Monday, August 31, 2009

MERDEKA ITU BESAR MAKNANYA

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!
Lambang Kemerdekaan Diri Dan Negara

Selamat Menyambut Hari Merdeka Yang Ke 52.

Hari ini sebenarnya genap 52 tahun Malaya merdeka. Malaysia baru berusia 46 tahun. Apapun negara kita telah merdeka daripada penjajah selama lebih kurang setengah abad. Ini satu jangka umur dan masa yang melambangkan kematangan dan pencapaian yang kukuh dan teguh.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa Malaysia adalah sebuah negara di dunia ketiga yang pesat maju. Tahap kemajuan Malaysia melampaui jangka kadar pencapaian purata di rantau ini. Kita telah mencapai pelbagai kejayaan. Tahap ekonomi sudah meningkat. Negara juga membangun dengan pesat.

Pemimpin-pemimpin mahu Malaysia terkenal di dunia. Di era Tun Dr Mahathir visi dan misinya mahu membawa Malaysia se taraf negara besar antarabangsa, dan rakyatnya dihormati sebagai bangsa maju di dunia. Jadi Malaysia ada Menara KL dan Menara Berkembar yang terkemuka, ada Lapangan Terbang Antarabangsa KL yang juga adalah antara terbaik di dunia, ada litar Sepang untuk sukan motor berprestij dunia, ada Putrajaya dan pelbagai lagi yang mega-mega. Perdana Menteri juga ke sana ke mari dengan jet eksekutif yang setara, atau melebihi Presiden Amerika yang menggunakan Air Force One.

Prasarana seperti jalanraya juga adalah antara yang terbaik di dunia. Cuma kalau dibandingkan dengan Amerika, Lebuhraya kita bertol semuanya, sedang di Amerika hampir semuanya percuma. IT kita juga canggih-manggih, tak kalah sedikit juga.

Tetapi bagaimana pula dengan sikap, minda, dan tata-etika rakyat Malaysia? Adakah semuanya juga sejajar kemajuan dan umur kita merdeka?

Nampaknya inilah antara satu-satunya yang menunjukkan kita masih jauh di belakang. Malah nampaknya ada pemimpin dan rakyat yang mengambil langkah mundur semula, ibarat kata satu tapak maju ke depan, tapi dua tapak pula balik ke belakang.

Yalah, kalau kita sudah maju, kenapa masih ada peristiwa menghina bangsa dan agama lain? Kenapa pemimpin harus pertahankan salah laku yang telah terbukti jelas dan nyata dari kalangan mereka? Lebih-lebih lagi bagi kita orang Islam; sepatutnya lagi tinggi budi kerana ajaran agama ternyata yang terbaik sekali. Nabi Muhammad saw telah menunjukkan contoh pekerti terpuji, tidak menghina sesiapa, tidak angkuh dan sombong dengan Islam yang dibawanya.

2 comments:

  1. Salam Merdeka,

    Semoga Allah melindungi tanah air kita dari pengkhianat bangsa dan agama.

    Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

    ReplyDelete
  2. sudah 52 tahun
    alhamdulillah
    sudah merasa 43 tahun daripadanya
    semoga
    Allah beri peluang
    dapat merasai
    merdeka
    seterusnya

    ReplyDelete