Wednesday, August 26, 2009

JAMUAN BERBUKA DAN SEDEKAH

Dah masuk lima hari kita berpuasa dan menyemarakkan Ramadhan. Semoga kita mendapat anjakkan ke tahap yang lebih baik, Insya Allah.

Pak Caq hari ini nak kongsi cerite skit pasal amalan jamuan berbuka puasa dan sedekah di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Semua masjid dan surau mengadakan jamuan berbuka puasa. Sekarang ni kebanyakan tempat ibadah ini semua mewah dengan juadah berbuka kerana ramai orang 'sponsor' dan bersedekah. Macam-macam makanan ada. Setiap hari, ramai orang akan turut serta untuk berbuka puasa ni.

Apa yang Pak Caq perhatikan, begitu ramai orang yang ikut waktu berbuka, tapi bila waktu solat jemaah, untuk solat Maghrib pun, sebahagian besar juga daripada mereka ini hilang entah ke mana. Yang datang menyerikan majlis dan surau ialah mereka yang meramaikan solat tarawih iaitu terdiri dari mereka yang tidak berbuka di masjid atau surau ini; mereka ahli masyarakat lain iaitu terdiri daripada anggota keluarga yang berbuka di rumah sendiri; mereka yang datang kemudian khusus untuk turut berjemaah.

Mengikut pengamatan dan pengalaman Pak Caq, berbuka puasa di Masjidil Haram di Makkah dan Masjidil Nabawi di Madinah adalah amalan terbaik. Pekerja Masjid hanya menyediakan air dan buah kurma sahaja untuk semua jemaah yang sedia ada di dalam masjid. Kalau dah rezeki kita, para jemaah di beberapa ruang mendapat habuan lebih bila 'sponsor' atau wakilnya membawa makanan ke ruang itu. Yang bestnya kita sendiri pun boleh bawa makanan yang kita mahu sedekahkan untuk orang berbuka. Siap boleh baling-baling roti. Sungguh indah pengalaman ini. Yang pasti, kita memang menjamu Muslimin dan Muslimah berbuka puasa yang memang ternyata turut solat berjemaah.

Begitu juga pengalaman Pak Caq di UK dan US; kalau bersedekah menjamu orang berbuka puasa memang khusus orang yang beribadah puasa dan diikuti dengan mereka turut sama mengerjakan solat jemaah. Memang jemaah tak ada le ramai seperti di Masjidil Haram atau Masjidil Nabawi. Biasanya paling ramai pun tak sampai la penuh sesak. Tapi kita merasa puas dan bersyukur kerana amalan menjamu orang berbuka puasa dan sedekah itu jelas dan menepati sasaran.

Di Malaysia jelas tak begitu kan? Sudahlah banyak bukan ahli jemaah masjid yang datang 'menjamu makan buka puasa,' banyak pula makanan yang terbuang sahaja kerana kekadang masakannya tidak enak, atau kekadang dihidangkan secara berlebihan.

Mungkin lebih molek kalau kita mencontohi amalan di kota suci Makkah dan Madinah. Semuanya akan jadi lebih baik.

2 comments: