Monday, August 10, 2009

MENCARI ARAH

Episod 12

MASAALAH CINTA

Bila Cinta Tidak Berbalas

"Mengapa jadi sampai macam ni Abang, Kak? Mat terkejut la dengar jadi macam ni. Tu yang Mat balik juga," jelas Pak Ngah Mat, bapa saudara Afifah, kepada Pak Hanif dan Mak Chah.

"Mat balik kerana Razak bagitahu Efa sudah jadi gadis liar? Bila pula Mat jumpa dia? Mat terus percaya saja? Tak boleh begitu Mat," Pak Hanif bertanya dan komen tentang cerita yang dibawa oleh adik Mak Chah ini.

"Bukan la Mat terus percaya saja. Mat tak sedap dengar cerita ni. Tu yang Mat balik, nak tahu macam mana?

"Efa mari, duduk sini sekejap. Pak Ngah kata Razak pergi sampai ke Kulim sana bagitahu Pak Ngah pasal Efa. Apa yang Efa buat dekat Razak sampai jadi begini?"

"Dia tu hendakkan Efa. Hari-hari dia lalu sini sampai entah berapa kali," jelas Mak Chah, sebelum Afifah berkata apa.

"Kak tahu la cerita ni?"

"Aku tak tahu la sangat, aku pun tak tahu semua apa Razak tu cerita kat kamu. Cuma, dah dua tahun ni, aku nampak hari-hari Razak lalu depan rumah. Kadang-kadang bila aku kat laman, dia ada la kata dia nak jumpa Efa," Mak Chah terus memberi penjelasan.

"Dia bagitahu dengan Chah macam apa yang dia cerita kat Mat ni?" Pak Hanif pula bertanya.

"Mat pun tak cerita habis lagi. Tapi yang Chah perasan, tiap kali bila bertembung, dia kata ada hal nak cakap dengan Efa. Efa pula bagitahu Razak selalu suka ganggu waktu dia pergi dan balik dari sekolah. Sejak berapa bulan ni, Efa keluar pergi sekolah awal, ikut dengan Lah belakang tu ha, anak Kak Jah yang kerja kerani kat pejabat tanah. Baru dua minggu lepas pulak, Lah pun kata Razak dah bertembung banyak kali dengan dia dan Efa waktu pergi tu," panjang lebar cerita Mak Chah.

Afifah masih tak berkata apa. Dia hanya mendengar saja semua yang diperkatakan oleh ayah, ibu serta bapa saudaranya.

'Dia ni dah buat gila pula,' fikirnya dalam hati. 'Dia yang mabuk sendiri sorang-sorang, aku pulak difitnah!'

"Efa, cuba cerita sikit. Ayah nak dengar jugak ni. Efa tak pernah cerita kat Ayah apa-apa tentang hal ni. Ayah ingat sejak dah lebih setahun ni Allen yang selalu ambil Efa pergi dan balik dari sekolah. Cerita, Ayah nak tahu," pinta Pak Hanif.

"Dia yang buat hal, kenapa pulak Efa yang disoal-siasat?" bentak Afifah.

"Takde soal-siasat. Cuma Ayah, Mak dan Pak Ngah nak tahu cerita yang sebenar. Ya la sampai Razak pergi jumpa Pak Ngah hari minggu baru ni, cerita macam-macam."

"Kalau orang semua buat cerita macam-macam, apa pula Efa yang kena jelaskan. Mereka yang cerita, Ayah tanya mereka la."

"Ok, Efa cerita apa yang berlaku bersabit dengan Razak tu. Ya la, sejak bila dia ganggu Efa. Yang Ayah tahu, Efa selalu dengan Allen, tak gitu?" tegas Pak Hanif.

"Dia gila bayang sendiri!" bentak Afifah.

"Yang dia kata Efa pergi kat kelab dan bar tu, Efa ada pergi tempat macam tu dengan Allen ke?" tanya Pak Hanif.

"Kadang-kadang Abang Allen nak makan 'banana split' kat 'club house' tu, yang dekat dengan padang lumba kuda. Takde pergi tempat lain pun," jelas Afifah.

"Pergi kelab malam ke siang? Kelab orang pergi disko dan minum tu? Malam la? Fazlan bawa kamu pergi sana?" Mak Chah mencelah bertanya bertubi-tubi.

"Suka hati la nak fikir apa! Nak dengar cerita Razak, nak dengar cerita sapa-sapa, suka hati!" Afifah terus berdegil, dan tak mudah mengalah dengan segala apa terjahan.

"Efa, nanti, Efa jangan suka bentak-bentak macam ni. Ayah nak dengar cerita Efa. Cerita kat Ayah, Ayah dengar," pinta Pak Hanif .

"Tak guna cerita kalau dah tak nak percaya!"

"Tolong Efa, jangan macam ni. Ayah tahu Efa anak baik. Efa cerita kat Ayah, cerita. Ayah dengar ni."

Dengan pujukan Pak Hanif, Afifah mengalah dan terus menceritakan segala apa yang bersangkutan dengan Razak. Apa yang jelas, Razak memang tergila-gilakan Afifah sejak beberapa tahun lepas. Sudah banyak kali dia cuba mendekati Afifah; selagi boleh dia mengikut ke mana saja Afifah pergi; sudah banyak kali dia mengutus surat cinta. Tetapi, dari sejak awal lagi juga Razak sudah tahu Fazlan adalah calon suami menanti yang direstui keluarga di kedua belah pihak keluarga.

"Efa tahu la dia saudara tiga pupu sebelah Mak. Tapi, takkan hanya kerana kita ada pertalian keluarga, Efa mesti dengar cakap dia, tunduk dengan kehendaknya!" Demikian hujjah Afifah.

"Susah jadi gadis cantik lagi pandai macam Efa ni. Susah kan, dah jadi buruan ramai jejaka la pulak."

Begitulah rumusan yang dibuat oleh Pak Ngahnya. Malah ini dipersetujui Ayah dan ibunya sendiri. Pak Hanif dan Mak Chah memang bersyukur dan bangga punya seorang anak yang secantik dan sepintar Afifah. Afifah juga amat matang fikirannya serta punya prinsip diri yang teguh. Dia tidak mudah mengalah, dia cekal dan berazam untuk kuat menghadapi segala apa dugaan.

Pak Hanif dan Mak Chah juga bersyukur kerana mempunyai seorang calon menantu, bakal suami Afifah yang juga bukan calang-calang orang. Fazlan merupakan seorang pegawai tinggi kerajaan yang tampan, baik budi pekerti dan seorang anak hartawan pulak.

Namun di waktu yang sama, mereka semua juga sedar ini akan menimbulkan perasaan dengki, marah dan ketidak-puasan hati ramai orang lain. Sudah lumrah begitu. Mahu tak mahu mereka mesti hadapi dugaan ini.

Mereka akur. Benar sepertimana kata-kata Efa, "Kalau sepuluh orang sukakan Efa, kalau seratus orang kasihkan dan cintakan Efa, takkan Efa seorang boleh terima semua mereka.'

Jatuh Hati Di 'Party'

"Efa ada assignment kena submit on Monday, 20% of the final exam nanti," Afifah cuba jelaskan kepada Fazlan sebab mengapa dia tidak mahu ikut pergi ke majlis sempena hari ulang tahun perkahwinan ibu dan bapa saudara Fazlan yang di jadualkan pada malam minggu.

"Abang tahu. Tapi kan Efa ada 3 hari lagi. Mesti boleh start like now, and siapkan dulu. Abang tolong la arini and esok. Promise," rayu Fazlan kepada Afifah.

Afifah sudah kenal sangat dengan Fazlan. Beliau akan mengulang-ulang dengan permintaannya itu sampai ianya dipenuhi. Mahu tak mahu dia terpaksa juga habiskan assignmentnya awal. Dia tak boleh berdaleh lagi. Walaupun hatinya tak berapa ingin nak pergi, dia terlayu juga dengan pujuk rayu Fazlan. Selama lebih dari enam tahun mereka saling mengenali, semakin sehari, semakin pandai Fazlan mencari kelemahan Afifah.

Seperti biasa, Afifah terpaksa buru-buru sembahyang Maghrib kerana Fazlan akan menjemputnya setengah jam sebelum majlis bermula pada pukul 8.30 malam. Fazlan pula sentiasa menepati waktu. Sebenarnya bergegas beginilah yang membuatnya malas nak ikut ke mana-mana majlis makan malam.

"Kena ikut mengembek la bila dah masuk kandang kambing," begitulah yang sering diucapkan kepada Aziah, kawan baiknya.

"Tapi kau untung dapat Abang Allen yang head over hills in love with you. Very patient lagi," balas Aziah pula.

"But he is very very persistent, sometimes dominating," kata Afifah.

"Elok la tu. It's better to have a man who really loves you, then a man whom you love tau," balas Aziah.

Kata-kata Aziah ini sekarang sedang menghantui Afifah. Dia tak tahu kenapa hatinya berdegup kuat bila bersalaman dengan seorang tetamu di majlis tadi. Semestinya dia seorang pemuda yang agak tampan dan menawan. Dia tak tahu samada Fazlan perasan atau tidak. Tetapi Afifah sedar dia tertarik dengan pemuda yang seorang ini. Walaupun Fazlan juga tampan dan menawan, hatinya tak pernah rasa begini bila besama Fazlan selama ini.

'Infatuation agaknya,' kata hatinnya.

Majlis tadi berjalan lancar. Boleh dikatakan tetamu semua bergembira. Semua jelas puas hati dengan segala aturcara dan hidangan serta sesama tetamu sendiri. Pendek kata tidak nampak cacat celanya.

Tapi Afifah merasakan ada yang tidak kena. Dia terlalu berhati-hati dengan tingkah lakunya; dia sedikit gugup bila ada sesiapa yang bertanya, dan dia tidak dapat ikut rasa gembira sesuai dengan suasana majlis.

"Hi, I am Adi, Mohd Nazrul Hadi, and you are ...," masih terngiang-ngiang suara ini ditelinganya. Tangannya merasa sejuk semasa bersalaman dengan jejaka ini tadi.

'Ya Allah, mengapa pulak rasa macam ini?!' dia bertanya sendiri.

"Cinta pandang pertama. Haha ... Efa, ni baru kau jumpa jejaka idaman, baru betul-betul kau jatuh cinta kut!" Aziah memberi pendapatnya.

'Benar ke sekarang aku sudah jatuh cinta?' Afifah terus bertanya hatinya sendiri.

"Kau jangan cari masaalah, Efa. Abang Allen tu kau nak letak mana? Tapi kan, kalau Abang Allen setuju, boleh pass kat aku! Haha...." demikian reaksi Aziah.

"Not a joke la."

Tapi Afifah sudah mula rasa resah dengan perkembangan ini.

5 comments:

  1. Hi Biella..tq 4 following..
    Sambungan lg..esok le plak, God Willing.
    Omong2, dah baca dr mula?

    ReplyDelete
  2. Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubaraq. Semoga dapat menjalani ibadah berpuasa dgn sempurna.

    Take care.

    ReplyDelete