Friday, August 21, 2009

MENCARI ARAH

Episod 17

GELORA

Tawaran Belajar

"Congratulations sayang, you've made it," Fazlan memberi ucapan tahniah kapada Afifah dengan penuh girang selepas Afifah menerima keputusan resmi Sijil Tinggi Pelajarannya.

"Efa owe it all to Abang, thank you, thank you so very much," balas Afifah, juga riang.

"So, macam mana? Sayang nak terima tawaran untuk pursue the accountancy degree or nak buat B. Ec.?" soalnya dengan perasaan cinta kasih yang amat dalam.

"Fikir Abang?" Afifah pula menyoal Fazlan.

"Apa pulak tanya Abang. Soalnnya bukan apa yang Abang mahu, tapi apa yang Efa sendiri mahu. Abang will give you all the support," tegas Fazlan.

"Ayah tak berapa suka untuk melepaskan Efa pergi overseas. Lama juga kan? Four years. Efa memang excited juga tapi macam mana? Kalau Abang ikut buat Masters ke, boleh kan?" Afifah meluahkan rasa dilemanya.

"Kalau Abang dapat pergi pun tak boleh ikut Efa immediately," balas Fazlan, dan terus menyambung cakapnya.

"Ded kata Efa kena submit the acceptance letter by end of May. If Efa decide nak pursue B.Ec pun, session commences late May juga. Jadi, whichever pun Efa kena decide soon."

"Biar saja la dulu. About a month lagi dateline tu. Abang pun start kerja kat MINDEF May juga kan?" balas Afifah.

Ternyata selama tiga bulan beliau tidak menemui Afifah dulu dipenuhi dengan segala urusan persediaan untuk membolehkan beliau dapat bersama Afifah apabila Afifah melanjutkan pelajarannya ke menara gading. Fazlan telah berjaya dalam permohonannya untuk penyerapan tugas ke peringkat kerajaan pusat. Tiga bulan lepas beliau mengikuti kursus pendek bersabit kerjaya barunya sebagai seorang pegawai tadbir dan diplomatik di INTAN. Selepas itu beliau ditempatkan sementara di Jabatan Pembangunan Negri sebelum mendapat arahan pertukaran ke Kementerian Pertahanan di ibu kota awal bulan depan.

"What's this? Surat? Surat apa?" tanya Fazlan sambil tangannya mula membuka lipatan surat yang Afifah hulurkan kepadanya.

"Efa tak nak ada sebarang syak dan salah faham lagi. Efa nak Abang tahu semuanya," balas Afifah.

"Surat dari Tengku Hadi!" sedikit keras bunyi nada suaranya.

"Efa nak Abang tahu apa? That he loves you very much too?!" Fazlan terus bertanya.

"No. But that he acknowledged you are very dear to me, that Abang feature in almost all phases of my life," balas Afifah.

Fazlan antara gembira dan curiga. Apapun juga yang beliau lakukan, atau Afifah katakan, jauh disudut hati, Fazlan bimbang penantian dan setia kasihnya tidak berakhir seperti beliau impikan.

Afifah Dipinang Lagi

Afifah mengambil keputusan untuk mengambil kursus accountancy di London School of Economics setelah Fazlan berjanji akan berusaha untuk mendapatkan biasiswa bagi melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah Sarjana di sana juga. Mereka telah berikrar janji akan mendirikan rumahtangga sebelum Afifah berangkat pergi melanjutkan pelajaran pada bulan September nanti.

"Macam mana pulak ni? Tiba-tiba jadi macam ni. Ya Tuhan, Ayah tak tahu nak jawap apa ni Efa," rungut Pak Hanif.

"Ya la, macam ni, habis susah kita. Tak ada angin, tak ada ribut, habis jadi kalut, lintang pukang," celah Mak Chah pula.

"Pak Chin agaknya yang suruh. Apapun, sekarang kita kena bagi jawapan. Allen dah tahu ka? Dia kata apa?" Pak Hanif beraleh soalan kepada Afifah pula.

"Kata hari tu, keluarga dia yang nak datang meminang semula si Efa. Tahu, tahu, ni orang lain pulak, untuk calun lain pulak lagi," rungut Mak Chah.

Panjang lebar dan riuh Pak Hanif, Mak Chah, sepupu Pak Hanif, Uztaz Ahmad, dan saudara-saudara pupu mereka yang duduk berdekatan asyik duk berbincang pasal kejutan ini.

Pak Hanif dan Mak Chah serba salah. Keluarga Tengku Dahaman yang mengepalai rombongan meminang Afifah tadi ialah kenalan rapat keluarga mereka sejak arwah datuk Pak Hanif lagi. Hubungan mereka terlalu akrab dan baik sekali. Tiba-tiba saja, mereka terus datang membawa rombongan meminang untuk kerabat mereka yang tinggal di ibu kota.

"Susah ni. Pasalnya Ku Adi tu anak saudara Ku Zuni, isteri Ku Daman sendiri. Ku Daman kata Efa memang sudah lama kenal dengan Ku Adi, mereka dah lama kawan. Ini yang tak faham ni, yang susah ni," rungut Pak Hanif lagi.

"Kamu bagitahu Efa. Macam mana ni? Macam mana duk berkawan rapat dengan Fazlan, dah gah satu dunia kamu dengan Fazlan nak kahwin, tahu, tahu kamu pun ada berkawan dengan lelaki lain pulak?" tanya Uztaz Ahmad.

"Ya, cuba cerita semua. Kamu dah putus dengan si Fazlan dan sekarang ni kamu nak kahwin dengan Tengku ni, Tengku apa, ha, Tengku Adi pulak? Bila kamu kenal dia, jumpa kat mana? Seorang sana, seorang sini, tahu terus datang meminang. Cerita Efa!" Mak Chah pula mencelah dengan panjang lebar.

"Ni dah melibatkan kerabat raja. Susah kita. Kerabat tak boleh main-main," tegas Pak Hanif.

"Tu dulu, zaman dulu, kena dengar, kena tunduk ikut kemahuan kerabat raja. Sekarang tu dah kuno, kita tak payah takut lagi," Uztaz Ahmad membuat rumusan.

Afifah terus juga diam tak mahu berkata apa. Dia sendiri bingung. Baharu saja dia menerima surat Hadi dua hari lepas mengatakan beliau akan segera pulang ke tanah air untuk bercuti semester tahun ini, dan beliau akan segera datang berjumpa Afifah. Tetapi sekarang beliau hantar rombongan untuk meminangnya.

"Heh, cakap la, cakap!" sergah Mak Chah.

Tiba-tiba terdengar bunyi kereta dan suara ramai di halaman.

"Allen datang dengan Dato' Haron. Maknya sekali, ada siapa lagi tu?" kata Uztaz Ahmad sambil beliau terus ke muka pinta untuk menyambut tetamu yang baru sampai.

Semua yang ada terdiam. Tanpa mempedulikan sesiapa, Fazlan terus saja pergi duduk sebelah Afifah dan memegang tangannya.

"Abang baru tahu. Ku Jack bagitahu tadi. Abang terus ajak Babah, Mama semua ikut datang," Fazlan memecah kesunyian.

"Siapa bagitahu?" tanya Uztaz Ahmad.

"Tengku Zakaria, anak Ku Daman," jawap Pak Hanif.

"Jadi, semua saling kenal dan tahu la ni!" komen Uztaz Ahmad.

"Kenal, tapi tak berapa tahu. Ini yang datang, nak tahu, macam mana pulak jadi macam ni?" jelas Dato' Haron, bapa Fazlan.

"Saya pun tak tahu Dato' macam mana tiba-tiba Ku Daman datang bawa rombongan terus. Tak ada bagitahu pasal meminang. Telefon kata nak datang, ada hal penting, tu saja," jelas Pak Hanif.

"Huh, Efa, Allen, kamu berdua cerita. Apa semua ni, cerita apa ni?" Pak Hanif dan Dato' Haron hampir serentak dan senada meminta kedua-dua anak-anak mereka supaya menerangkan duduk perkara sebenarnya.

"Pak Ku Daman dah lama tahu Efa dan Allen going steady. Ku Adi sendiri pun tahu. Allen juga tahu Ku Adi memang amat cintakan Efa. Tapi Efa bagitahu Allen yang dia sudah pasti dengan keputusannya untuk menerima Allen," jelas Fazlan.

Semua yang ada berpandangan sesama sendiri. Mungkin mereka bingung dengan pendekatan anak muda ini. Fazlan dan Afifah pula terus saja berpegangan tangan.

"Kalau macam tu, tak payah fikir apa lagi. Mereka berdua sudah bagi jawapan," kata Uztaz Ahmad.

"Nak jawap macam mana kat Ku Daman," tanya Pak Hanif, masih kebingungan.

"Jawap yang tuan tubuh sudah ada pilihannya sendiri. Habis cerita," tegas Uztaz Ahmad.

"Macam mana nak cakap macam tu. Ku Daman dengan Ku Zuni kata, Efa tentu setuju," celah Mak Chah.

"Efa, sekarang Efa sendiri cakap," pinta Pak Hanif.

"Ya, betul tu. Biar kita dengar dari mulut Efa sendiri," sambung Dato' Haron pula.

Semua orang terus memusatkan pandangan kepada Afifah. Fazlan mengeratkan genggamannya. Afifah memandang Fazlan dan membiarkan saja Fazlan terus menggenggam erat tangannya.

"Huh, cakap Efa. Jangan duk diam. Ni, semua orang nak tahu," kata Uztaz Ahmad.

"Abang Allen sudah menjadi sebahagian dari hidup Efa sendiri, sudah sebati dengan Efa," jawapannya tepat dan padat.

Namun di sudut hatinya, dia sendiri kurang pasti samada keputusannya adalah yang terbaik untuknya. Fazlan pula yakin Afifah menerima dirinya daripada Hadi bukan kerana Afifah lebih mencintai dan menyayanginya, tetapi ianya adalah lebih kerana Afifah tidak mahu memperjudikan nasibnya. Tapi Fazlan terima hakikat ini, beliau juga pasrah seperti Afifah.

"Gelora apa pun, kita dapat menanganinya dengan lebih baik jika kita sudah tahu rupa coraknya," demikian ikrar mereka berdua.

1 comment: