! Sampai ada penjual yang tahu 'exactly' selera tiap seorang anggota keluarga Pak Caq. Yele, macam Pak Caq suka lebihkan udang, isteri Pak Caq pula tak berapa sukakan udang tapi nak semua bahan lain lebih, baik ayam, daging, kerang, kuah malah cilinya pun. Sementara anak pula asal ada ayam goreng dan telur je, kira OK.

Di bulan puasa pula, semestinyalah beli makanan kat pasar-pasar Ramadhan la pulak. Hari pertama dah pergi tinjau-tinjau kat Kampung Penchala dan Taman Tun. Hari tu kan hari minggu. Ya Allah, punya la ramai manusia. Tinjau-tinjau, nampaknya orang-orang yang sama juga yang berjualan, dan makanan yang sama juga dijual. Terdapatlah juga beberapa peniaga dan gerai baru.

Beza yang paling ketara ialah harga. Semua sudah naik harga. Tapi orang ramai beli juga. Seperti biasa, terpaksa 'queue' lagi di gerai-gerai yang 'popular' dengan makanan yang sedap.

Pendek kata di pasar Ramadhan pun, kebanyakan penjual dan pembeli sudah saling mengenali. Kebanyakan penjual dan pembeli boleh 'joke' lagi pasal harga barang naik. Yele, BN tu kan semua orang tahu di ertikan sebagai 'barang naik!' ...

Hari ni tadi Pak Caq singgah kat pasar Ramadhan di Section 14 and Section 17. Sempat juga ambil gambar masa kat Section 14 tu. Kat Section 17, dah terlalu ramai sangat Pak Caq sampai berasak-asak, jadi tak de le Pak Caq ambil gambar. Yele, dah petang sangat, dan di Section 17 tu kan ramai penuntut-penuntut UIA terutamanya.

Pak Caq saja ambil gambil gerai Pak Cik Kelantan dan Mamak Popia kat Section 14 ni. Kedua-dua gerai ini sudah terkenal. Semua pembeli dah sedia tahu apa yang dijual dan bagaimana pula rasanya. Sesiapa yang nak beli, semua sudah bersedia untuk 'endure the long queue and wait.'

Gerai Pak Cik Kelantan

Lihatlah gerai popia paling 'popular' di PJ, iaitu gerai dari penjual gerai di Kompleks Penjaja Section 14 tu. Tiap-tiap tahun harganya naik. Satu RM 1.00 pun orang beli! Sanggup 'queue' panjang lagi. Biasanya habis lewat pun, pukul 6.00 petang dah habis dagangannya. Tadi tu, masa Pak Caq sampai pun dah tak ada, sebab 'balance'nya yang ada hanya cukup untuk orang yang dah dalam 'queue.'


Gerai Mamak Popia

Seperkara yang kita perhatikan ialah pasar Ramadhan ni sama seperti pasar malam juga. Pengunjung dan pembeli terdiri dari semua bangsa dan agama. Itu yang buat tempat-tempat ini penuh sesak. Kata kaum dan penganut agama lain, "The best range of food is available at this time of the year."

Betul juga kan? Masa lain tu tak ada le begitu banyak sangat. Di antara yang paling 'special' mestilah ikan bakar, ayam panggang dan nasi beryani gam. Di Section 14 dan Section 17 ini siap ada kambing panggang lagi.

2 comments:

  1. wah segala pasar ramadhan dah diterjah... kena buat show sendiri ni, ganti shamsul ghau-ghau

    ReplyDelete
  2. haha.pening otak tengok makanan banyak sangat.boleh migrain.tak tahu nak pilih mana.

    ReplyDelete